Az AOL újratölt

A Time Warnertől frissen különvált cég a következő fél évben az ICQ-n, a Bebón és a MapQuesten is túladhat.

Jóllehet függetlenségét végre visszanyerte, az AOL még hosszas és nehéz küzdelem elé néz, mire kilábalhat abból az évek óta mélyülő válságból, amelybe a Time Warner médiaóriással történt egyesülése sodorta - írta a két cég különválása kapcsán anyalapunk, az amerikai Computerworld.

Az AOL annak idején keményen megdolgozott azért, hogy betárcsázós internetelérést adó szolgáltatóból olyan tartalomszolgáltatóvá váljék, amelynek bevételei elsősorban az online hirdetésekből származnak. De míg ISP üzletágát sikeresen leépítette, az online hirdetések piacán az AOL kiábrándító eredményeket ért el, amelyek következetesen elmaradtak az iparágat jellemző növekedéstől.

Korábbi tulajdonosa, a Time Warner szeptember 30-án véget ért, harmadik pénzügyi negyedévében az AOL bevétele 777 millió dollár volt, ami a múlt év azonos időszakához képest 23 százalékos csökkenést jelent. Ezen belül az online hirdetésből származó bevétel 18 százalékkal esett vissza, miközben az IDC adatai szerint a piac mérete világszinten csupán 1 százalékos csökkenést mutatott. Ugyancsak a piacelemző adatai szerint az Egyesült Államok online hirdetési piacán az AOL részesedése a 2005-ös 8,2 százalékról mostanra 4,4 százalékra zsugorodott.

Karsten Weide, az IDC elemzője úgy fogalmazott, hogy a márka fénye mára megkopott, a felhasználók nem rajongnak az AOL-ért, és nem is bíznak benne különösebben. A cég ugyan több, jól bejáratott és népszerű online termékkel is rendelkezik mind a lakossági, mind a hirdetési piacon, ezek egyike sem nevezhető átütően sikeresnek.

Az AOL-nek pedig éppen ilyen termékre lenne szüksége ahhoz, hogy a különválás után minél gyorsabban magára találhasson. Tim Armstrong, aki idén márciusban a Google-től érkezett az AOL élére, elsősorban az Egyesült Államok piacára, a helyi érdekű eredeti tartalom szolgáltatására és az online hirdetések értékesítésére összpontosító vállalatként kívánja újrapozicionálni a céget. Máris megindult a találgatás azzal kapcsolatban, hogy az új vezérigazgató ezt milyen intézkedések és átalakítások útján kívánja keresztülvinni.

Hivatalosan egyelőre meg nem erősített értesülésekre hivatkozva a Wall Street Journal például arról adott hírt, hogy az AOL az orosz Digital Sky Technologies befektetői csoporttal tárgyal az ICQ azonnali üzenetküldő szolgáltatás eladásáról. Az ICQ-nak még ma is kb. 40-50 millió aktív felhasználója van, ezek többsége azonban nem az Egyesült Államokban, hanem Németországban, Oroszországban, Ukrajnában és Izraelben él. A Facebookban is részesedéssel bíró Digital Sky Technologies állítólag 200-250 millió dollárt adna az ICQ-ért, amelyet az AOL 1998-ban még 400 millióért vett. A tárgyalások azonban még nagyon korai szakaszuknál tartanak, és a lehetséges érdeklődők között más cégek, például a Google neve is felmerült.

Még rosszabb üzletnek ígérkezik a Bebo eladása, amelyet többek között a The Business Insider is valószínűsít. A közösségi oldalért, amely az Egyesült Királyságban népszerűbb, mint az Egyesült Államokban, az AOL korábbi vezetése tavaly tavasszal több mint 800 millió dollárt fizetett - most ennek a negyedét kaphatja vissza a cég.

Ennél valamivel magasabb vételáron kelhet el a MapQuest, az AOL internetes térképszolgáltatása, amely a maga idejében a terület úttörőjének számított, de mára teljesen háttérbe szorult a Google Maps és a Microsoft Bing Maps mögött. Leporolása olyan sokba kerülne, hogy az AOL várhatóan inkább túlad majd rajta. Becslések szerint 300-500 millió dollárt is kaphat érte.

Mindezek azonban egyelőre találgatások. Arra azonban jó eséllyel számítani lehet, hogy az újratöltött AOL, amely alkalmazottainak létszámát harmadával csökkenti, a következő időszakban cégvásárlások kapcsán is hallatt majd magáról.


Kommentek

comments powered by Disqus

Kiadó: Project029 Media and Communications Kft. - Impresszum - Hirdetési ajánlatunk - Adatvédelmi elveink - E3

Ügynökségi értékesítési képviselet: Adaptive Media