Kölcsönös bizalomra épülő kapcsolatok - Tízéves a MagiCom Kft.

Az informatikai szolgáltatásokkal és outsourcinggal foglalkozó MagiCom Kft. rugalmas szervezeti struktúrájának, kiemelkedően jó képzési rendszerének, átgondolt menedzsmentjének és emberközpontú filozófiájának köszönheti, hogy nem csak túlélte a válságot, de megtartotta fontos piacait és folyamatosan fejleszt is.

Gasparetz András, Magicom

A MagiCom Kft-t 2001-ben alapította három, a hazai outsourcing-piac nagyvállalatainál edződött szakember. A cég ma is száz százalékos magántulajdonban van, és az elmúlt tíz évben a magyar piac mellett több nagy nyugat-európai országban is képes volt stabil jelenlétet kiépíteni.

„Szerettünk volna egy olyan vállalatot létrehozni, amely mind szervezeti felépítését, mind üzleti filozófiáját tekintve különbözik a megszokottól - mondja Gasparetz András, a MagiCom ügyvezető igazgatója. - A hagyományosan merev, »téglafalakkal körülhatárolt« struktúra helyett egy rugalmasabb szervezetben gondolkodtunk - olyan vállalkozásban, amely képes valódi kompetencia-központként működve, az egyes feladatokból kiindulva megszervezni a szakembergárdáját."

Az alapítók nem kis fába vágták a fejszéjüket, amikor elhatározták, hogy kkv-ként elindulnak egy a nemzetközi nagyvállalatok dominálta piaci szegmensben, de az idő őket igazolta: a multinacionális cégeknél szerzett szakmai és vezetői tapasztalat mellett kiterjedt kapcsolati hálójuknak is köszönhető, hogy ma már számos jelentős ügyféllel dicsekedhetnek.

„Mindig kiemelt hangsúlyt fektettünk arra, hogy a legjobb szakembereket válasszuk ki egy-egy munkára; ha nem ment önerőből, akkor a stratégiai kapcsolataink bevonásával oldottuk meg az aktuális feladatot" - mesél a korai évekről az ügyvezető.

Tudatos fejlődés

A vállalat megalapítása óta elsősorban informatikai szolgáltatásokkal, információvédelemmel és outsourcinggal foglalkozik. „Az információvédelemmel sajnos annak idején úgy jártunk, mint a vadász, aki túlságosan elébe céloz a repülő kacsának - mondja Gasparetz. - Kicsit túl hamar léptünk ki erre a piacra, de mára szerencsére már ez a terület is beérett, így azt is megengedhetjük magunknak, hogy ne csupán üzletszerűen, de társadalmi munkában is foglalkozzunk információvédelemmel."

A cég tulajdonosai igen komolyan veszik a civil feladatokat, számos szakmai szervezetben - így az ISACA-ban, a Hétpecsét Információbiztonsági Egyesületben, a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetségben (HOA) és a Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetségében (VTMSZ) - is felelős posztokat töltenek be.

A MagiCom menedzsmentje rendkívül fontosnak tartja, hogy a lehető legtudatosabban, az ügyfelek és saját dolgozóik véleményét is kikérve alakítsák ki a vállalat üzleti stratégiáját. „Különböző módszertanok felhasználásával minden évben kiértékeljük, hogy hol tart és milyen fejlődési potenciállal rendelkezik a cégünk - magyarázza Gasparetz András. - Szerencsére elmondhatjuk, hogy folyamatos a fejlődés. Ez talán annak is köszönhető, hogy tíz évvel ezelőtt a rugalmas struktúra mellett tettük le a voksunkat - ez a flexibilitás pedig mára a partnereink szerint is első számú cégértékünkké vált."

A rugalmasság természetesen nem csak a MagiCom szervezeti felépítésében, hanem a cég üzletpolitikájában is visszaköszön. „Divatos szóval élve »diverzifikált« üzletpolitikát folytatunk: egy olyan, viszonylag széles termékportfólióra építkezünk, amelynek összeállításakor elsősorban a megrendelők igényeit igyekeztünk alapul venni" - vallja az ügyvezető igazgató.

Sikerrel vették az akadályokat

A cég 2002-ben, alig egy évvel megalapítását követően kapta első jelentősebb outsourcing munkáját. Ez valódi kitörési pontot jelentett a számukra: olyan referenciát, amelynek birtokában már egyre-másra kapták a nagyobb megbízásokat. Ma közel harminc állandó munkatársat foglalkoztatnak, és 2006-tól kezdődően Magyarország mellett más piacokra - így Németországra, Svédországra, Franciaországra és Angliára - is kiterjesztették a tevékenységüket. „Mi a hazai kkv-k körében szokatlan módon nem a környező országokban, hanem Nyugat-Európában alapítottunk először leányvállalatot, angliai cégünk 2008 óta működik" - mondja Gasparetz.

A válság kirobbanása természetesen a MagiComot is megviselte, de szigorú pénzügyi fegyelemmel sikerült elérniük, hogy kölcsönök felvétele nélkül vészeljék át ezt a nehéz időszakot. „Az anyagi függetlenség mindenképpen sokat segített nekünk - szögezi le a szakember, aki szerint a válságnak pozitív hatásai is voltak. - A recesszió alaposan felborította a piaci viszonyokat, számos korábban etalonnak tartott üzleti szabály és gyakorlat megkérdőjeleződött. Újra fontos szemponttá vált a partnerek közötti kommunikáció és a megbízhatóság - újra megjelentek a kölcsönös bizalomra épülő üzleti kapcsolatok."

Apró lépések és organikus növekedés

A cég az organikus növekedésben bízik: annál is inkább, mivel a válság a mai napig érezteti a hatását a rendkívül költségérzékeny szolgáltatói és outsourcing-piacokon. „Olyan pályát szeretnénk bejárni, amely a jelenlegi menedzsment-szerkezettel is jól kezelhető - mondja Gasparetz András. - Büszkék vagyunk arra, hogy anyagi szempontból igen stabilan, külső finanszírozási igény nélkül tudunk működni. Fontosnak tartjuk, hogy továbbra is megtartsuk ezt a szabadságunkat, ezért az »apró lépések« politikája mellett köteleztük el magunkat."

A vállalat, ha óvatosan is, de mindenképpen tovább terjeszkedne, céljaik közé tartozik, hogy újabb ügyfeleket szerezzenek a fő tevékenységi körüknek számító informatikai outsourcing területén. „Elsősorban az olyan nyugati cégek felé szeretnénk nyitni, amelyek jelentősebb tapasztalattal rendelkeznek az outsourcing terén - fejtegeti Gasparetz András. - Ők már pontosan tudják, hogy mely tevékenységi köreiket kell kiszervezniük, de az offshore vállalatok helyett inkább a színvonalasabb megoldásokat kínáló európai szolgáltatókban bíznak."

A MagiCom a cloud computing-fejlesztésekben is jelentős potenciált lát. A cég idén tavasszal írt alá egy szerződést a Symantec-kel, amelynek keretében a neves biztonságtechnikai cég felhőalapú végpontos védelmi megoldásait szolgáltatják majd.

Saját fejlesztésekkel is jelen vannak a piacon, a társasházkezelésre kifejlesztett Házmester ügyviteli szoftvert ma már több mint négyszáz házkezelő használja, összesen 132 ezer albetét kezelésére. „Őszre egy pályázat elnyerésének köszönhetően, a rendszer webes változata is piacra kerül, jelenleg a tesztelések tartanak" - ígéri az ügyvezető igazgató.

Kompetencia-alapú képzés és társadalmi felelősségvállalás

A MagiCom jelentős hangsúlyt fektet arra, hogy folyamatosan nyomon kövesse a szakmai előmenetelének alakulását., nem csoda, hogy a cég 2007-ben a hazai informatikai vállalatok közül elsőként nyerte el az angol „Investor in People" minősítést. A vállalatvezetők a nemzetközi ajánlások mellett saját tapasztalataikat is felhasználták a szervezeti kultúra kialakítása és fejlesztése során; az ügyvezető szerint a munkatársak bizalma nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a vállalat ilyen sikeresen működik.

„A MagiCom fő erősségét a képzési rendszer jelenti - mondja Gasparetz. - Valamennyi dolgozónktól elvárjuk, hogy folyamatosan képezze magát, a szakembereink maguk állíthatják össze az oktatási tervüket."

A vállalat elsősorban saját erőből finanszírozza a szakemberei tanulmányait. Általában a legfontosabb ügyfelekkel is egyeztetik a képzési terveket, és a megrendelők nem egy esetben maguk is részt vesznek ezeknek a programoknak a finanszírozásában. Ilyenkor a dolgozók, az ügyfél és a cégvezetés közösen fogalmazzák meg a legfontosabb célokat, amelyeket a partnerek hosszú távú fejlesztési stratégiájával is igyekeznek összehangolni. „Erre már csak azért is szükség van, mert a piaci tapasztalatok azt mutatják, hogy a legtöbb outsourcing-szerződést azért nem hosszabbítják meg, mert a szolgáltatók szakembereinek tudása elöregszik" - mondja az ügyvezető.

A MagiCom a szakma programok mellett erős „külső és belső" CSR-programmal is rendelkezik. Ez részben a különféle civil rendezvényeken való részvételt jelenti: a cég munkatársai például évről-évre részt vesznek a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) által rendezett kerekesszékes kosárlabda versenyeken és a Pilisi Parkerdő Önkéntes napján - de a szakmai CSR-ben is erősek, számos társadalmi szervezet munkájában működnek közre.

A cég minden évben megrendezi a volt és jelenlegi munkavállalóknak illetve azok hozzátartozóinak szánt családi napot, a SzeptEmberFesztet és a frissen igazolt dolgozók beilleszkedését segítő Új fiúk vacsoráját. Az egyetemekkel is jó kapcsolatokat ápolnak, több tanintézetben oktatóként is segítik a jövő informatikai szakembereinek kinevelését. Emberközpontú cégként működnek - nem véletlen, hogy alig hatszázalékos éves fluktuációval kell számolniuk, szakembergárdájuk tíz százaléka pedig a visszatérő munkavállalók közül kerül ki.

Kommentek

comments powered by Disqus
Ezt olvasta már?

Bajban a Windows 10 »