Bérfelmérés: tárt karokkal várnak

Több a nyitott pozíció, mint a jelölt, a bérnövekedés azonban várhatóan nem folytatódik. A munkaadók más eszközökkel igyekeznek motiválni és megtartani a fiatalokat. Az avuló ismeretek birtokosai nekiláttak az átképzésnek.

Válogathatnak a nyitott pozíciók között a jelöltek - indította a Hays Hungary bérfelmérésének az ICT ágazatról szóló része ismertetését Rónai Dániel vezető tanácsadó. Az informatikai és távközlési szektorban a szakemberhiány miatt ugrásszerűen megnőttek a bérek. Ez kiváltképp igaz a fejlesztés területén, ahol a legkeresettebb Java és .NET mellett újabb technológiák jelentek meg. Az autóipari beruházások miatt folyamatosan nő az igény a beágyazott alkalmazások fejlesztői iránt, de a frontend- és mobilalkalmazások fejlesztői is egyre keresettebbek. A jelöltek is felismerték a lehetőséget, és például Java-fejlesztőből sokan képezték át magukat androidos fejlesztővé.

Miközben a funkcionális tesztelés visszaszorulóban van, a fejlesztési csapatok termelékenységét növelni képes tesztautomatizálási mérnökök nagy keresletnek örvendenek. Az agilitás terjedése az agilis coachok iránti igény növekedésével jár együtt. Bár technikai tapasztalattal nem rendelkező szakemberek is lehetnek sikeresek ezen a területen, a vállalatok jellemzően mégis elvárnak valamilyen műszaki háttértapasztalatot.

A béren kívül a jelöltek modern technológiákkal, megfelelő munkahelyi légkörrel motiválhatók, és elvárják, hogy munkájukról, szakmai eredményeikről gyors visszajelzést kapjanak. Ennek hiányában hamar odébbállhatnak. Messze azonban nem szívesen mennek: a fővárosból nemigen költöznek vidékre és fordítva.

Projektvezetőnek alkalmas gépész- és villamosmérnökből sincs elegendő. A vállalatok k+f-bázisai több szakembert tudnának felvenni, mint ahányan jelentkeznek. Ám a munkaadók nem egyenlő mércével mérnek: ugyanaz a cég kevesebbet fizet Kelet-Magyarországon, mint az ország nyugati megyéiben, ami némi mobilitást generál. Nagy az igény a minőségbiztosításban jártas mérnökökre, valamint az autóipar minőségi elvárásait ismerő és teljesíteni képes szakemberekre. Sajnos a felsőoktatás egyelőre nem képez minőségügyi mérnököket, emiatt a vállalatok egymástól vadásszák el a munkavállalókat.

berfelmeres_tart_karokkal_varnak_screenshot_20170329134939_1_nfh.jpg
Rónai Dániel vezető tanácsadó, informatika, Hays Hungary
 

Műszaki értékesítés
Az utóbbi évben - a gyártás, mérnöki és informatikai iparágak mellett - a műszaki és informatikai értékesítés volt  a leggyorsabban fejlődő területek egyike. Annak ellenére, hogy a bérek növekedése lassult, még mindig itt a legversenyképesebbek a kompenzációs csomagok. A szakképzett munkaerő hiánya miatt azonban a Hays tapasztalatai szerint igazi kihívás megfelelő embereket találni ezekre a pozíciókra. Tovább növeli a tapasztalt, az online világ, azon belül az e-kereskedelem területén jártas szakemberek iránti keresletet, hogy egyre több ember választja az online vásárlást.

Alapelvárásnak számít az értékesítőknél az angol nyelvtudás, de a szomszédos országok nyelveit beszélők különösen előnyös helyzetből indulnak. Budapest vonzza a legtöbb vállalatot - több multinacionális cég hozta ide regionális értékesítői pozícióit -, de otthonról is lehet dolgozni. Versenyképes fizetés mellett teljesítményalapú bónusszal vagy például cégautó, mobiltelefon, laptop és távmunka lehetőségével kecsegtetnek az ágazat szereplői.

Szolgáltatóközpontok
Magyarország továbbra is kedvelt lokáció az üzleti szolgáltatóközpontok (SSC-k) számára. A fővároson kívül olyan egyetemi városokban nyerhettek állami támogatást, mint Szeged, Debrecen vagy Pécs. Régiós versenytársaink sorába Csehország és Lengyelország mellé Bulgária és Románia is felzárkózott. A szektorban idén nyolc-tízezer új alkalmazottat vehetnek fel. A kereslet és a kínálat igényei azonban nem teljesen fedik egymást. A kiélezett helyzet a jelölteknek kedvez: a több nyelvet beszélők két-három pozíció közül választhatnak.

A felsőoktatási intézményeken az SSC-k igényeinek megfelelő képzéseket indítanak, de OKJ-képzés is elég lehet, ha a jelentkező az angol mellett legalább még egy nyelvet beszél folyékonyan. Alapkövetelmény az angol, második nyelvnek a német vagy a francia, de a holland és a skandináv nyelvek mellett az oroszul és törökül beszélők iránt is nőtt az igény.

Költségeik alacsonyan tartása helyett - és mert egyre komplexebb feladatokat látnak el -, a szolgáltatóközpontok a minőségbeli fejlődésre helyezik a hangsúlyt. Így a pénzügy és az informatika területén egyre több komplex feladatkör jelenik meg, míg az egyszerűbb funkciókat olcsóbb munkaerővel rendelkező országokba viszik.

Kommentek

comments powered by Disqus
Ezt olvasta már?

Felrázza magát a Gigabyte »