Döcög a digitalizáció szekere

Minden az internetre fog csatlakozni a jövőben, és ez forradalmi változást hoz az emberek életébe éppúgy, mint a vállalatokéba. Javában zajlik már a folyamat, ezért ahhoz, hogy a lehetőségeket megragadják, és a kockázatokat elkerüljék, a vállalatoknak digitális átalakuláson kell átmenniük. Mindenki erről a transzformációról beszél, derült ki egy friss felmérésből. Sokan csinálják is, de csak kevesen jók benne igazán.

Négyezer közép- és nagyvállalati vezetőt kérdezett a digitális átalakulásról a Vanson Bourne piacelemző cég a Dell Technologies megbízásából. A tizenhat országból, tizenkét iparág szereplőitől begyűjtött válaszokat összegző tanulmány (Digital Transformation Index) a meglátások, a tervek és a várakozások mellett a folyamat kerékkötőire, a bevált gyakorlatra és arra is rálátást ad, hogy a vállalatok miként mérhetik a transzformációval elért eredményeiket.

Az ügyfélnek mindig igaza van - elvileg a vállalatok mindig is ezt vallották, a felhasználót téve az első helyre. De míg egészen a közelmúltig nagyrészt maguk formálhatták a fogyasztói igényeket, a trendeket, és vevőszolgálatukat is ennek megfelelően, saját belátásuk szerint alakíthatták, addig mára az erőviszonyok teljesen átalakultak. A felmérés résztvevőinek többsége nyilatkozott úgy, hogy vállalata elsősorban az ügyfelek nyomására vágott bele a digitális üzleti stratégia kidolgozásába - és itt elsősorban a fogyasztók új, fiatal nemzedékéről van szó, amely gyors, különböző csatornákon egységesen elérhető és személyre szóló kiszolgálást vár.

Hasonlóképp a piacra újonnan belépő és a hagyományokkal szakító, feltörekvő cégek is a digitális átalakulás fő hajtóerejének számítanak. A megkérdezett cégvezetők 62 százaléka mondta, hogy a digitális technológiákra építő új versenytársakkal találkozik iparágán belül, és 46 százalékukat nagyrészt ez is a digitális stratégia kidolgozására ösztönzi.

Tíz válaszadó közül négy (41 százalék) mondta, hogy vállalatánál a felsővezetői elvárások szabják meg a digitális átalakulás menetét. Tekintve, hogy milyen nagy a tét, ez az arány nagyobb is lehetne, tették hozzá a tanulmány készítői.

docog_a_digitalizacio_szekere_screenshot_20170222213144_1_nfh.jpg
Nagyításhoz kattintson a képre.

 

Kirakat rendezés alatt
Noha tesznek lépéseket a digitális átalakulás útján, az eddig elért eredmények azonban eléggé felemásak, szervezeten belül éppúgy, mint iparági szinten. A válaszadók túlnyomó többsége (73 százalék) elismerte, hogy vállalatánál a digitális átalakulás lehetne átfogóbb, mert a gyakorlatban ezzel inkább csak egy-egy üzleti terület foglalkozik.

Öt jellemzőről ismerhető fel a digitális vállalat: agilis innováció, az üzleti lehetőségek előrejelzése, transzparencia és megbízhatóság, személyre szabott ügyfélélmény és valós időben, mindig elérhető működés - ebben egyetértettek az egy évvel korábban készült hasonló felmérés résztvevői. Akkor, 2015-ben tíz vállalat közül még csupán egy mondhatta el magáról, hogy az öt digitális funkció bármelyikét is megvalósította, szervezeti szintre terjesztette ki. Tavaly három válaszadó közül egy már ugyanerről számolhatott be, ami elismerésre méltó, de a szervezetek többségére még nagyon sok teendő vár ezen a téren. Mostanáig ugyanis mindössze a vállalatok 7 százaléka alakította ki mind az öt funkciót szervezeti szinten.

A cégek többségénél a digitális üzlet funkcióit inkább egy-egy terület implementálja. Az informatikai osztály (a válaszadók 50 százaléka szerint), valamint a marketing és a pénzügy (40 százalék) előbbre tart ebben, mint a kutatás és a fejlesztés (29 százalék), illetve az értékesítés (22 százalék). A megkérdezett vezetők 72 százaléka elismerte, hogy az innováció nem hatja át vállalatuk egészét, 64 százalékuk az elemzéssel nyert információk birtokában nem tud azonnal, valós időben lépni. Tízből mintegy hat vállalat képtelen teljes egészében megfelelni az ügyfelek digitális elvárásainak.

Úttörők és követők
Mint a válaszokból kiderül, számos tényező hátráltathatja a vállalat digitális átalakulását. A megkérdezett vezetők szerint ilyen akadály a szűkre fogott költségvetés és általában az erőforráshiány, és ez nem is változik egyhamar: a következő három évben a szervezetek átlagosan IT-költségvetésük 23 százalékát tervezik a digitális átalakítást célzó projektek megvalósítására fordítani.

Nem sokat lendít a digitalizáció szekerén az sem, ha a felsővezetés nem áll az átalakítással összefüggő kezdeményezések mögé, a vállalat híján van a megvalósításhoz szükséges szakértelemnek, vagy olyan technológiákra támaszkodik, amelyek nem képesek lépést tartani az üzleti igények gyors fejlődésével. Tíz megkérdezett közül hét (69 százalék) mondta, hogy vállalatát visszafogja a túl sok hagyományos alkalmazás, miközben a feltörekvő cégek mentesek az öröklött technológiától, ami eleve nagyobb agilitást kölcsönöz nekik (41 százalék). A válaszadók szerint gyakran az adatvédelemmel és a kiberbiztonsággal kapcsolatos aggodalmak is okolhatók azért, ha egy vállalat vonakodva lép a digitális transzformáció útjára.

A beérkezett válaszokat kiértékelve a Vanson Bourne digitális érettségük alapján öt csoportba sorolta a felmérésben részt vevő vállalatokat. A vezetők közé a szervezetek mindössze 5 százaléka került, további 15 százalékuk pedig felzárkózóként jellemezhető. Utóbbiak kiforrott tervet dolgoztak ki digitális átalakulásukhoz, és azzal összhangban sorra valósítják meg projektjeiket. A vállalatok 34 százaléka jelenleg mérlegeli a digitális innováció lehetőségeit, közel 50 százalékuk pedig még mindig a követők, illetve a leszakadók táborát gyarapítja.

Iparági bontásban egyértelműen a médiavállalatok és a szórakoztatóipar szereplői jutottak a legmesszebb a digitális átalakulás útján, míg a legtöbb leszakadó az egészségügyi szektorban és a biztosítók között található.

Készülnek azért a tervek a hiányosságok pótlására is. A válaszadók 73 százaléka egyetértett abban, hogy a sikeres digitális átalakulás előfeltétele az egységes, vállalati szintű technológiai stratégia, 66 százalékuk arra is ösztönzést kapott, hogy beruházzon az IT-infrastruktúra és a digitális képességek fejlesztésébe, a cégek 72 százaléka szoftverfejlesztői kompetenciáit bővíti.

Jól látszik az is, hogy egyre több vállalat dönt célirányosan egy-egy adatvezérelt technológia mellett, amikor beruházásait tervezi: jelenleg a konvergens infrastruktúra, a nagy teljesítményű feldolgozás, az analitika és a dolgok internete áll a bevásárló lista élén.

A digitális átalakulás azonban túlmutat a technológián, szemléletváltást, új gyakorlatot feltételez az igazgatói irodában és az alkalmazottak körében is. A megkérdezett vállalatok 35 százaléka feltörekvő cégekkel lépett együttműködésre a gyorsabb innováció érdekében, 28 százalékuk vegyesvállalatot hozott létre a digitális képességek megszerzéséhez. Ugyanekkora azon szervezetek aránya is, amelyek leválasztották magukról megfelelő erőforrásaikat, hogy azok kisebb, rugalmasabb egységként agilitással törhessenek előre a digitális átalakulás útján.

Kommentek

comments powered by Disqus
Ezt olvasta már?

Az isten se menti meg a tabletet »