E-egészségügy: segítség gombnyomásra

Nem kell más, csak egy egyszerű készülék, valamint egy havidíjas segélyhívó szolgáltatás, és máris házhoz jön a biztonság, szükség esetén pedig a segítség. A Seniguard fél év alatt közel 3000 riasztást fogadott.

Idős embereknek, betegeknek, orvosi felügyelet alatt állóknak, mozgásukban korlátozottaknak vagy veszélyes munkát végzőknek ad biztonságérzetet és nyújt segítséget a Magyar Telekom mobilkommunikációra és internetkapcsolatra épülő korszerű eszköze és szolgáltatása, a Seniguard. A készülék a hozzá kapcsolódó, havidíjas segélyhívó szolgáltatás segítségével a hét minden napján, 24 órában kapcsolódik - a felhasználó választása szerint - egy megadott családtaghoz (alapcsomag), vagy az SOS Központ diszpécserszolgálatához (emelt szintű szolgáltatáscsomag), amely szükség esetén gondoskodik a mentő vagy orvosi ügyelet kiküldéséről. A megfelelő döntés meghozatalában nagy segítséget nyújt a diszpécsereknek, hogy segélyhíváskor a biztosított minden fontos adata megjelenik a képernyőjükön.

Mentőt hív, ha kell
A végfelhasználói eszköz rendkívül egyszerűen kezelhető: egyetlen gombnyomással lehet segítséget kérni. Vészjelzés esetén a beépített GPS mutatja a riasztás helyszínét, így akkor is megy a segítség, ha az idős, beteg ember esetleg nem tudja megmondani a tartózkodási helyét. A Seniguard pluszfunkciója az elesés-érzékelés. Ha a távfelügyelt személy elesik, a készülék automatikus riasztást küld a központba.

Segélykérés vagy automatikus riasztás esetén kétirányú beszédkapcsolat épül fel a Seniguard és a hozzátartozó mobileszköze, illetve a diszpécserközpont között, tehát a felek kényelmesen tudnak beszélgetni egymással. A Seniguard akkumulátorának üzemideje hosszú, feltöltéséről 3-5 naponként kell csak gondoskodni.

e_egeszsegugy_segitseg_gombnyomasra_screenshot_20160309113930_1_nfh.jpg
Nagyításhoz kattintson a képre.

- Szakképzett diszpécsereink mindig a veszélyhelyzetnek megfelelő szervezetet értesítik - természetesen országos lefedettséggel -, így időben érkezik a helyszínre a segítség, legyen szó akár a rendőrségről, akár a tűzoltóságról, akár valamilyen egészségügyi szolgálatról. Egészségügyi vészhelyzet esetén az állami vagy magán-mentőszolgálatok és orvosi ügyeletek a partnereink, de számos önkormányzattal együtt látjuk el a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a településeken, ahol a helyi szociális gondozószolgálatok ápolóival együtt segítünk a rászorultakon - tájékoztat Várszegi Zoltán, az SOS Központ ügyvezető igazgatója.

Fél év alatt közel 3000 éles riasztás futott be a rendszerbe. Ezek többsége szerencsére nem függött össze közvetlen életveszéllyel. Sok riasztás az elesésekből fakadt.

A Telekom szakértői folyamatosan azon dolgoznak, hogy a felhasználói visszajelzések alapján tovább javítsák a szolgáltatás, illetve az eszköz működését. Ilyen fejlesztési irány például a készülék vezeték nélküli töltése. A szolgáltató ugyanakkor erőfeszítéseket tesz abban az irányban is, hogy minél több önkormányzattal és piaci szereplővel tudjon együttműködni a Seniguard szolgáltatásban.

- A Magyar Telekom Csoport elkötelezett a sokrétű, elsősorban üzleti ügyfeleinknek kínálható IoT-megoldások elterjesztése mellett. Többek között azon dolgozunk partnereinkkel, hogy olyan új, innovatív szolgáltatásokkal jelenjünk meg a piacon, mint amilyen a Seniguard is - emeli ki Árvai Gergely, a Telekom IT-szolgáltatások marketingmenedzsment ágazatának vezetője.

Teret nyer az IoT
A Telekom több partnerrel működik együtt az eHealth-szolgáltatások, illetve az azokkal összefüggő termékek fejlesztésén, kialakításán. Közös megjelenéssel dolgoznak például a Medistance intelligens egészséggondozási rendszer továbbfejlesztésén. A Medistance egyébként a Deutsche Telekom M2M-mel való partnerség révén több országban is működik. - Meggyőződésünk, hogy a dolgok internetéhez, az IoT-hez kapcsolódó alkalmazások folyamatosan és robbanásszerűen nyernek teret az egészséggondozás területén. Fontos, hogy IoT-n ma már nem csupán a mérőeszközök összekapcsolását, azaz egy meghatározott területen élő betegek krónikus betegségeinek kezelésekor használt eszközök, például vérnyomásmérők flottáit értjük, hanem az azokat vezérlő alkalmazások összekapcsolását is. Azaz az IoT ma már nem csupán hardverekből, hanem szoftverekből, különálló alkalmazásokból is áll. Technológiai szempontból az IoT egészségügyben való térnyerése szinte határtalan, gazdasági szempontból pedig meghatározó - mutat rá Mezei Rudolf, a Medistance infrastruktúrát biztosító Promecom Kft. ügyvezető igazgatója.

A szakértő szerint nagymértékben segítené az eHealth-szolgáltatások terjedését az oktatás, a próbaüzemek, a pozitív szakértői vélemények, továbbá a megfelelő kommunikáció és a média támogatása. Különösen azoknál az alkalmazásoknál, ahol a lakossági mérőkészülékek folyamatos interakcióban állnak az orvosszakmai felülettel, nagyon fontos, hogy az egészségügyi adminisztráció technológiáért felelős döntéshozói megismerjék és megfelelően értékeljék a szolgáltatások gyakorlati hasznát. Ez szükséges ugyanis ahhoz, hogy például praxisban lehessen finanszírozni ezeket a szolgáltatásokat, illetve hogy az orvostársadalom támogassa, a lakosság pedig elfogadja a korszerű technológia által nyújtott lehetőségeket.

Kommentek

comments powered by Disqus