Így vásárolnak PC-t a magyarok

Bár a hazai hardverpiac összességében stagnált az elmúlt évben az International Data Corporation (IDC) adatai alapján, egyes szegmensei az eladott darabszámot tekintve a trenddel szembe menve, első ránézésre meglepően teljesítettek.

Véget ért a jelekből ítélve a nagy PC-gyártók számára az eladott mennyiségért folytatott verseny - mondta Tóth László, az IDC Hungary elemzője. - Az olyan A-listás szereplők, mint a HP és a Dell inkább a táblázat profitot feltüntető mezőjében szeretnének nagy számokat látni, ezért kínálatukat egyre inkább a nagyobb nyereséggel értékesíthető közép- és felsőkategóriás, valamint vállalati felhasználásra szánt modellekre, gépcsaládokra szűkítik. A belépő szintű árkategóriában az ázsiai gyártók maradtak versenyben, amelyek a piacszerzés érdekében nemcsak a profitról mondanak le esetenként, hanem akár a veszteséget is készek vállalni.

"Forradalom" az asztalon
Tavaly összességében valamivel több mint 580 ezer darab PC kelt el Magyarországon, ami 2,7 százalékos csökkenést mutat a megelőző évhez képest. Notebookokból 436443 darab, desktopokból 143123 darab talált gazdára. Szembetűnő a desktopok előretörése, amelyeket ma már szinte kizárólag a vállalatok vásárolnak. Ebben a szegmensben a darabszámot tekintve ugyanis 16,1 százalékos, értékalapon 3 százalékos volt a növekedés, miközben a notebookok szegmense 7,7, illetve 13 százalékos csökkenést mutatott.

- A fordulat jól szemlélteti, hogy egy-egy kormányzati projekt megvalósulása vagy elmaradása mekkora piactorzító erővel bír - mondta Tóth László. - Ezúttal a KLIK mintegy 46 ezer darabos asztaligép-beszerzése fordította meg úgymond a korábbi évek trendjét, e nélkül az eladott desktopok száma tavaly tovább csökkent volna.

Torzító hatású volt a laptopok esetében is, hogy a kereskedők 2014 végén a Windows 8.1 úgynevezett binges változatával telepített gépekhez olcsón juthattak hozzá, ezért a tömeges rendelések akkor közel 20 százalékos növekedést generáltak. A magas bázishoz képest állt vissza a piac tavaly a valódi teljesítményt mutató mennyiségre.

Új termékkategóriaként jelentek meg tavaly az Intel Compute Stickhez hasonló, USB-kulcsra telepített PC-k, amelyek négy-öt gyártó kínálatában, 30-50 ezer forintos áron, az év második felében érkeztek a hazai piacra, ennek ellenére 3-4 ezer darab elkelt belőlük december végéig.

- A Windows 10 megjelenése, bár az operációs rendszer kedvező fogadtatásra talált, tavaly tehát nem lendítette fel a PC-eladásokat - mondta Tóth László. - Közrejátszhatott ebben, hogy hardvervásárlás helyett többen az ingyenes frissítés lehetőségével éltek. Másrészt a Windows 10 egyes funkciói még nem érhetők el magyar nyelven, ezért a hazai felhasználók kivárnak.

igy_vasarolnak_pc_t_a_magyarok_screenshot_20160229104430_1_nfh.jpg
Nagyításhoz kattintson a képre.

 

Keresett hibridek
A felsőkategóriás, professzionális felhasználásra érett hibrid gépek szegmense mérhető növekedés elé néz Magyarországon, bár ezt a 2015-ös eladott darabszám még nem tükrözi. Részben azzal magyarázható ez, hogy a gépekhez nem könnyű hozzájutni - a Microsoft Surface Pro hivatalosan nem kapható a hazai piacon, a Dell Venue 11 és az Apple iPad Pro pedig az év utolsó negyedében került forgalomba. Utóbbi iránt egyébként akkora érdeklődést mutattak a felhasználók, hogy a kereskedők nem tudtak behozni annyi gépet, amennyit eladhattak volna.

- Tavaly összesen mintegy 420 ezer táblagép talált gazdára Magyarországon, ami a megelőző évhez képest enyhe, 1 százalék körüli csökkenést mutat - mondta Tóth László. - Telítődni látszik a piac, miután a tabletek megmaradtak tartalomfogyasztó eszköznek, 4-5 éves életciklusuk pedig talán valamivel hosszabb lett, mint amire a gyártók számítottak. Miután a tabletek funkcionalitása nem bővül, a szállítók új felhasználói csoportokat sem tudnak megcélozni. Összességében itt fordulatra nem számítunk a következő években, de a hibridek szegmense, amelyet a tabletpiacon belül mérünk, szembemegy ezzel a trenddel. A múlt évben ugyanis a lakossági piacra szánt hibridekből több mint 20 ezer darab kelt el a hazai piacon, ami 25-30 százalékos növekedést mutat 2014-hez képest.

Értékalapon a tabletpiacot is érte némi torzító hatás a MÁV tavalyi, elhíresült beszerzése nyomán, amelynek eredményeként a társaság 3 ezer táblagéphez jutott, 400 ezer forintos darabáron.

A múlt évben a hazai szerverpiacon összesen 16762 gép talált gazdára, ami éves alapon igen szép, 12 százalékos növekedésnek felel meg. A kormányzati szektor beszerzései azonban itt erősen kihatottak a számokra.

-   A KLIK év végi, 1600 darabos szervervásárlásának egyszeri hatása nélkül például a növekedés üteme jóval szerényebb lenne - mondta Tóth László. - Értéket tekintve a kép biztatóbb, a hazai szerverpiac mérete tavaly meghaladta a 75 millió dollárt, ami 10 százalék körüli bővülést mutat.

 

Év

Eladott darabszám

Desktop

2014

123 304

 

2015

143 123

 

2016

119 800

 

2017

105 600

 

2018

112 000

 

2019

104 200

 

2020

101 000

 

Összesen

949 129

Notebook

2014

473 042

 

2015

436 443

 

2016

406 500

 

2017

415 000

 

2018

437 000

 

2019

430 000

 

2020

435 000

 

Összesen

3 428 471

 

Kommentek

comments powered by Disqus