IoT mindenhol

A dolgok internete a szemünk láttára válik a digitális átalakulás egyik fő hajtóerejévé, mossa el a fizikai és digitális világ közötti határvonalat. Alábbi összeállításunkban ezekre mutatunk példákat.

Különböző becslések vannak forgalomban arról, milyen ütemben terjed a dolgok internete. Az Ericsson legutóbbi mobilitási jelentése 28 milliárd csatlakoztatott eszközzel számol 2021-ig, amelyeknek a fele M2M- (gépek közötti) kommunikációt folytat és IoT-kapcsolattal rendelkezik majd. Más jóslatok tízéves távlatban 50 milliárd hálózatra kapcsolt készülékről, megint mások ennek kétszereséről szólnak.

A milliárdos számokat nem csupán az intelligens otthonok elektronikus készülékei, okosautók, ruhába varrt vagy ipari szenzorok gyarapítják, hanem például elektromos kéziszerszámok is. A brit Milwaukee szerszámgyártó új csavarozó és kézifúró-készülékei egyfelől mobiltelefonról szabályozhatók, másfelől, minthogy állapotinformációikat a felhőbe töltik fel, aktuális adataikat az interneten lehet követni. A géphez fejlesztett applikációból kiválasztható az adott anyagnak vagy használatnak megfelelő sebesség, a készletnyilvántartás pedig segít nyomon követni, melyik készüléket melyik munkavállaló hol használja, a géphez milyen beszerzési és javítási költségek társulnak, figyelmeztet a szervizre stb. A cég termékfejlesztési alelnöke szerint ezzel azonban még korántsem merültek ki a kéziszerszámok digitalizálásában rejlő lehetőségek.

Okosvárosba okosmérést!
Emberi közbeavatkozásra sincs szükség ahhoz, hogy az okosvárosok intelligens otthonaiban egymással vagy más rendszerekkel kommunikáljanak a háztartási gépek. A zömmel okoskészülékeket működtető intelligens otthonok azonban a jövőben a közműszolgáltatókkal is intelligens kapcsolatban állnak. Csak az Ericsson több mint negyvenmillió okosmérőt üzemelt be eddig skandináv szolgáltatóknál, ettől az évtől azonban más országokban is átvenné az áram-, gáz- és vízszolgáltatóktól a teljes mérési infrastruktúrát, a mérési és elemzési feladatokat.

A cég szerint a hálózatba kötött mérőórákkal és a kiszervezett adatfeldolgozással a szolgáltatók csökkentik a birtoklási költséget, gyorsabban észlelhetővé lesz a kimaradás, rugalmasabb számlázási csomagok állíthatók össze. A fogyasztók a pontosabb számlázás és a jobban kézben tartható költségek formájában nyernek az okosmérők bevezetésén. Járulékos haszon még a biztonságos világítás-, fűtés- és hűtésautomatizálás.

iot_mindenhol_screenshot_20160224224033_1_nfh.jpg
Nagyításhoz kattintson a képre.

A hálózatba kötött fogyasztói és ipari eszközök számának exponenciális növekedése lehetőséget ad a telekommunikációs szolgáltatóknak arra, hogy értéket teremtsenek a felhasználói és IoT-adatokból. Az Ericsson ezt az előfizetői adatbázisba épülő valós idejű elemzőmotorral oldja meg, amellyel iparágakon átívelő IoT-statisztikák készíthetők, így a szolgáltatók javíthatják működésüket, bővíthetik ügyfélkörüket.

Az LTE- és a GSM-hálózatok fejlesztései ideális platformot teremtenek az IoT növekedéséhez. A dolgok internetének tömeges elterjedése végpontok millióit jelenti. A belső kódnevén 17A-nak nevezett hálózati szoftver több millió eszköz, főleg mérők és érzékelők csatlakozását engedélyezi egyetlen cellában.

Autólopás mobiltelefonnal
Ahány internetes végpont, annyi belépési lehetőség. A sebezhetőséget egyelőre az intelligens autókon lehet legjobban szemléltetni. Jelenleg 5-7 százalék közé teszik az internetes eléréssel rendelkező európai gépkocsik számát, ez az arány azonban 2018-ra 90 százalékra nőhet, mert a vevők és a flottakezelők igénylik az online gépjárműkövetést, navigációt, a menet közben használható videóvetítést és sok más, internetkapcsolatot igénylő szolgáltatást.

- Habár az autógyártók eddig is igyekeztek odafigyelni ezeknek a rendszereknek a biztonságára, tavaly akadt olyan márka, amelynek IT-biztonsági kockázatok miatt közel 1,4 millió gépjárművet kellett visszahívnia a biztonsági rések lezárására - emlékeztetett a Hunguard Kft. szakmai igazgatója, Lengyel Csaba.

A biztonsági réseket persze az autótolvajok is ismerik: ma már a gépjárműlopások és -feltörések jelentős része pár tíz- vagy százezer forintért beszerezhető digitális eszközökkel történik. Általános tapasztalat, hogy a hackerek az IT-biztonság területén sokkal képzettebbek és felkészültebbek, mint a fejlesztők maguk, hiszen a fejlesztőkkel ellentétben ők kizárólag a biztonsági megoldásokra és azok hiányosságaira koncentrálnak. A dolgok internetének sötét oldala még nem tárult fel teljesen.

Kommentek

comments powered by Disqus