Királykategóriás felvezetés

Némi késéssel, viszont mindjárt nagy dobással lépett be a mozgó alkatrészek nélküli tárolók piacára a Hitachi Data Systems.

Röviddel a szakmai nap előtt a HDS regionális vezetőjével, Kozák Tamással beszélgettünk az adattárolás közeljövőjéről és a japán gyártó egyedi megoldásairól.

Computerworld: Csökkenő ár mellett egyre nagyobb kapacitásúak az SSD-tárolók. Az új adattárolási technológiák hogyan változtatják meg a piaci erőviszonyokat?

Kozák Tamás: Mielőtt a kérdésre válaszolnék, hadd mondjam el: a Hitachi Data Systems alapvetően kétfajta megoldást kínál azoknak az ügyfeleknek, akik SSD-alapú tárolási megoldásokat keresnek. Az úgynevezett All Flash vagy Full Flash megoldás esetén olyan tárolóeszközökről beszélünk, amelyek vagy flashre optimalizáltak, vagy pedig olyan monolitikus tárolók, amelyekben a kontroller képes ugyan más, nem flash-alapú médiákat is kezelni, viszont teljes flash-kapacitással működtethetők. A kettő között az a különbség, hogy míg a Full Flash típus csak flash-alapú médiákat képes befogadni, és például tárolóvirtualizációra nem alkalmas, a teljesen flash-sé tehető monolitikus storage-ok ugyanakkor bármilyen más média befogadására alkalmasak. Amikor Full Flash konfiguráció vásárlását tervezik, az ügyfeleknek érdemes mérésekkel ellenőrizniük, hogy a megvásárolni szándékozott flash-kapacitás valóban használható-e. Viszonylag kis teljesítményű gépnél ugyanis a kontroller miatt csak egy darabig fog emelkedni a teljesítmény.

Más médiák kezelésére is alkalmas tárolók mellett megmarad a lehetőség arra, hogy lassabban pörgő, de olcsóbb lemezes tárolókra mozgassunk át adatokat.

A kérdésre visszatérve: a Hitachi nem az elsők között lépett erre a területre, ám igen sokat invesztált a fejlesztésbe. Technológiánkat FMD, Flash Module Drive néven ismerte meg a szakmai közönség. Nálunk a hagyományos SSD-knél lényegesen nagyobb, akár 14 terabájt kapacitású lemezek is elérhetők. A kapacitáson kívül fontos különbség, hogy az FMD-egységnek saját kontrollere van, ami az SSD-kről nem mondható el: azok a háttértárolóban lévő vezérlőre támaszkodva szolgálják ki az alkalmazásokat. A FMD a takarítás, karbantartás stb. feladatait saját maga oldja meg, így a rendszer sokkal gyorsabb és megbízhatóbb lesz. Ráadásul az FMD-k második generációja képes tömöríteni az adatokat. 1:2-höz tömörítés minden esetben elérhető, egyes ügyfeleinknél azonban 1:4 arányú kompresszálás is előfordul, ami elég nyomós érv lehet amellett, hogy a Hitachi technológiáját válasszák.

kiralykategorias_felvezetes_screenshot_20161102101322_1_nfh.jpg
Kozák Tamás kereskedelmi igazgató, Közép-Kelet-Európa déli régió, Hitachi Data Systems

 

CW: Jellemzően mely iparágakból érkeznek az ügyfelek?

KT: A Hitachi hagyományosan erős a pénzügyi és a telekommunikációs szektorban, de idesorolhatók a közműszolgáltatók is. A legtöbb ügyfelünk tudja, hogy termékeink java részével a nagyvállalati szegmensre koncentrálunk; nálunk nemigen található alsó és középkategóriás termék.

CW: Milyen témákkal várja vendégeit idei szakmai napján a HDS?

KT: Egyik középponti témánk éppen a flash-technológia, ennek apropóján lesz szó a Forma-1 és az informatika összefüggéseiről. Az előadásokat végigkíséri és az előadókat faggatni fogja Szujó Zoltán F-1-es szakkommentátor. A résztvevők próbára tehetik autóvezetői képességeiket a virtuális térben, a legjobban teljesítők között pedig a televíziós műsorvezető indít majd versenyt.

CW: A Hitachi közvetlenül kötődik az autóversenyzéshez?

KT: Az F-1-ben a Japán nagydíj informatikai szolgáltatójaként van jelen, az IndyCarban pedig a Penske csapat szponzora. Az autóversenyzésben kulcsszerep jut az adatgyűjtésnek. Szenzorok mérik a versenyautó különböző részegységeinek: a motornak, az energia-visszanyerő rendszernek, a fékeknek, a gumiknak az aktuális állapotát, de adatot gyűjtenek a pályaburkolat vagy a levegő hőmérsékletéről, az időjárás várható változásairól, és a versenyzőre nehezedő terhelést is mérik. Mindezeket a nyers adatokat nem a helyszínen, hanem távoli adatközpontokban elemzik, onnan feldolgozott, strukturált formában kerülnek vissza a boxutcába.

A versenymérnökök azonban nem csupán a szenzorokra támaszkodnak. Fotósok hada azért van ott a pálya mellett, hogy fényképen rögzítsék a csapat versenyautóinak állapotát, hogy a gumikopást, a versenybalesetek közben szerzett sérüléseket a képek alapján azonnal elemezni lehessen. Mindez a versenyszféra vállalatai számára is ismerős prediktív analitikát kíván, amiben kulcsfontosságú a gyorsaság és a megbízhatóság; amikor a vállalatoknak előre meg kell tudni mondani, hogy adott peremfeltételek mellett milyen számban fognak egy-egy szolgáltatást igénybe venni. Mondanom sem kell, hogy a Fujitsunak megvannak erre a maga komplex megoldásai.

Az esemény programja és regisztráció: itt.

Kommentek

comments powered by Disqus
Ezt olvasta már?

Technológiai trendek 2017-ben »