Magyar Youtube

Szinte hihetetlen, de még csak 7 éve létezik a videomegosztó szolgáltatás. A mai naptól kezdve lokalizált, magyar tartalommal.

youtube_screenshot_20120229161558_2_nfh.jpg
Nagyításhoz kattintson a képre.

Mindenki profitál a Youtube lokalizálásából - nagyjából ez volt a mai sajtóbejelentés konklúziója. A 4R (reach, research, revenue, rights) jegyében zajlott bemutató alatt ugyanis többször hangsúlyozta mind Matthew Glotzbach, a Youtube EMEA régiójáért felelős ügyvezető igazgatója és Patrick Walker, a szolgáltatás tartalmi megállapodásokért felelős vezető igazgatója, hogy a magyar tartalmak egyaránt szolgálják a videomegosztó hazai közönségét és a tartalomtulajdonosok érdekeit is.

Amint az a sajtóeseményen elhangzott, a mai fiatalok nem szoktak le a Disney-filmekről, csak már nem a cég weboldalán és a tévében keresik őket, hanem olyan alternatív helyeken, mint a Youtube. Míg a kezdet kezdetén mindössze a BBC-vel kötött tartalomszolgáltatási megállapodást az indulását követően hamar felvásárolt videomegosztó, addig mára több mint 25 ezernél is több ilyen partnerrel büszkélkedhet. Ezek között pedig immár magyar cégek is megtalálhatók: többek között a TV2, az MTV, a Tom-Tom Records és a Sziget szervezői.

Érdekességek

A 2005-ben alapított Youtube-ot 2006-ban vásárolta fel a Google, 1,65 milliárd dollárért. Napjainkban már több mint 4 milliárd napi megtekintésnél jár a videomegosztó szolgáltatás (ebből 600 millió mobiltelefonról érkezik), ez annyi, mintha a világ népességének több mint a fele minden nap megnézne egy videót. Az oldalra percenként újabb hatvanórányi videót töltenek fel, tehát másodpercenként egy órányit. Ez havonta több mint 3 milliárd órányi tartalmat jelent.

Közelítsük meg először a megállapodást a felhasználó szemszögéből. A tipikus magyar internetező közel 5 órát nézi a Youtube-ot egy hónapban, ez pedig nem kevés. Ebben természetesen mindenféle tartalom megtalálható - noha a zenei videók dominálnak, a sporteseményekről készült felvételek és a vicces, felhasználók által rögzített rövidfilmek is kiváltják a hazai internetezők érdeklődését. Számukra nyílik lehetőség arra, hogy a nemrég megújult Youtube főoldalon immár lokalizált, magyar tartalommal találkozhassanak, mely a nemzetközi - elsősorban amerikai - alkotások túlsúlyával szemben hazai videóválogatást nyújt. Magyarország egyébként Európában az elsők között kapott ilyen lehetőséget, hangzott el a sajtótájékoztatón.

No és ott van a jogtulajdonosok nézőpontja is. Az Artisjus-szal karöltve a Youtube lehetőséget kínál a magyar előadóknak, művészeknek, hogy maguk rendelkezhessenek saját tulajdonaik felett. Ez konkrétan azt jelenti, hogy ha egy zenész feltölti saját klipjét, zenéjét, akkor meghatározhatja annak további felhasználási módját. Vagy tilthatja azt, vagy nyomon követheti az érdeklődést, harmadik esetben pedig pénzt is kereshet vele, azzal, hogy engedélyezi reklámok Youtube videóhoz kapcsolódóan való megjelenítését (Youtube Partner Program). Utóbbi esetben csak akkor jelent pénzforrást a hirdetés megjelenítése, ha azt a néző nem lépte át, ebből a szempontból igen felhasználóbarát a videomegosztó szolgáltatása. A partnerprogram egyébként még nem aktív itthon, de a közeljövőben elindul hazánkban is.

A fenti három lehetőség természetesen nem csak saját feltöltésekre vonatkozóan alkalmazható, hanem minden olyan felhasználói klipre, melyben a jogtulajdonos alkotását használják. Ennek beazonosítását egyébként a videomegosztó saját digitális mintafelismerő rendszere segíti. Jellemző módja a jogvédett dalok felhasználásának, hangzott el az eseményen, hogy homevideókba illesztik be, azaz saját felvételek zenei aláfestéseként használnak ismert zeneszerzőktől származó alkotásokat. Ezek is bevételi forrásul szolgálnak a jogtulajdonosoknak, akik ugyan dönthetnek úgy, hogy tiltják az ilyenféle felhasználást, de mivel a Youtube statisztikái szerint az összes reklámbevétel majdnem fele ebben a formában realizálódik, többnyire engedélyezni szokták. Aki végképp el akarja kerülni, hogy reklám jelenjen meg saját videofelvétele előtt, ugyanakkor nem akar lemondani a háttérzenéről, az több ezernyi ingyenesen és legálisan alkalmazható zenei mintát használhat.

Kommentek

comments powered by Disqus

Kiadó: Project029 Media and Communications Kft. - Impresszum - Hirdetési ajánlatunk - Adatvédelmi elveink - E3

Ügynökségi értékesítési képviselet: Adaptive Media