Hirdetés
. Hirdetés

Szerverölelgetőből szolgáltatásbróker

|

Nem is olyan régen az IT-vezetők előtt két út állt: vagy vásároltak, vagy fejlesztettek egy rendszert, ha az üzleti oldal új igénnyel állt elő. Ma már más a helyzet.

Hirdetés

Felhőszolgáltatások széles palettájáról is választhat az IT-vezető: szoftver, adat, infrastruktúra, platform; legyen szüksége az üzletnek bármire, valaki biztosan kínálja azt szolgáltatásként a felhőben, és a bőséget csak fokozza, hogy maga a felhő is három változatban érhető el. Itt az ideje, hogy az IT-vezető kilépjen a szerverölelgető szerepéből, aki minden alkalmazást, adatot és folyamatot eltökélten a vállalati tűzfalon belül tartott, és az IT-szolgáltatások brókereként külső szolgáltatóknál, a felhőben keressen gyorsan bevezethető, rugalmasan méretezhető és költséghatékony megoldásokat.

Érdemes erre a szerepváltásra vállalkoznia az IT-vezetőnek, mert bár az üzleti igények rohamosan fejlődnek, a vállalatok informatikai költségvetése nem tart velük lépést. A hagyományos, rendszerek bevezetésére és testre szabására irányuló IT-projekteket az üzlet ma már sok esetben túl lassúnak és költségesnek tartja, ezért a felhőben gyors és költséghatékony megoldást találó IT-vezetőt stratégiai partnereként fogja megbecsülni.

Hirdetés

Bróker születik
A szerepváltás azonban nem is olyan könnyű, mint amilyennek tűnik, ezért a menedzselt felhőszolgáltatásokat kínáló, texasi székhelyű Rackspace fehér könyvében (7 Tips on Becoming an IT Service Broker) tanácsokat fogalmazott meg, amelyek lépésről lépésre végigvezetik az IT-vezetőt a folyamaton.

Ismerje el, hogy nem csinálhat mindent egyedül - Nincs a földön olyan IT-vezető, aki az üzlet által kért összes alkalmazást be tudná vezetni vagy le tudná fejleszteni házon belül. A határidők túl rövidek ehhez, arról nem is szólva, hogy milyen nehéz jó fejlesztőket találni, az üzlet pedig nem tűri a késlekedést: ha nem kap támogatást, maga keres megoldást a felhőben, és megjelenik a vállalatnál az árnyékinformatika.

Helyesen teszi az IT-vezető, ha közvetítőként maga térképezi fel a kínálatot, és választja ki azt a megoldást a nyilvános, magán- vagy hibridfelhőben, amely nemcsak a pillanatnyi igényeket fogja kiszolgálni, és a biztonságot sem fogja kikezdeni. Új szerepkörében az IT-vezető sikeressége azon múlik majd, hogy milyen ügyesen találja meg, vezeti be és menedzseli a harmadik féltől származó, az adott területen a vállalat igényeire legjobb megoldást adó szolgáltatásokat. A bölcs vezetők tisztában vannak saját korlátaikkal, ezért igyekeznek a legjobb szakértőkkel körbevenni magukat, hogy kitölthessék megbízatásukat. Itt az ideje, hogy az IT-vezetők is kövessék példájukat.


Katalogizálja meglévő és közeljövőben bevezetésre kerülő alkalmazásait - Ahhoz, hogy menedzselhesse a vállalat által használt alkalmazások és szolgáltatások széles portfólióját, az IT-vezetőnek mindenekelőtt pontosan tudnia kell, hogy mi fut az infrastruktúrán és mekkora erőforrásokat köt le. A leltár elkészítése minden eszköztámogatás ellenére sem egyszerű dolog, nagyobb szervezeteknél erre szakosodott, külső tanácsadó bevonása is jó ötlet lehet. A pénzügyi igazgatót segítségül hívva és a vállalat költségjelentéseit átfésülve az IT-osztály megkerülésével beszerzett szolgáltatásokra is rábukkanhat az IT-vezető, de érdemes az üzletágvezetőket is megkérdezni, milyen SaaS-szolgáltatásokat használhatnak még a kollégák.

Osztályozza alkalmazásait felhőkészségük szerint - Az IT-szolgáltatásbróker pontosan tudja, hogy bizonyos alkalmazások, munkaterhelések egyenesen a felhőre születtek, míg másokon változtatni kell ahhoz, hogy a felhőbe lehessen helyezni őket, és lesznek olyanok is, amelyeknek a tűzfalon belül kell maradniuk. A CRM és a levelezés például a nyilvános felhőben érzi jól magát az eddigi tapasztalatok szerint, míg a biztonsági mentéshez és archiváláshoz, webáruházakhoz, a fejlesztéshez és teszteléshez jellemzően hibridkörnyezet szükséges, ERP-rendszerüket pedig - a nagyvállalatok legalábbis - inkább magánfelhőben tudják elképzelni.

Hogy mi hová kerülhet, azt az alkalmazásban kezelt adatok érzékenysége, a vonatkozó törvényi szabályozás, valamint a migrációval járó integrációs feladatok mennyisége, költsége dönti el. Az IT-vezető minderről jóval többet tud az üzleti oldalnál, hozzáértését itt igazán megcsillogtathatja.

Versengő szolgáltatók
Készítsen listát a számításba jöhető felhőszolgáltatókról - Nem sürgős persze az üzleti oldal által megfogalmazott igények mindegyike, ezért az IT-vezetőnek ezeket is két, magas és alacsony prioritású csoportba kell sorolnia. Így már hozzáláthat, hogy a halasztást nem tűrő üzleti igények kiszolgálására megfelelő szolgáltatót keressen.

Első körben a szolgáltatók weboldalain érdemes körülnézni. A komoly piaci szereplők fehér könyveket és esettanulmányokat tesznek közzé, hogy bemutassák képességeiket. A jó benyomást keltő szolgáltatóknál ezután telefonon is érdeklődni kell. Általában egy értékesítési vezető és a munkáját támogató mérnök válaszol a hívásra. A részletezett elvárások alapján meg fogják mondani, hogy szolgáltatásuk jó választás lenne-e vagy sem. A jó szakemberek őszinték, nem fogják mellébeszéléssel pazarolni mindenki idejét, ha úgy látják, hogy a szolgáltatás, amit kínálnak, nem illeszkedik az érdeklődő igényeihez.

Értékelje ki a jelölteket alaposan - A telefonbeszélgetések alapján összeállított, rövidített listán szereplő szolgáltatóktól ezután bemutatót kell kérni. Ha a szolgáltató felkészülten érkezik a demóra, akkor az IT-vezető által megadott követelményekkel fogja kezdeni. Előadás közben az IT-vezetőnek arról kell részletekbe menően meggyőződnie, hogy a szolgáltatás illik a vállalat meglévő folyamataihoz. Nem szabad belemenni a folyamatok megváltoztatásába, hogy azok jobban illeszkedjenek a szolgáltatáshoz. A szolgáltatónak kell az ügyfélhez alkalmazkodnia.

Mérlegelni kell azt is, hogy egy szolgáltató ki tudná-e szolgálni az üzlet összes, napirenden levő, magas prioritású igényét. Több szolgáltató kínálatából válogatva is összerakható megoldás a felhőben, azonban több előny - például hasonló kezelőfelületek, azonos API-k az integrációhoz, transzparens monitorozás és megbízhatóbb támogatás - származik abból, ha a vállalat egy szolgáltatónál, elfogadható áron megtalál mindent.

Válassza a legjobb jelöltet az adott feladatra, munkaterhelésre - Ellenkező esetben az IT-vezető válassza ki a kategóriájukban legjobb szolgáltatókat, mérlegelve azt is, hogy néhány év távlatában is megkaphatja-e majd tőlük ugyanezt a kiválóságot. Nyilvános, magán- és hibridfelhőben egyaránt szolgáltatásokat kínáló, illetve mindhárom környezetet támogató szolgáltató jó eséllyel hosszabb távon is megfelelő partner lesz, alkalmazkodni tud majd a vállalat változó igényeihez.

A robusztus infrastruktúra, a változó üzleti folyamatok rugalmas kezelése, az ügyfél rendelkezésére bocsátott, online műszerfal a felhőbe helyezett alkalmazások részletes monitorozásához, valamint a 24 órás támogatás az év minden napján szintén olyan követelmény, amelynek eleget kell tennie az ígéretes szolgáltatónak. Ugyanilyen fontos szempont, hogy a szolgáltató ne láncolhassa magához ügyfelét. Ennek veszélyét az IT-vezető elkerülheti, ha nyílt ipari szabványokra és nyílt forráskódú, többféle operációs rendszert és hypervisort támogató szoftverekre építő szolgáltatót választ.

Kövesse a szolgáltatók teljesítményét értékelőtáblán - Miután ilyen sok munkát fektetett az IT-vezető a legjobb szolgáltatók kiválasztásába, kézenfekvő, hogy a továbbiakban is rajtuk tartsa a szemét. A monitorozás céljára a vállalatok többsége értékelőtáblát készít, amelyen a szolgáltatások ára, teljesítménye, biztonsága, a szerződésbe foglalt szolgáltatási szintek (SLA-k) tartása és a támogatás minősége alapján pontozzák a szolgáltatókat. Ezek az eredmények a szolgáltatásportfólió karbantartását segítik, mivel megmutatják, hogy melyek azok a szolgáltatók, amelyekre a vállalat hosszú távon is építhet.

Szolgáltatásbrókerré válásához az IT-vezetőnek külső segítségre is szüksége lehet, elvégre a Rackspace első tanácsa is ilyen közreműködés igénybevételére bátorít. A vállalati IT-osztály működési modelljének átalakításában és az IT-vezető szerepváltásában, a felhőszolgáltatások kiértékelésében tanácsadó cégek és maguk a szolgáltatók, illetve partnereik is segíthetnek, akikre a magán- és hibridfelhő-környezetekhez szükséges hardver és szoftver bevezetésében, támogatásában és üzemeltetésében is számíthat a vállalat.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.