Hirdetés
. Hirdetés

Jenna, Trixie, Kovi

|

Hanyatlik az egykor bombabiztos üzlet, a pornóipar. Lassan, de biztosan gyilkolja az internet az ingyenesen hozzáférhető tartalmakkal - még úgy is, hogy a hazai internetezőket leginkább érdeklő témák között az erotika nincs az első tízben.

Hirdetés

Ellentmondásos képet mutat - a felmérések szerint legalábbis - a hazai internet-felhasználó társadalom. A VMR-kutatás 2008. I. féléves adatai azt mutatják, hogy itthon az internetezőket leginkább érdeklő témák (a hetente legalább egyszer netező, 14-69 év közötti lakosság körében) a filmek, a számítástechnika és a tudomány. Az erotika nincs benne az első tízben. Egész más képet kapunk a gemius/Ipsos Audience ugyanabban az időszakban végzett felméréséből. Eszerint a felnőtt tartalmú oldalak tavaly júniusban 1,1 millió belföldi látogatót vonzottak, azaz majdnem minden harmadik internetező keresett fel felnőtt tartalmú oldalt, és ott átlagosan 80 percet töltött el.

A legtöbbet - átlagosan több mint öt és fél órát - az ingyenes videoletöltést kínáló xhamster.com-on töltötték az internetezők, de a magyar eropolis.hu-n is két és fél óra felett volt az átlagos böngészési idő. Az eropolis látogatóinak közel 97 százaléka férfi, míg a nők inkább az eron.hu oldalt keresik fel (92 százalékban). A legnagyobb egyedi látogatószámot felmutató site a goldengate.hu volt tavaly júniusban: egy hónap alatt közel félmillió belföldi érdeklődőt vonzott.

Bonyolult a torrent?
A nagy számok nem jelentenek automatikusan sok pénzt. Az ASVA.info tavaly októberben arról számolt be, hogy az interneten gombamód szaporodó letöltő oldalak miatt a felnőtt tartalmakat készítők és a forgalmazók jelentős visszaesésről beszélnek. Mára egyre kevesebb téka tud megélni, és a felnőtt filmeket is jóval kevesebben veszik ki, mint amikor még nem volt ennyire elterjedt az internet. Kovács "Kovi" István producer a csökkenő DVD-eladások miatt bekapcsolódott az internetes forgalmazásba, és ő is SMS útján értékesíti egyes filmjeit. Mint hozzátette, sokat segítene a helyzeten, ha születne a letöltések ügyében egy elrettentő ítélet, így talán kevesebben próbálkoznának megélni ezekből az oldalakból.

Az emelt díjas SMS-es fizetés egyébként az egyetlen vásárlási mód a hazai online pornóiparban, mivel a magyarok még mindig idegenkednek attól, hogy interneten bankkártyával fizessenek. Annak ellenére preferálják ezt, hogy többe kerül, mint a kártyás fizetés, viszont gyakorlatilag nem marad nyoma a tranzakciónak, diszkrétebb, mint ha bankszámlakivonaton jelenik meg a tétel. A Kreatív Online információi szerint a tartalomeladásból befolyó összegen a tartalomszolgáltatás résztvevői osztozkodnak: a szolgáltatást üzemeltető alvállalkozó és a mobilszolgáltatók is leveszik a részüket, a folyamat végén körülbelül húsz százalék marad a weboldal tulajdonosának.

Azt, hogy ez a húsz százalék pontosan mekkora bevételt jelent, a szolgáltatók nem hajlandók elárulni. Kósa Gábor, a Goldengate képviselője azonban nem félti különösebben az üzletet a fájlcserélőktől - egyelőre. Mint a Kreatív Online-nak nyilatkozta: "A torent tényleg reális veszély ránk nézve, de egyelőre százból 95 felhasználó nem ért hozzá."

Trixie elégedett
Ha Magyarországon nem, a tengerentúlon annál inkább. Brad Abram, a Virtually Jenna felnőtt számítógépes játék vezető fejlesztője szerint "ez egy más korosztály". A fiatalabb pornófogyasztók nincsenek ahhoz szokva, hogy boltból vásároljanak DVD-t, amikor az internet "karnyújtásnyira csordultig tele van pornóval". Ez a fiatal generáció azonban nem csak a boltban nem hajlandó pénzt kiadni erotikus tartalomért, hanem a hálózaton sem. A fizetős videooldalakat egyre inkább kiszorítják a teljesen ingyenes YouTube-klónok. A fizetős tartalmakat szolgáltatóknak a kalózkodással is meg kell küzdeniük: gyakran előfordul, hogy az itt közzétett képeket, videókat máshol jelentetik meg.

virtualjenna.jpg
Virtuális Jenna: kicsit suta grafika, de a felhasználók fizetnek érte

Abram szerint csak látszat, hogy a hálózat hemzseg a tartalmakat előállító cégektől; itt is végigsöpört a konszolidáció, amelynek révén néhány nagyvállalat uralja a piacot, sok leányvállalattal. Még a Tube-oldalak is egyesültek, ezáltal egy maroknyi oldal szolgáltatja az ingyen pornótartalom 80 százalékát. Ha ezek közül egy elkezd veszteséget termelni, azt a többiek is megérzik.

Melyek a kitörési pontok? Az egyik az interaktivitás. Allen Stein például elindította TheThrillHammer nevű találmányát, aminek lényege, hogy az érdeklődők az interneten keresztül "léphetnek kapcsolatba" egy hölggyel, és a műveletet webkamerán keresztül követhetik. Az elképzelés sikeresnek bizonyult, a teledildonicsnak nevezett megoldás biztos bevételt hoz Steinnek. "Az élő kamerás oldalak igen jó negyedévet teljesítenek" - nyilatkozta.

Egy másik kedvelt tartalom az amatőr videó (az amatőr szex egyébként a magyarországi Goldengate-en is a legkeresettebb). Biztos árbevételt produkál a TastyTrixie.com oldal, amely 24 órás webkamerás közvetítést sugároz a korábban nagyobb cégeknél dolgozó Trixie-ről. Saját bevallása szerint árbevétele nem nőtt 2008-ban, ellentétben az előző hét évvel, de a mostani helyzetben ez is siker. Hogy miért népszerű a vállalkozása, azt Trixie az emberi tényezővel magyarázza: "Amikor annyira vissza kell szorítani a kiadásokat, az emberek nem kedvelik annyira a névtelen nagyvállalatokat, és inkább olyasvalakire költik a dollárjaikat, akit közelebb éreznek magukhoz."

Játszani is engedd...
Szintén a beleélés lehet a titka az erotikus szimulációs játéknak nevezhető Virtual Jennának. A számítógépes játékok egyébként is egyre népszerűbbek; tavaly először a játékszoftver-eldások meghaladták a DVD- és a Blu-ray-értékesítéseket. Brad Abram úgy látja, hogy azok a fiatal fogyasztók, akik nem hajlandók pornóért pénzt kiadni, rendszeresen fizetnek a játékokért. Ezt a területet kezdi felfedezni a pornóipar, sőt több stúdió már megkereste Abramékat, hogy segítsenek alkalmazni az új technológiákat.

Egy videojáték fejlesztése sok pénzt felemészt (250 ezer dollár már sok pénznek számít egy pornófilm esetében, de egy játék sok esetben milliókba kerül), ezért valószínűleg nem készítenének nulláról saját erotikus játékot, hanem meglévőeket dolgoznának át és forgalmaznának saját brandjük alatt. Allen Stein szerint csupán annyi történik, hogy a gyártók igyekeznek lépést tartani a technikailag egyre fejlettebb felhasználókkal. "A mostani válság kiselejtezi a kis stúdiókat és a silányabb termékeket" - tette hozzá Stein.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.