Nem lesz IE9 Windows XP alá

2010. március 22., 11:36
Elsőként éppen a Windows XP gyártója hagyja el böngészőjében a világ legsikeresebb operációs rendszerének támogatását. Hamarosan az IE8 lép a sokat szidott IE6 helyébe?

A Microsoft kedden megerősítette, hogy böngészőjének legújabb kiadása, az Internet Explorer 9 nem fog futni Windows XP alatt. Ezzel éppen az XP-t is gyártó Microsoft lesz az, aki nem támogatja többé legújabb böngészőinek használatát Windows XP alatt. Mindezt úgy, hogy jelenleg - és várhatóan jó ideig - a Windows XP a világ legnépszerűbb, azaz legtöbb számítógépen futtatott operációs rendszere.

Annyi bizonyos, hogy az IE9 fejlesztői előzetes változata nem érhető el a Windows Vista SP2-nél régebbi operációs rendszerre. Ez némiképp felizgatta a felhasználókat, ahogy az Dean Hachamovichnak, a Microsoft IE csapatmenedzserének blogján, a kommenteken is jól látszik. Egy eXPerience nevű felhasználó tette fel a kérdést, hogy a végleges változat fut-e majd Windows XP SP3 alatt. Egy névtelen kommentár a Win XP támogatás elhagyását az IE csapat eddigi legrosszabb döntésének nevezte, még annál is rosszabbnak, mint mikor az IE6 idején feloszlatták a fejlesztői csapatot.

A Microsoft már régóta próbálja érzékeltetni, hogy az IE9 sosem volt a Windows XP jövőjének terveiben. Kedden a vállalat szóvivője úgy nyilatkozott, hogy az új böngésző egy modern operációs rendszert kíván, ez pedig olyan frázis, amelyet évek óta nem említettek a Windows XP-vel összefüggésben. "Az Internet Explorer 9-nek támaszai a 2001 óta bevezetett grafikus és biztonsági szolgáltatások lesznek" - hangzott el, tisztán utalva a 2001-ben debütált Windows XP utáni korra.

Az, hogy a Windows XP nem képes futtatni a Platform Preview-t, annak köszönhető, hogy az IE9 alapjait támogató hardveres grafikus gyorsítás nem érhető el XP alatt. A Direct2D és DirectWrite DirectX API-k ugyan tavaly októberben bekerültek még a Vistába is, de az XP-be nem.

A felhasználók aggódnak, mert ha az IE9 nem lesz elérhető XP alatt, rá lesznek utalva az IE8-ra. Hamarosan pedig az IE8 lép a ma már biztonsági rémségként felhozható IE6 helyébe. Egyes elemzők szerint kényszerítve lesznek a Windows 7-re váltani nem szándékozó felhasználók, hogy maradjanak a mind kevésbé biztonságos XP-IE8 kombináció alatt, vagy váltsanak Linuxra. Az IE9 hozzáláncolása a Windows 7-hez az új böngésző elterjedésének kerékkötője is lesz, hiszen csak a Windows XP térvesztésével elképzelhető az IE9 felhasználói táborának növekedése. A NatApplications felmérése szerint ha ma jelenne meg az IE9, akkor az csupán a windowsos gépek 27 százalékán futhatna.


Windows 7 és Internet Explorer 9 - ez a Microsoft terve

Egyetlen más böngészőgyártó sem jelentette be, hogy megszüntetné a fejlesztést Windows XP alá, de néhányan ejtettek egyes platformokat. A múlt hónapban jelentette be a Mozilla, hogy a jövőben nem jelennek meg Firefox-frissítések a Max OS X 10.4 (Tiger) alá. A Google Chrome is csak az Intel-alapú Mac gépeken fut, a 2006-ban leállított PowerPC-alapú vonalon már nem.

Az IE9 Platform Preview letölthető a Microsoft oldaláról. Windows 7, Vista SP2, Windows Server 2008 és Windows Server 2008 R2 operációs rendszereken futtatható.

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szerkesztőség és a szolgáltatás üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal! A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat szerkesztőségünk bármikor törölheti.

23 hozzászólás

  1. Sepsei György írta:
    2010-03-22 15:46:01

    Még csodálkoznak, hogy mindenki Firefoxot használ!!!

  2. fapapucs írta:
    2010-03-22 16:57:56

    Acid3 teszt 55%? Röhej, hogy nem tudnak ennél jobbat produkálni egy teszt verzióban sem. Sajnos nagy tapasztalat az ha már a teszt program sem képes legalább 90%-ot produkálni a végleges sem lesz rá képes. Remélem nem lesz igazam.

  3. ET írta:
    2010-03-22 17:14:02

    Szerintem meg éppenhogy egy teljesen jó döntés volt ez a részükről. Abszolút egyetértek velük ebben, hisz minek kell támogatni a régi rossz technológiákat csak azért mert a sok kényelmes felhasználó így szokta meg. Ha mindíg a felhasználókra figyelnénk, még mindíg a DOS-t használnánk. A Windows 7 és a Windows XP között legalább akkora a szakadék mint a WinXP és a Win98 között (a 32bites változat kiadása is cska felesleges keverés volt szeirntem). Aki nem akar 7re váltani, az maradjon meg a linux mellett, és feljetsük el végre az XP-t. A Linux-ra váltás amúgy a Windows 7 helyett is alternatíva. :)

  4. S.E. írta:
    2010-03-22 18:46:35

    Mindjárt elsírom magam. Egy teljesen használhatatlan böngészőt nem portolnak vissza XP alá - ez már a világvége. A Firefox működik XP alatt. Azt kell használni. A Windows Update használatához pedig az IE6 is megfelel.

  5. írta:
    2010-03-23 16:35:23

    XP? LOL! Hogy egy nagyszerű sorozatból idézzek: "Are you from the past?"

  6. eziskamu írta:
    2010-03-24 16:13:14

    Ká, meg a többiek: Nem mindenki fejleszt gépet évente, és warezolja le frissibe az új oprendszereket. XP elavult? Miért is, mert nincs benne csilivili Aero, DX10-11 meg superfetch? Egyedül az UAC, ami hasznos új feature, valamint, csomó biztonsági, és sebességbeli optimalizálás, ami OK, de azért az XP még sok mindenre alkalmas ma is. Jó, rendben, 9 éves rendszer, de ne nézzük hülyének az XP-t használókat sem.

  7. Las írta:
    2010-03-24 18:20:05

    Maximálisan egyetértek "eziskamuval" azzal a kiegészítéssel, hogy az Xp használók nagy része nemcsak azért nem cseréli le az Xp-t, mert maradi és el van a "langyos vízben", hanem nincs rá PÉNZE!!!, hiszen köztudott, hogy amin még vígan elfut az Xp, arra a Win 7 esetleg fel sem tud települni, vagy nem jól tudom? Innentől kezdve viszont, minimum alaplap+proci+memória csere esetleg táp is!

  8. pappmiki írta:
    2010-03-24 19:48:14

    2003-ban vettem meg a jelenlegi gépemet, és minden olyan feladatra, amire használom, tökéletesen megfelel. Eszem ágában sincs gépfejlesztésbe fogni, csakhogy Win7-et telepíthessek az XP helyett, És amíg van támogatás az XP-re (még még több, mint 4 év) nem is tervezem. És ezzel sok XP felhasználó így van. És ahogy S.E. is írta, az Update megy régebbi IE-vel is, amúgy meg úgyis Firefox-ot használok. A témához írva pedig biztos, hogy tovább fog csökkeni a piaci részesedése a böngészőpiacon a Microsoftnak ezzel a húzásával.

  9. T-zis írta:
    2010-03-25 07:45:07

    Hoppá! Akkor mit csináljak a Win98-ammal? Most akkor nem fog rajta futni az IE9? (IE7 se :) ) Egyébként ezzel csak arra szeretnék célozni a T. publikumnak, hogy ha valaki olyan vasat használ, amelyiken nem, vagy csak nagyon döcögve fut már az XP is, az egyértelmű, hogy nem fog váltani Win7-re. Ha megnézzük az informatika fejlődését, akkor pedig el kell fogadni azt a tényt, hogy a számítási teljesítmény évente megduplázódik, azaz egy 5-6 éves gép már óriási teljesítménymínuszban van egy mai géppel szemben. Aki nem tud/nem szeretne váltani, az ne váltson, viszont ne is sírjon, ha egy új programverzió nem fut. Ezen az elven azért is lehetne sírni, mert a GTA IV nem fut a gépükön, és a "hülye" játék írója miért nem olyan játékot csinált, ami elfut egy 128MB-os VGA-n. Nonszensz. A P-II-es gépemen nekem a mai napig win98 fut, mert csak 32MB RAM van benne, és nem szeretném azt a gépet bővíteni, viszont nem is sírok, h nem megy rajta még az IE7 se, hanem elfogadom. És azt is, hogy az MS azért biztonsági frissítéseket viszont kiad a böngészőihez, tehát nincsenek lesajnálva a felhasználók, ezt azért nem szabad elfelejteni!

  10. írta:
    2010-03-25 15:02:06

    eziskamu: Ne haragudj, nem akartam senkit megbántani, de a helyzet az, amit T-zis is írt, hogy bizony a technika rohamléptekkel fejlődik, és bizony egy kilenc éves oprendszer már erősen elavultnak tekinthető. Az egy dolog, hogy neked, és még sok más embernek elég az a szolgáltatás, amit nyújtani tud az XP, de vannak így sokan az OS/2-vel is, de azért azt sem nevezzük már korszerűnek. Meg aztán szerintem ti, Windows juzerek, adjatok hálát a Microsoftnak, hogy ilyen sokáig supportálja a szoftvereit, mert vannak cégek, akik sokkal kevesebb figyelmet fordítanak erre (ami szerintem nem baj, csak sokaknak nem tetszik).

  11. írta:
    2010-03-25 15:02:07

    eziskamu: Ne haragudj, nem akartam senkit megbántani, de a helyzet az, amit T-zis is írt, hogy bizony a technika rohamléptekkel fejlődik, és bizony egy kilenc éves oprendszer már erősen elavultnak tekinthető. Az egy dolog, hogy neked, és még sok más embernek elég az a szolgáltatás, amit nyújtani tud az XP, de vannak így sokan az OS/2-vel is, de azért azt sem nevezzük már korszerűnek. Meg aztán szerintem ti, Windows juzerek, adjatok hálát a Microsoftnak, hogy ilyen sokáig supportálja a szoftvereit, mert vannak cégek, akik sokkal kevesebb figyelmet fordítanak erre (ami szerintem nem baj, csak sokaknak nem tetszik).

  12. Zsé írta:
    2010-03-30 07:56:11

    Hogy nem tudták úgy megcsinálni az IE9-et hogy jó legyen az XP-re is?

  13. Zsé írta:
    2010-03-30 07:58:16

    Ezt mondjátok meg!

  14. Zsé írta:
    2010-03-30 08:00:09

    Kéne a válasz fiúk!

  15. Vick írta:
    2010-04-01 23:40:50

    Sepsei György: Nem, nem mindenki. Például én sem és egy csomó ismerősöm sem.... és sokan mások sem. Google Chrome ;)

  16. hrtbrknone írta:
    2010-04-07 17:00:28

    nem igazán értem a kavarodást a téma körül :D amíg nem volt IE9, illetve amíg nem volt kijelentve hogy majd nem lesz jó XP alá, addig senkinek semmi problémája nem volt a dologgal...jó volt nekik az IE8 meg FF, meg Opera, meg Chrome, kinek milyen a szája íze, most hogy szóbajött a dolog, mindenki kötekszik...de ha már a kötekvésnél tartunk akkor az első gépem amin Windows Seven futott egy 700MHz-s Celeron volt, 448MB 100MHz-s SD RAM-ma és egy 64MB-s nVidia GeForce MX400assal...és használtam fél évig, ilyen alapvető dolgokra, amik éppen szóbanforgóak, mint WLM, iTunes 9 és Opera 9.5

  17. timberli írta:
    2010-06-02 02:23:59

    Nekem windows7 van a gépemen és IE8 használok. Más böngésző nincs is letötltve. Azaz külsőt nem használok. Nekem tökéletesen megfelelő az IE8 böngésző. Mindent kezel, ami Nekem kell. Meg az alap IE8 motorra épül fel a windows7. explorer.exe fájl nélkül nem is működne az IE8. Semmit nem lehetni megnyitni.

  18. béla írta:
    2010-10-05 12:40:49

    Timberlinek: Szerintem kevered az explorer.exe processzt az iexplore.exe processzel. Más: Eddig senki sem említette a vállalati felhasználókat. Ott az átállás azért nehezebb, mint egy otthoni gépen. Egy vállalat valószínüleg nem fog azért átállni W7-re, hogy fusson az IE9. Nálunk pl. mindenki azt használ, amit akar (Firefox, Chrome, IE, Opera, stb.). Arra azért érdemes odafigyelni, hogy mindig a legújabb frissítés legyen telepítve.

  19. gabor írta:
    2010-10-09 13:37:47

    "XP? LOL! Hogy egy nagyszerű sorozatból idézzek: "Are you from the past?"" jaj de modern faszagyerek vagy. így elképzellek a legújabb mobiltelefonnal, tipikusan a birka típus lehetsz. a Microsoft egy gyökér cég, ami sunyiskodással jutott a világ tetejére, és a pénzével erőltet rá mindenkit a szar termékeire. az Office kb 10 éve ugyanaz, évente más kezelőfelülettel meg logóval. a Vistáról ódákat zengtek, aztán buktak olyat mint a ház. írtak egy új designt az XPre meg el is baszták. most az IE 8-at magasztalták, aztán belátták hogy újra kell írni az egész böngészőt mert kalap szart nem ér. lassú, CSS, HTML és XHTML értelmezése botrányos, saját, rossz box model, stb. ami jó volt benne azt lopta. most megírták a 9-et, gyakorlatilag írtak egy saját Chrome-ot. egyébként a Chrome 8-ról már most tudni, hogy HTML5 támogatásban erősen az IE 9 felett fog állni. Kedves Microsoft! Ha a Vistát nem írtátok volna olyan szarra mint amilyenre sikerült, most nem kéne egy "őskövület" oprendszerrel szembenéznetek. Gratu!

  20. Alex írta:
    2011-01-26 17:19:08

    sztem az lenne a legjobb ha körbeküldene a MS egy frissítést amiben lecserélné az ie-t Chrome-ra vagy Tűzrókára a következő üzenettel: "Ami nem megy azt nem erőltetjük" :)

  21. Zsolt írta:
    2011-03-15 11:09:07

    A témához csak annyit írnék hogy az XP még 2018-ig 100% hogy elérhető,hiszen 2020-ba szűnne meg végleg!! És nem 2014-ben!!! Erről ennyit!!!

  22. Zoltán írta:
    2011-07-15 08:40:16

    Így igaz én is úgy tudom hogy a Microsoft xp 2018-ig él 100%-ban. De amikor én megvettem az xp-t én úgy emlékszem hogy nekik viszont addig kutya kötelességük biztosítani a frissítéseket így nem értem hogy az Ie 9 miért is nem lesz frissítve xp-re:S

  23. Zoltán írta:
    2011-07-15 08:41:57

    Ha egy kicsit jobban bele gondolok akkor ez majdnem olyan mintha szerződést szegnének.


Szakértőnk írja
Hatékony ügyfélkezelés és eszközmenedzsment

Mészáros Tamás, CNW Az ügyfélkezelés minőségének és a végfelhasználók elégedettségének növelése, a támogatási tevékenység hatékonyságának javítása, az eszközmenedzsment költségeinek csökkentése egyre magasabb prioritást kap az üzleti célok között. Az említett eredmények egyidejű megvalósítására, az incidensek, problémák, igények és eszközök életciklusának centralizált és automatizált kezelésére Service Desk alkalmazás bevezetése adhat megoldást. tovább»

Mészáros Tamás, CNW

IVSZ