A főnök szeme mindent lát

|

Ön sem szeretné, ha céges adatai kiszivárognának? A magyar vállalkozásokat éves szinten 30% veszteség éri adatlopás és adatszivárgás következtében. Találkozott már olyan ügyféllel, aki arról panaszkodott, hogy a volt alkalmazottja lett a konkurense, mert felmondott aztán pedig vitte az adatbázist és az ügyfélkört? Mi igen. És egyre többször.

Az adatlopás formáinak csak a fantázia hiánya szabhat gátat, most viszont megpróbáljuk összegyűjteni, hogy melyek azok az esetek, amelyeket mindenképpen szükséges szem előtt tartani. Az adatszivárgás egyik tipikus módja, amikor a céges laptopot a munkavállaló a privát életben is használhatja, mindenfajta ellenőrzés nélkül. Mielőtt azonban rátérnénk az egyes, egyébként megtörtént esetekből levont tanulságok ismertetésére, érdemes olyan kérdéseken elgondolkozni, mint például: Tisztában vagyok azzal, hogy cégem adatai értéket képviselnek? Tisztában vagyok azzal, hogy bizonyos belső adatok ellopása a cégemet erkölcsileg és anyagilag is tönkreteheti? Jól érezném magam, ha azzal szembesülnék a piacon, hogy a legújabb konkurenciám a volt munkavállalóm? Tudom mi az az adatlopás? A baj könnyen megelőzhető, ha a felelős döntéshozó olyan kérdésekre is fordít időt és energiát, mint például a munkavállalók ellenőrzésének leszabályozása”- mondja Dr. Kustos Petra, (www.adatlopas.hu) a Kustos Law Firm vezetője. A téma kényes, de szükséges Gondolta volna, hogy munkahelyi adatkezelésnek minősül a munkavállalók levelezésének ellenőrzése? A munkáltató a munkavállalónak a munkavégzés céljából rendelkezésére bocsátott munkaeszköz használatát, például laptopját, jogosult ellenőrizni. Ennek az ellenőrzésnek azonban olyan módon és formában kell megvalósulnia, amely megfelel a személyiségi jogok védelmének, így a személyes adatok védelméhez való jognak is. Ha nincs olyan szabályzat, amely elkülöníti munkaeszköz privát-, és céges használatát, a munkáltató könnyen bajba kerülhet. Az adatvédelmi hatóság egyik határozata értelmében a munkavállalók részére átadott számítástechnikai eszközök ellenőrzésére vonatkozó rendelkezéseket megfelelően részletezni, azt a munkavállalókkal szabályszerűen közölni, és az ellenőrzési eljárások során ezeknek a szabályoknak az érvényesülését biztosítani kell. Annak a munkáltatónak, aki e követelményeknek nem felelt meg, mindez 1.500.000,- forintjába került. Ennyi volt ugyanis a bírság, amit a hatóság egy szabályozás elmulasztása miatt kiszabott. A munkavállaló által használt e-mail postafiók ellenőrzésének feltétele, hogy a munkavállaló, még az ellenőrzés előtt tájékoztatást kapjon annak részleteiről. A munkáltató az e-mail postafiók használatát több tekintetben korlátozhatja, így meghatározhatja azokat a címeket, ahonnan e-mail fogadható, illetve amelyekre e-mail küldhető, korlátozhatja a küldött/fogadott levél mellékletének terjedelmét. A munkavállaló rendelkezésére bocsátott e-mail címet a munkaviszony megszűnése után meg kell szüntetni. Felelős cégvezetőként először is határozzuk meg, melyek azok az adatok, amelyek számunkra értéket képviselnek, utána pedig gondoskodjunk azok védelméről. És ne feledjük: a főnök szeme mindent lát! Ha Önt is érdekli a téma, írjon az info@omir.hu címre!

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.