Hogyan tudott Nagaszaki gyorsan reagálni, amikor Covid19-fertőzés tört ki egy óceánjárón?

|

2020. április végén több Covid19-megbetegedést észleltek a Nagaszakiban horgonyzó egyik Costa óceánjáró fedélzetén. Veszélyhelyzet alakult ki. 2020. május 10-ig a 623 tagú legénység 149 tagja megbetegedett.

Main visual : How Nagasaki quickly responded to a Covid-19 cruise ship outbreak
A hajó fedélzetén több mint 30 nemzet képviselői tartózkodtak, ami nyelvi nehézségeket okozott a kommunikációban.

Ebben a blogbejegyzésben bemutatom, hogyan segített a Fujitsu speciális munkacsoportja megakadályozni a Covid19 terjedését és miként figyelte a legénység egészségi állapotát egy chatbot segítségével.

Dr. Sando, a Nagaszaki Egyetem munkatársa segítséget kért a nemzetközi veszélyhelyzet kezeléséhez

Április 22-én dr. Eiichiro Sando, a Nagaszaki Egyetem trópusi betegségekkel foglalkozó intézetének munkatársa kétségbeesetten hívta a Fujitsu speciális munkacsoportját. Dr. Sando járványügyi szakember, a japán Egészségügyi, Munkaügyi és Szociális Minisztérium új koronavírus központjában létrehozott akciócsoport tagja. Jelenleg ő felel a járványügyi szabályozásért Nagaszakiban.

"Járványgóc alakult ki egy Nagaszakiban horgonyzó óceánjáró fedélzetén" - közölte dr. Sando izgatott hangon. "Három hajó horgonyoz a kikötőben, összesen közel 2000 fővel a fedélzeten. Az egyik hajón 623-ból 20 ember már megfertőződött. Ha a másik két hajón is vannak már fertőzöttek, fennáll a kockázata a betegség továbbterjedésének."

A fertőzött hajó épp felújítás alatt állt, így utasok nem tartózkodtak rajta, csak a vegyes állampolgárságú személyzet. "Egy orvos van a fedélzeten, a legénység állapotáról nincs információnk" - magyarázta dr. Sando. "Olyan egészségügyi állapotfigyelő chatrendszerre van szükségünk, amely képes több idegen nyelv támogatására. Mikorra tudnának ilyet szállítani?" - kérdezte.

Photo : Costa Atlantica, the large Italian cruise ship where the cluster occurred

A Costa Atlantica, az olasz óceánjáró, ahol kialakult a járványgóc

Sürgős probléma

Dr. Sando jelentkezése után a Fujitsu speciális munkacsoportja időszűke miatt a rendelkezésre álló töredékes információk alapján kidolgozta a specifikációt. Azonnal hozzáfogtak a fejlesztéshez.

A rendszer a Japánban már 90 önkormányzatnál és egészségközpontban használt egészségügyi állapotfigyelő chatszolgáltatás mintájára, a CHORDSHIP felhőalapú szolgáltatási platformra épült.

Mivel a legénység nemzetközi volt, a megoldást japánról angolra lokalizálták, az általános rendszerazonosítókat pedig a legénység személyazonosítóira és a hajó kabinszámaira cserélték.

Dr. Sando hívása után mintegy kilenc órával - április 22-én este 7 órakor - a Fujitsu leszállította az egészségügyi állapotfigyelő chatbot testre szabott, angol változatát.

Dr. Sando is munkához látott, hogy a megfelelő szakemberek a rendszer segítségével megkezdhessék a járványügyi helyzet elemzését, és intézkedéseket hozhassanak a Covid19 terjedésének megakadályozására.

Figure : Input screens of the English version of Health Monitoring Chat. People who've come into contact with the virus report their health through their smartphones every day and the doctor manages the information in a list format. This method reduces effort required by doctors and infected crew members.

Az egészségügyi állapotfigyelő chatszolgáltatás angol változatának adatbeviteli képernyői. Azok, akik kapcsolatba kerültek a vírussal, naponta beszámoltak egészségi állapotukról okostelefonon, és az orvos listaformátumban kezelte az információkat. A módszer az orvos és a fertőzöttek számára is egyszerűsítette a folyamatot.

A fertőzés nem közigazgatási joghatóság alatt, hanem egy magántulajdonban lévő külföldi hajó fedélzetén történt. Ez azt jelentette, hogy nem volt hol kezelni a legénységet, és még ha partra szálltak volna is, nehézséget okozott volna elszállításuk a fertőzött, vörös zónából. Ezt figyelembe véve az egészségügyi állapotfigyelő chatszolgáltatás és a folyamatos támogatás biztosítása tűnt a legjobb lehetőségnek.

A 623 tagú legénység állapotát egy orvos és ápolócsapata figyelték a fedélzeten, akik nagy terhelés alatt dolgoztak. Fennállt a kockázata, hogy ha az orvos is megbetegszik, nem lesz, aki ellássa a betegeket.

Április 23-án 48-ra nőtt a fertőzöttek száma, egy személyt kórházba szállítottak. Ez Nagaszaki-szerte aggodalmat keltett.

Április 24-en további 43 főnél igazolták a fertőzést, ami így összesen már 91 fertőzöttet jelentett.

Április 27-én és 28-án három beteget szállítottak kórházba, és továbbra is feszült volt a helyzet.

Alkalmazkodás az igényekhez

A szállítást követően a Fujitsu naponta fejlesztette tovább a rendszer funkcióit, igazodva a hajón uralkodó helyzethez és az érvénybe léptetett ellenőrző intézkedésekhez. A Fujitsu közben olyan megoldással is kiegészítette a rendszert, amely révén a legénység tagjai okostelefonon számolhattak be egészségi állapotukról és testhőmérsékletükről, így a fedélzeten tartózkodó egyetlen orvos hatékonyabban tudta követni a 623 fő állapotát.

Az egészségügyi állapotfigyelő chatszolgáltatás adminisztrációs képernyője. A rendszer valós időben gyűjtötte a legénység által okostelefonon megadott, a járványgóc kézben tartásához szükséges információkat.

Kockázati tényezők észlelése

Egy zárt hajón egyszerre kell dolgozni a megelőzésen és a reagáláson. Amint az kiderült, a Covid19 súlyosabb lefolyású, ha a betegnek van valamilyen krónikus betegsége, dohányzik vagy fennállnak nála bizonyos egyéb kockázati tényezők. A Fujitsu ezeket a szempontokat is felvette a rendszerbe a kockázati tényezők mielőbbi azonosításához. Hogy a válaszadók az adatbevitel befejezése előtt ne lépjenek ki a rendszerből a túl sokféle, bonyolult válaszlehetőség miatt, a Fujitsu felülvizsgálta az adatbeviteli naplókat és módosításokat hajtott végre.

Rendszeres adatszűrés

Dr. Sando naponta ellenőrizte a bevitt információkat, amelyeket napi kétszer dolgoztak fel a megfelelő szűrés érdekében, majd a hajó rendelkezésére bocsátották őket. Az adatokat kivonatolás után megjelenítették, és a testhőmérséklet vagy a tünetek változására jelölésekkel hívták fel a figyelmet. A Fujitsu az adminisztrációs képernyők funkcióinak módosításával felgyorsította dr. Sando számára az adatkinyerés folyamatát.

Többféle okostelefon-modell és időzóna

A legénység által használt okostelefonok típusa nem volt ismert, ezért a Fujitsu úgy alakította ki a rendszert, hogy az többféle böngészővel is működjön.

Az okostelefonok időzónája azonban még így is problémát jelentett, mert a mobilok 30 ország helyi ideje szerint voltak beállítva. Emiatt az adatgyűjtés dátumai és időpontjai eltértek egymástól, függetlenül attól, hogy mindenki japán idő szerint délelőtt 9 órakor adta meg az adatokat. A probléma megoldása érdekében a Fujitsu olyan funkcióval egészítette ki a rendszert, amely képes volt az összes időt japán időre konvertálni, hogy egységesen a meghatározott időpontban történjen az adatgyűjtés.

A Fujitsu összesen 20 kisebb funkcionális változtatást hajtott végre egy hét alatt, közvetlenül reagálva a rendszerhasználattal kapcsolatos igényekre.

Photo : Each issue the ship's doctor and nursing staff had was reported during online meetings with Dr. Sando and the system was modified accordingly. Twenty functional enhancements were applied.

Az orvos és az ápolószemélyzet által tapasztalt minden problémát jelentettek a Dr. Sandóval folytatott online egyeztetés során, és a rendszert ennek megfelelően módosították. Húsz funkcióbővítést hajtottak végre.

A legénység stresszszintjének csökkentése

A hajó fedélzetén eltöltött hosszú idő a legénység néhány tagjánál mentális és/vagy fizikai megbetegedést okozott. Mivel a betegszám növekedése tovább fokozta volta az orvos munkaterhelését, lépéseket tettek az egyéb betegségek visszaszorítására. Ennek érdekében kivonatolták az egészségügyi állapotfigyelő chatszolgáltatásban küldött hozzászólásokból a legénység igényeit, és ezeket is elküldték az óceánjárót üzemeltető cégnek, hogy biztosítani tudják a megfelelő támogatást.

Az okostelefon-alapú chatrendszer hatékony eszköz volt a legénység gondolatainak és véleményének megismerésére. A legénység egy román tagja például ilyen igényt közölt a rendszeren keresztül: "Szinte kizárólag ázsiai ételeket kapunk. Mivel román vagyok, szeretnék európai ételeket enni."

A jövő monitorozása

Április 25-én a 623 főből 148-nál igazolták a fertőzést. A Japán állam és a Fujitsu által nyújtott teljes körű támogatásnak köszönhetően ekkor már csak eggyel nőtt az új fertőzöttek száma. A hét súlyos állapotú beteg helyi kórházba szállítását az egészségügyi állapotfigyelő chatszolgáltatásban gyűjtött információk alapján szorosan összehangolták a fogadó intézménnyel.

Az érintettek egészségi állapotának alapos ismerete lehetővé tette, hogy a legénység negatív tesztet produkáló tagjai május elejétől kezdve hazatérjenek. Május 10-én már csak mintegy 400 fő tartózkodott a hajón.

A járványügyi projekt sikere a hajón zajló folyamatok és a japán csapat (Nagaszaki prefektúra önkormányzata, a minisztérium akciócsoportja, a Fertőző Betegségek Nemzeti Intézete, a DMAT, a japán védelmi erők és más szervezetek) által végzett munka összehangolásának volt köszönhető.

 

A Fujitsu speciális munkacsoportja a dr. Sandóval folytatott online egyeztetések alkalmával értesült a hajó fedélzetén felmerülő problémákról. Bár közvetlenül nem találkozhattak a legénységgel, az adatokon keresztül kapcsolatban voltak velük, csakúgy, mint a Nagaszaki prefektúra önkormányzata reagáló központjának munkatársaival.

Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.