iGovTT: Trinidad és Tobago digitális átalakulásának támogatása

|

Kirk Henry, az iGovTT vezérigazgatója elmagyarázza, hogyan gyorsítja a szigetállam kormányzati IT-cégénél kialakított innovációs kultúra a digitalizált közszolgáltatások bevezetését.

Kirk Henry, az iGovTT vezérigazgatója elmagyarázza, hogyan gyorsítja a szigetállam kormányzati IT-cégénél kialakított innovációs kultúra a digitalizált közszolgáltatások bevezetését.

Néha egészen jelentéktelen dolgokon múlik a pályaválasztás. Kirk Henry 10 évesen kapta meg első otthoni számítógépét, egy 8 bites Commodore VIC-20 modellt, 5 KB RAM-memóriával. A kisfiú ma Trinidad és Tobago kormányának IKT-vállalata, a National Information and Communication Technology Company (iGovTT) vezérigazgatójaként tekint vissza az általa sorsfordítónak tartott pillanatra.

"Ha nem lett volna az a gép, lehet, hogy ma nem ülnék itt" - meséli. "Rácsatlakoztattam a családi tévére, és órákon át csak kódoltam. Ez az élmény ablakot nyitott nekem a világra, és meghatározta a fejlődésemet."

A Trinidad és Tobago-i kormányzat IT-megoldásainak beszerzésével és bevezetésével, valamint a kapcsolódó projektek irányításával megbízott iGovTT vezetőjeként Henry ma már nagyságrendekkel komolyabb számítógépes kapacitás felett rendelkezik. És azzal is tisztában van, milyen hatalmat jelent ez, és milyen sokat segíthet annak átalakításában, ahogy a szigetállam lakossága és vállalatai elérik az állami szerveket és szolgáltatásaikat.

A szervezet hosszú távú céljainak egyike az "autonóm kormányzat" megteremtése. Henry így magyarázza a jövőképet: "Szeretnék eljutni arra a szintre, ahol az állampolgároknak már semmit nem kell tenniük egy szolgáltatás eléréséhez [az életük adott pontján vagy egy esemény bekövetkeztekor], mert a rendszerek és a támogató környezet proaktívan küld számukra értesítéseket az autonóm állampolgári szolgáltatások részeként."

Az elképzelést a következő példával szemléleti. A 17. évüket betöltő állampolgárok (Trinidad és Tobago lakosai ekkortól szerezhetnek jogosítványt) automatikusan kapnak egy érvényesítési kódot, amelynek segítségével elindíthatják a jogosítvány igénylésének folyamatát anélkül, hogy az illetékes hatóságnál kellene igényelniük a szolgáltatást, külön bizonyítva személyazonosságukat és jogosultságukat.

Henry elmondása szerint ennek célja az állampolgárok jobb kiszolgálása és a kormányzati produktivitás javítása. A szolgáltatás az élet számos fontos eseményére alkalmazható: a születéstől kezdve az oktatás különböző szakaszain át a munkaerőpiaci belépésig.

A jövőkép megvalósításában kulcsszerepet játszik a digitális személyi igazolvány, amelynek bevezetése prioritást élvez Trinidad és Tobago kormányprogramjában. "A digitális személyi igazolvány bevezetése után gyors ütemben haladhatunk tovább a digitális átalakulás útján. Ez az okmány alapjaiban támogatja az autonóm kormányzati szolgáltatásokról alkotott modellünk megvalósítását."

A digitális átalakulás gyorsítása

Az autonóm állampolgári szolgáltatások a TTConnect online portál sikerére épülnek. Ezen a portálon léphetnek az állampolgárok és a vállalatok proaktívan kapcsolatba a kormányzati szolgáltatásokkal. A portálon a TTConnect ID azonosító megadásával lehet feliratkozni a standard digitális szolgáltatásokra (pl. online adóbevallás, lakhatási igények benyújtása, vállalkozás bejegyzése, elektronikus születési anyakönyvi kivonat kérése).

A Covid19-világjárvány felgyorsította az átállást az online kormányzati szolgáltatásokra. Henry szavait idézve: "A személyes érintkezés visszaszorítása érdekében a járvány alatt a lehető legtöbb TTConnect szolgáltatást próbáltuk áthelyezni az online platformra. Nagyon közel járunk ahhoz, hogy a TTConnect műveleteinek 100%-át online hajtsák végre."

Érdekes módon, ahogy a Covid-esetek száma csökkent Trinidad és Tobago szigetén, és feloldották a korlátozásokat, nem volt tömeges visszaállás a személyes szolgáltatásokra a TTConnect központjaiban. "A digitális szolgáltatások elterjedésével az állampolgárok még több szolgáltatást szeretnének online igénybe venni. A kormányzat minden szintjén képesnek kell lennünk reagálni ezekre az igényekre, és azt tapasztaljuk, hogy a minisztériumok is törekszenek arra, hogy minél több online szolgáltatást vezessenek be."

Az is hozzájárult a gyorsabb átálláshoz, hogy 2020 márciusában bevezették az online fizetés lehetőségét - a születési és a házassági anyagkönyvi kivonatok igénylésétől a szabadalmak benyújtásáig számos szolgáltatásnál. "Az iGovTT-nél mindenki rendkívül büszke volt arra a munkára, amit ebben az időszakban sikerült elvégeznünk. Bármennyire is elfáradtunk, nagyon hálás feladat volt."

Kultúraváltás

A változáshoz részben Henry egy merőben eltérő üzleti környezetben szerzett tapasztalatai szolgáltak munícióval.

2018 áprilisában a pénzügyi szolgáltatások, a biztosítás és a befektetési alapok világából érkezett az állami szektorba. Magánszektorbeli IT-vezetőként számos egymással versenyző igényt kellett kielégítenie korlátozott forrásból. Az iGovTT-nél pedig multidiszciplináris szemlélettel kell kiszolgálnia ügyfelei, a különböző minisztériumok elvárásait.

"Többdimenziós feladat ez, hiszen egyszerre vagyunk szolgáltató, belső IT-részleg és csoportszinten működő tanácsadó szervezet. Részt veszünk az IKT témában folytatott tárgyalásokon, aminek az ország egészére nézve kihatása van. Soha nem unatkozunk." - magyarázza a szakember.

Az iGovTT-nél a szervezet gondolkodásmódjának megváltoztatása volt az egyik legnagyobb kihívás Henry számára. "Amikor csatlakoztam a céghez, senki nem akart kísérletezni vagy tanulni olyan tevékenységekből, amelyek nem felétlenül váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, vagy nem feleltek meg teljes mértékben az elvárásoknak" - emlékszik vissza.

"A kultúra megváltoztatása volt az egyik feladatom, mivel a technológiai környezetben feltétlenül kísérletezni kell, amikor a technológia segítségével szeretnék megoldani a problémákat."

Ennek érdekében olyan programot kellett megvalósítania, amely ösztönzi a kreativitást és bátorítja a kollégákat az olyan megoldások bevezetésére, amelyek a lehető legnagyobb értéket teremtik az iGovTT kormányzati ügyfelei számára - ahelyett, hogy kitartanának a legnagyobb valószínűséggel sikeres, biztos megoldások mellett.

"Ez nem a konkrét technológiai kihívásokról, hanem sokkal inkább az emberi percepció megváltoztatásáról szól" - teszi hozzá.

Az új gondolkodásmód egyértelműen tetten érhető volt az iGovTT "hackathon" eseményeiben. Az első ilyen eseményre 2019 márciusában szoftvermérnöknek tanuló egyetemi hallgatókat hívtak meg, és kértek fel arra, hogy dolgozzanak ki önállóan kreatív megoldásokat az állami szektor valós problémáira. A kezdeményezés hasznát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az így születő alkalmazások közül kettőt ma már az éles környezetben használnak.

Henry hozzáteszi: "Bebizonyítottuk, hogy vannak tehetséges munkatársaink, most pedig az a feladat, hogy a vezetőséget is rávegyük az átalakulásra, a bátrabb fellépésre, népszerűsítsük a vállalkozó szellemet, és ösztönözzük a digitális átalakulást."

Henry ezután sem szeretne lassítani. "A következő néhány évben a digitális átalakulásra és a kormányzaton belüli megosztott szolgáltatásokat támogató infrastruktúra kiépítésére fogunk összpontosítani. Egyre több minisztérium ismeri fel a digitális technológia előnyeit - és kormányzati vezetőink is tisztában vannak ezekkel. Nem is kérhetnénk ennél hatékonyabb támogatást."

"Határozott törekvésünk, hogy változást érjünk el, és a technológia segítségével átalakítsuk a környezetet és az emberi életeket" - összegez Henry. Valahogy úgy, ahogy a Commodore VIC-20 egykor az ő életében is tette.

0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.