Nem babra megy a játék– a COO szerepe a szervezet jövőjének újragondolásában

|

A világjárvány okozta változások sok vállalatnak lehetőséget biztosítanak arra, hogy felmérje, mi különbözteti meg a többiektől - vagy akár saját jövőbeni létjogosultságát is megkérdőjelezze.

Chief Operating Officer (COO) is an individual who is in charge of  planning, directing and | Chief financial officer, Cfo, Chief operating  officer

Az új év kezdetén milyen kép tárul az operatív felsővezetők (COO-k) elé?

A szervezetek jelenleg igyekeznek fenntartani a karantén idején szerzett átalakulási lendületet, és megerősíteni azt az ellenállóképességet, amelynek köszönhetően eddig fenn tudtak maradni. Ez nagy lehetőség, és jelentős kockázat is egyben. Ha sikerrel járnak, bőséges jutalom vár rájuk - megnövelt produktivitás, megújult szervezeti kultúra, új kapcsolatok új ügyfelekkel. Ezekért az előnyökért megéri harcolni. De ha kudarcot vallanak, le fognak maradni a versenytársak mögött és egyre kevésbé tudnak relevánsan fellépni a piacon. Elég komoly tehát a tét.

Lehetőségek a fizikai és a digitális világ keresztmetszetében

A COO kulcsszerepet játszik ebben a folyamatban. Neki nemcsak az a szerepe, hogy felkészítse a szervezetet a jelenlegi működésre, hanem a jövő szükségleteit is fel kell mérnie. Hogyan lehet új alapokra helyezni az ellátási láncot, hogy ne alakuljanak ki újra ugyanazok a szűk keresztmetszetek? Hogyan szüntethető meg a válsághelyzetre adott gyors választ gátló komplexitás? Hogyan lehet alkalmazkodni a jövőbeni változásokhoz és enyhíteni a bizonytalanságot?

Bár óriásinak tűnhet a feladat, a COO-k jó alapokkal indulnak. A backendtől a frontendig már rengeteg fizikai folyamat digitális háttérre épül. És a válság a felhőszolgáltatások bevezetésének gyorsításával kiszélesítette a lehetőségek körét. A COO-k most erős pozícióból állhatnak ki azért, hogy e lehetőségek mindegyikét megragadva hozzanak létre valami jelentősebbet a részek összességénél.

Ahhoz, hogy ez a szükséges tempóban megvalósuljon, az operatív, informatikai és technológiai felsővezetőknek az IT-csapattal szorosan együtt kell működniük az egységes jövőkép kidolgozásában. A technológiai stratégiának hatásosan kell támogatnia az üzleti modell. Ez az együttműködés már azelőtt elindult, hogy a Covid19 gyökeresen átalakította volna a viszonyokat. Egy 2020. márciusi felmérés szerint a vállalatok 19%-ánál vonták be partnerként az operatív funkciót az átalakulás újratervezésébe. Ebben csak az a meglepő, hogy a maradék 81%-nál miért nem.

Ezután is több feladatot kell elvégezni kevesebb erőforrással

Vizsgáljuk meg, hogyan lehet ellenállóképesebbé tenni a működést. Rövidebb, agilisabb értékláncokra és gyorsabb termékfejlesztésre van szükség. Az analitika, az MI és az IoT segítségével automatikusabbá (és hatékonyabbá) tehető a rendszerfigyelés. Az elkötelezettebb munkatársak minden csatornán jobb élményt nyújtanak az ügyfeleknek.  Szintén kiemelt prioritás az üzleti működés fenntarthatóságának erősítése.

Hogy ezek a változások globális gazdasági recesszió közepette zajlanak majd le, vagy sem, nehezen megjósolható. De annyira nem is számít, tekintve, hogy a kihívás változatlan: több feladat elvégzése kevesebb erőforrással. Az eddig végrehajtott változtatások valószínűleg már kitermeltek bizonyos előnyöket - jó példa erre a távmunka. Az OECD nemrég felmérést tett közzé a távmunka és a produktivitás komplex kapcsolatáról. Másutt, mások pedig más konkrét előnyökről is beszámoltak. A vállalatok 60%-a például legalább annyira eredményesnek, ha nem eredményesebbnek tartja a távoli értékesítési modelleket, mint a hagyományos csatornákat.

De mi a helyzet a távmunkán túl? Önök tudják valós időben elemezni a teljesítményüket? És tisztában vanna vele, hogy az ellátási láncuk vagy szolgáltatásaik mely igényeinél van szükség azonnali reagálásra? Vissza tudják szorítani a manuális feladatokat, hogy a munkatársaik az értékteremtőbb munkára összpontosíthassanak? A McKinsey & Co tanácsadói nemrég kiszámították, mekkora értékű produktivitásnövekedést tesz lehetővé a "koronavírus miatti újraindulás" egyetlen iparágban: az egészségügyben. 2025-re 400 milliárd dolláros értékkel kalkuláltak. Az agilitás ilyen szintű fenntartása valószínűleg fontos üzleti cél lesz a jövőben.

Az adatok állnak minden digitális átalakulás középpontjában

Így már csak egyetlen megtévesztően egyszerű kérdés marad: hogyan valósítsuk meg mindezt? Mint minden válság esetében, új realitással kell szembenéznünk. Ez pedig azt jelenti, hogy újra kell értékelnünk az adatok és a digitális technológia használatának módját. Új adatsorokat kell létrehoznunk, és gyors ütemben fel kell fedeznünk és ellenőriznünk kell a modellezési technikákat. Meg kell vizsgálnunk, hogy a lehető legészszerűbben használjuk-e a felhőt, az alkalmazásainkat, a mesterséges intelligenciát (és más technológiákat). Azok a vállalatok lesznek sikeresek a jövőben, amelyek ezeken a területeken jó irányban haladnak tovább.

Az adatok állnak minden digitális átalakulás középpontjában. A szervezeteknek a rendelkezésükre álló adattömeget bevételszerzésre használva innovációkat kell bevezetniük, és ki kell használniuk az új üzleti és bevételtermelési lehetőségeket. Szisztematikus keretrendszer nélkül azonban az adatok nem érnek többet összefüggéstelen információhalmaznál. A kihívás az értelmezésükben rejlik: értéket csak úgy lehet kinyerni, ha először észszerűsítjük és integráljuk az adatokat a szervezet és az értéklánc egészében. Rugalmas, agilis és hatékony alapokra van szükség ahhoz, hogy az adattudomány és az MI beváltsa a hozzá fűzött reményeket.

Ehhez meg kell valósítani az adatvezérelt átalakulást, amelynek a Fujitsu szerint négy fő rétege vagy kritikus fókuszterülete van, amelyek az üzleti értékteremtésben csúcsosodnak ki. Az átalakulás sikeréhez mindegyik rétegre szükség van: nem lehet átugrani az előzményeket, és úgy jó végeredményt remélni. Az üzleti érték a megfelelő döntések, valamint az alkalmazott adattudomány és MI közvetlen következménye. A jó döntéshez viszont helyes stratégiára és architektúrára van szükség.

A Fujitsu segít ügyfeleinek megvalósítani az adatvezérelt átalakulást

Tapasztalataink szerint kezdetben a szervezetek többsége küzd, annak ellenére, hogy tisztában van az adataiban rejlő értékkel. Megoldhatatlannak tűnik a feladat: a kapcsolatok azonosítása, a különböző helyszínek (iroda, felhő, esetleg mindkettő) információkezelésének kidolgozása, az adatvesztés elleni védekezés, a megfelelő internetbiztonsági intézkedések végrehajtása, valamint az MI és az adattudomány alkalmazása elemzések készítéséhez a vállalat számára.

Az Akademiska Hus esetében is ez volt a helyzet. Svédország legnagyobb ingatlanvállalata IT-működése minden elemét digitalizálni kívánta a hatékonyság és a rugalmasság növelése érdekében. Szeretett volna átállni egy olyan privátfelhős környezetre, amely könnyen tovább bővíthető a hibrid felhő felé. Fontos szempont volt még a skálázhatóság és a valós idejű információs szolgáltatások biztosítása.

A Fujitsu "plug-and-play" PRIMEFLEX for VMware Cloud Foundation megoldást állított össze ügyfele számára, amely ma 450 felhasználót támogat 16 helyszínen, VDI alapokon. A megoldás felére csökkentette a költségeket, és kétszeresére növelte a teljesítményt és a hatékonyságot. Az Akademiska Hus egyetlen év alatt 40 ezer eurót takarított meg csak az energiafogyasztáson. A megoldás a mobil működést is támogatja, hiszen a komplett funkcionalitású virtuális asztali infrastruktúra (VDI) okostelefonról is elérhető. A további VDI-k egyetlen gombnyomással üzembe állíthatók, így a környezet igény szerint tovább skálázható, miközben az erőforrások központi konzolról, tetszőleges helyszínről felügyelhetők.

Ilyen jellegű átalakulást hajthatnak végre azok a COO-k, akik magukra vállalják a napi működés újragondolásának feladatát. A tavalyi változások ütemét figyelembe véve sok a teendő az integráció, a biztonság és a működés összehangolása terén. A valódi átalakulás végrehajtásához - véleményünk szerint - az adatokat kell a középpontba állítani. Valahogy úgy, ahogy ezt az Akademiska Hus példája is mutatja. Ha az Önök szervezetének is ilyen változásra lenne szüksége, és készen állnak az indulásra, keressék fel az adatvezérelt átalakulásról szóló oldalunkat!

A cikk szerzője Karl Hausdorf, az ügyfélélményért felelős vezető, Data Consultative Sales, Product Sales Europe, Fujitsu

Karl több mint 10 éve dolgozik az informatikában, különböző pozíciókban és területeken (pl. marketing, átalakulás- és projektirányítás, vezetői tanácsadás). Jelenlegi szerepkörében, a Fujitsu ügyfélélményért felelős vezetőjeként elsősorban adatokkal és az ügyfeleknek nyújtott tanácsadással foglalkozik. Komplex adatprojektek lebonyolításához és a jövőben szükséges ökoszisztéma kialakításához nyújt segítséget az ügyfeleknek.

0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.