Hirdetés
Hirdetés

Digitalizáció: a nászútnak vége

|

Korábban a versenyképesség kulcstényezőjeként tekintettek a digitális átalakulásra, ám az a Gartner szerint mára minden vállalkozás számára elkerülhetetlenné vált. Tippjeikkel túlélhetők a 2020-ra várható szcenáriók.

Véget ért a digitális átalakulás nászútja. A Gartner 2020 CIO Agenda című kutatása során megkérdezett 1070 informatikai szakember 40 százaléka állította, hogy jelentős eredményt ért el az üzleti változásokat ösztönző digitális kezdeményezések megvalósításában. Ez jelentős növekedés a 2018-as 18 százalékhoz képest. Csakhogy a vállalatok nagyobbik része csupán jelenlegi üzleti modelljeit tökéletesítgeti, és nem alakítja át üzletmenetét, ami sebezhetővé teszi őket bármifajta válság bekövetkezése esetén, nyilatkozta Andy Rowsell-Jones, a Gartner elemzője a CIO.com portálnak.

Hirdetés

- A digitális érettség állapota felé haladunk megállíthatatlanul, de a digitalizálás már nem tekinthető megkülönböztető tényezőnek a változó üzleti körülményekhez alkalmazkodás tekintetében - mondta a szakember, aki a floridai Orlandóban, a Gartner IT Symposium/Xpo rendezvényen ismertette a kutatás eredményeit.

Veszélyelhárítási tippek. A felmérés résztvevőinek 90 százaléka tapasztalt valamilyen fordulatot, például szervezeti felfordulást (47 százalék), a működési költségeket érintő kellemetlenségeket (38 százalék) és a szabályozással kapcsolatos problémákat (34 százalék), valamint olyan zavarokat, mint az akvizíció vagy a fogyasztói ízlés megváltozása. De csak a vállalatok 25 százaléka jött ki jól az olyan szituációkból, mint a megfelelő szakemberek megszerzésének (36 százalék), az új üzleti kezdeményezések finanszírozásának (35 százalék) és határidős elindításának (35 százalék) nehézségei.

Továbbra is kritikus szerepük van a CIO-knak abban, hogy a szervezet túlélje a válságokat és átalakulásokat, hangsúlyozza Rowsell-Jones. A szakember szerint az informatikai vezetőknek speciális intézkedéseket kell foganatosítaniuk a vállalat stabilizálására, ha azt akarják, hogy a szervezet megerősödve és versenyképesebben kerüljön ki a zavaros helyzetekből.

Erős kapcsolatok kialakítása. A sikeres vállalatoknál dolgozó CIO-k erős kapcsolatot alakítanak ki a felsővezetőkkel, különösen a vezérigazgatóval. A jól teljesítő szervezetek 50 százalékánál a CIO a CEO-nak jelent, míg az átlagos vállalatoknál ez az arány csupán 38 százalék a Gartner felmérése szerint. A vezérigazgatóval kiépített szoros kapcsolat lehetővé teszi a CIO számára a gyors irányváltást, ha a CEO így döntött.

Például a FedEx CIO-ja, Rob Carter az alapító elnök-igazgató Fred Smith támogatásával képezi át a vállalat alkalmazottait a felhőszolgáltatások és az új technológiák használatára.

George Oliver, a Johnson Controls CEO-ja 2018-ban Nancy Berce-t nevezte ki CIO-nak azzal a feladattal, hogy modernizálja az informatikai rendszereket, tekintettel arra, hogy létesítményeikben IoT-rendszereket kívántak telepíteni. Berce elmondása szerint a Johnson Controls új informatikai működési modell bevezetését fontolgatja, amely magában foglalja az analitikát, a kiberbiztonságot, a robotalapú folyamatautomatizálást és más technológiákat. A legnagyobb kihívást az adatok IoT-szenzoroktól a felhőbe juttatása jelenti.

Agilis platformok kifejlesztése. A CIO-knak olyan platformokat kell kiépíteniük, amelyek nem csupán abban segítik szervezetüket, hogy túléljék a jövőbeli zavarokat, hanem elébe is menjenek azoknak. Ezek a platformok olyan technikai architektúrát igényelnek, amely egyszerűsíti és leválasztja az összetevőket, hogy át lehessen térni új működési és üzleti modellek, illetve ökoszisztéma-partnerek támogatására. Például a Guardian biztosító a Scaled Agile Framework rendszert alkalmazta, és mikroszolgáltatásokat vezetett be azért, hogy gyorsabban tudjon alkalmazkodni a változó üzleti igényekhez. Az ilyen szervezeteknél az IT differenciátorrá válik.

Kitekintés a jövőbe. A hatékony vezetők figyelemmel kísérik a kibontakozó trendeket, és miután azonosították, mi történik majd, az IT-részleget bízzák meg a változások levezénylésével. Például 2017-ben a Miami Heat volt az első NBA franchise, amely mobiltelefonos jegyeladást és értékesítést vezetett be, jelentősen emelve ezzel a szurkolói élményt az American Airlines Arénában.

Fordulatok előrejelzése. A legjobb vezetők tudják, milyen irányváltást kell végrehajtaniuk, ha eljön az ideje. A hatékony CIO képes továbbá maga mellé állítani az alkalmazottakat, befektetőket és más érintetteket a projektek sikeres megvalósítása érdekében, s gondoskodik az elkötelezettségükről a nehéz időkben is. Biztosítási szolgáltatásaik szélesebb körű elterjesztése érdekében Jim Fowler, a Nationwide CIO-ja API-piacteret hozott létre, ezzel egyszerűbbé tette a külső cégek számára termékeik integrálását.

Okos befektetés. A sikeres szervezetek informatikai vezetői azzal is kitűnnek, hogy értelmes IT-invesztíciókat hajtanak végre. A Discover Financial Services keretrendszert és kiválósági központot hozott létre azzal a céllal, hogy a pénzügyi és HR-részlegben használt RPA-technológiát meghonosítsa a vállalat más részeiben is, nyilatkozta Kalle Kittelson, a Discover digitális fizetési műveletekért felelő igazgatója.

Megfelelő alkalmazkodás. A zavaros szituációk túléléséhez világos és megvalósítható stratégiára is szükség van. Rowsell-Jones azt tanácsolja, hogy készüljünk a legrosszabbra, és alkalmazkodjunk a jó időszakokban. A sikeres vállalatok folyamatosan hozzáigazítják stratégiájukat a változó piaci körülményekhez.

A felkészületlenség kockázatos. Rowsell-Jones szerint bár sok szervezetnél követte a túlélést a prosperitás és a gyorsabb növekedés, közel negyedük teszteletlen maradt, mert üzleti modelljüket a stabilitásra optimalizálták. Csakhogy a stabilitás, noha segíthet a vállalatoknak a profit maximalizálásában, egyúttal akadályozhatja is őket abban, hogy válsághelyzetben végrehajtsák a szükséges változtatásokat.

Bár Rowsell-Jones úgy véli, 2020-ban nem következik be pénzügyi visszaesés, a kockázat elég nagy ahhoz, hogy indokolt legyen a felkészülés egy esetleges válságra. A szakember szerint a sikerhez 2020-ban az kell, hogy növeljük mind az IT-részleg, mind a vállalat felkészültségi szintjét annak érdekében, hogy képes legyen ellenállni az üzleti tevékenységeket felkavaró hatásoknak.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.