Hirdetés

Ipar 4.0 vagy leszakadás

|

Nem a versenyelőny szerzése, hanem a versenyben maradás a tét.

Hirdetés

Magától értetődő volt a pneumatikai komponensek és rendszerek gyártásával foglalkozó Aventics Hungary Kft. számára, hogy az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platformhoz már alapításakor csatlakozzon. Gödri István, a vállalat ügyvezető igazgatója szerint az Ipar 4.0 napjaink kötelezően követendő iránya, amit egyetlen hosszú távra tervező gyártóvállalat sem kerülhet ki.

GÖDRI ISTÁN: Első pillanatban úgy tűnik, hogy aki az Ipar 4.0-ban részt vesz, az versenyelőnyre tesz szert. A helyzet azonban ennél sokkal kegyetlenebb. Aki nem vesz részt az ipar digitalizációjában és intelligens automatizáción alapuló minőségi megújításában, az egyszerűen lemarad. Az Ipar 4.0 tehát nem egy az opciók közül, hanem az egyetlen lehetséges út. Cégünk vezetése számára ez teljesen egyértelmű, ezért rögtön az elején beléptünk a Platformba.

COMPUTERWORLD: Mit várnak el a Platformtól, illetve annak tagjaitól?

GI: E kezdeményezés tagjának lenni pillanatnyi előnyt jelenthet a Platformon kívüli versenytársakkal szemben. Sikeréhez fontos, hogy a tagok - a vállalatok, a kutatóintézetek és a kormányzati szervezetek - közös nyelvet beszéljenek, nyitottan kommunikáljanak egymással. Olyan közös tudásbázist kell kiépíteni, ahonnan mindenki kiemelheti a neki szükséges javaslatokat, megoldásokat, alkalmazásokat. A kutatóintézetek mutassanak irányt, az egyetemek lássák el megfelelő szakemberekkel az Ipar 4.0 szereplőit, a kormányzat pedig biztosítsa a keretfeltételeket.

 

CW: Tapasztalata szerint összhang vagy inkább ellentmondás van az informatikai szállítók és a gyártók megközelítése között?

GI: Semmiféle ellentmondást nem látok az Ipar 4.0 megközelítésében az informatikai szállítók és a gyártók között. Mivel az informatikai szolgáltatók az iparvállalatok legfontosabb partnerei közé tartoznak, a céljuk közös: megoldásokat találni a jövő kihívásaira. Az IT-nak azon kell dolgoznia, hogy válaszokat adjon a gyártók kérdéseire, és úttörő szerepet is kell vállalnia, hiszen olyan megoldásokat kínálhat, amelyek új igényeket ébreszthetnek a gyártókban. Az új igények új eszközökhöz, új eljárásokhoz, illetve a hatékonyság növeléséhez vezethetnek.

CW: Mennyire van már jelen az Ipar 4.0 a pneumatikus megoldásokban? Hol tartanak e téren a hazai vállalatok?

GI: Mára annyira globálissá váltak az iparágak, hogy a kérdést nem hazai viszonylatban, hanem globálisan érdemes vizsgálni. A pneumatikában az Ipar 4.0 egyrészt a termékekben, másrészt a termékeket előállító rendszerekben jut fontos szerephez. A gyártmányoknál - a szelepektől kezdve a munkavégző elemekig - a szenzortechnológiában és az adatfeldolgozásban rejlik kimagasló lehetőség. A jövőben egyre hangsúlyosabb szerepet kap a termékek életpályájának végigkövetése, amit a gyártmányokba épített érzékelők, illetve az általuk gyűjtött információk tesznek lehetővé. Ha a termék-előállítási folyamatot nézzük, akkor az Ipar 4.0-nak fontos szerepe van a költségek csökkentése, a minőség javítása és a vevőkiszolgálás rugalmassága terén.

CW: Hogy állnak az Ipar 4.0 megoldások a szabványos protokollok és interfészek tekintetében?

GI: Termékszinten a különböző nemzetközi szabványok és a gyártáson belül alkalmazott szabványmegoldások alapvetően pozitívan hatnak a fejlődésre. Mindazonáltal az Ipar 4.0 számára ki kell dolgozni azt a szabványos nyelvet, amellyel az ipari eszközök kommunikálni tudnak majd egymással. E nyelvnek nyílt szabványokon kell alapulnia, hogy a piac összes szereplője csatlakozhasson hozzá.

CW: Melyek az adatbiztonsággal kapcsolatos megoldandó feladatok az Ipar 4.0 korában?

GI: Az internettel kinyílt a világ a hátrányos helyzetben lévő egyének, szervezetek és országok előtt is. Vannak azonban, akik ezen lehetőségekkel nem csak élnek, hanem visszaélnek. Ezért kell az adatbiztonsággal foglalkoznunk. Az Ipar 4.0 szempontjából mindenképpen meg kell teremteni a műszaki és a jogi hátterét annak, hogy a vállalatok a saját, a vevőik és a beszállítóik érdekeit meg tudják védeni. A vállalatoknak legalább olyan adatbiztonsággal kell rendelkezniük, mint a piacvezető felhőszolgáltatóknak.

CW: Hol tart az Aventics az Ipar 4.0, illetve az intelligens pneumatikai rendszerek terén?

GI: Gyártási folyamatainkban már rendelkezésünkre állnak az Ipar 4.0-nak megfelelő rendszerek. Nyolc éve folyamatosan fejlesztjük a gyártási rendszerünket a digitalizált smart factory (okosgyár) felé, jóllehet akkor még nem beszéltünk Ipar 4.0-ról. A kérdés másik oldala, hogy mennyire épülnek be az intelligens szenzorok és adatfeldolgozó eszközök a termékeinkbe. Ezen intelligens eszközök ma még túl drágák ahhoz, hogy minden termékünkben ott legyenek, viszont vannak már olyan gyártmányaink, amelyekben megtalálhatók. A jövő útja egyértelmű számunkra: egyszerű, rugalmas és hatékony megoldásokat biztosítani vevőinknek.

Ügyfélszolgálati változás!
--
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.