Hirdetés

Óvatos vezérek, pesszimista IT-főnökök

|

Ha egy vállalat nem ad helyes válaszokat a digitális transzformáció kihívásaira, növekedése elmarad a kívánatostól. A magyar vállalatok lépéshátrányban vannak a nemzetközi élmezőnnyel szemben, ám a globális vállalatoknál sem zökkenőmentes az átalakulás.

Lényegesen borúlátóbbak a nagy nemzetközi cégek vezérigazgatói saját vállalataik növekedési kilátásait illetően, mint a világgazdasági folyamatokat elemző közgazdászok. Előbbiek - a KPMG 1300 cégvezető körében készült nemzetközi felmérése szerint - vállalatuk 2 százalékos növekedését valószínűsítik 2018-ra, utóbbiak viszont 4-4,5 százalékos világgazdasági növekedést várnak.

Hirdetés

Óvatos realizmusuk a KPMG szerint abból származik, hogy pontosan látják az előttük álló kihívásokat - fogalmaz Robert Stöllinger, a KPMG Magyarország vezérigazgatója. A kihívások közül a tanácsadó cég három kulcsfontosságú tényezőt emelt ki: a kiberbiztonságot, az automatizációt, valamint a fogyasztók és a munkavállalók körében egyaránt zajló generációváltást.

Nagy a kibertámadások veszélye
Mindössze a cégvezetők fele véli úgy, hogy vállalata kellően felkészült egy esetleges kibertámadásra. Az informatikai igazgatók szerint ennél sokkal rosszabb a helyzet: az ő körükben az elégedettek aránya mindössze 21 százalék.

- A felsővezetők és az informatikai főnökök véleménye közötti különbség jól mutatja, hogy a kiberbiztonság kérdése még mindig nem érte el a legfelső vezetők szintjét - mutat rá Kórász Tamás, a KPMG Magyarország IT-tanácsadó partnere, majd hozzáteszi: - A jelenlegi helyzet nem maradhat fenn sokáig. Az elkerülhetetlen digitalizáció miatt ugyanis gyorsan növekszik a cégek informatikai kitettsége. Ezért minden érdemi beruházás előtt meg kell vizsgálni és kezelni kell annak biztonsági kockázatát; ez megdrágítja a fejlesztéseket. Ezeket a költségeket a cégvezetőknek el kell fogadniuk. A folyamat csak akkor működik megfelelően, ha a CEO-k értik az IT- és kibermegoldások lényegét.

Félem a robotizációtól
Bár a felmérés szerint a cégvezetők nagy többsége nem hisz abban, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazása miatt csökken a munkahelyek száma, tartanak viszont attól, hogy az új struktúrák új alapkövetelményeket támasztanak az alkalmazottakkal és velük magukkal szemben is. - A robotizáció és a mesterséges intelligencia a CEO-k szemében nem egyértelműen áldás és hatékonyságnövelő eszköz. Sokkal inkább olyan kihívásnak tekintik, amelynek nehéz lesz megfelelni, különösen úgy, hogy a munkaerőpiacon már most is általános a szakemberhiány - emeli ki Rakó Ágnes, a KPMG Magyarország Smart Digital Finance területért felelő partnere.

Másként fogyasztanak az Y-ok és a Z-k
Szintén alkalmazkodási kényszert jelent a cégvezetők számára az Y és Z generációk előretörése a fogyasztói oldalon. A vezérigazgatók 38 százaléka szerint vállalatukat új fogyasztói igényekhez kell igazítani. Jóllehet a fogyasztói szokások világszerte drasztikus tempóban változnak, fontos megjegyezni, hogy szinte országonként eltér az átalakulás minősége, dinamikája, mindenhol helyi sajátosságok mozgatják az egyébként globális jelenséget.

- Még a leginnovatívabb szereplők, mint az Amazon vagy a Google, sem tartanak ott, hogy megvalósítsák a prediktív üzleti modelleket. Jelenleg a cégek arra használják a digitalizáció lehetőségeit, hogy minél részletesebben megértsék a fogyasztók igényeit. A legnagyobb változást az hozza magával, hogy online élményeinkből offline elvárások alakulnak ki, amihez a gazdaság minden pontján alkalmazkodnunk kell - mondja Müller Zsolt, a KPMG Magyarország retail szektorért felelő igazgatója.

Itthon még nem terjedt el a CDO pozíció
A KPMG szakértői úgy tapasztalják, hogy a magyarországi cégvezetők jelentős része bízik a növekedés lehetőségében, és aktívan keresi is azokat, ugyanakkor óvatosabb a nemzetközi átlagnál. A magyar vállalatoknál a digitális transzformáció jellemzően kevésbé előrehaladott, mint a nagy nemzetközi vállalatoknál. Ennek alapvető oka, hogy a szóban forgó cégek célpiacuknak a hazai fogyasztói kört tartják, és ez a piaci limitáció kevésbé dinamikus növekedést tesz lehetővé. Ugyanakkor számos, főleg a nemzetközi piacra dolgozó cég vagy nemzetközi csoport részeként működő vállalkozás kiváló eredményeket ért el a digitális átalakulás területén.

Magyarországon - ellentétben a fejlett gazdaságokban egyre inkább terjedő, többnyire a vezérigazgatók hathatós támogatását élvező CDO (Chief Digital Officer, digitális igazgató) pozícióval - a CIO-kra hárul a digitális transzformáció végrehajtásának számos kulcseleme. Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a digitális transzformáció tulajdonképpen szemléletváltozás, vállalatszervezési filozófia, amelynek IT-elemei gyakran már évek, évtizedek óta rendelkezésre állnak, csak azokat nem a mai digitális világra optimalizálva alkalmazzák.

Fokozatosságot javasolnak a hazai CEO-k
A KPMG megközelítése szerint a digitális transzformáció átformálja az egész vállalatot: erősen újra kell gondolni a stratégiát, a folyamatokat, a szervezetet, az alkalmazott technológiát. Egyre több cég fog bele az ilyen típusú változtatásokba, a digitális transzformáció ugyanis a túlélés, a piaci előnyszerzés egyik kulcsmódszere.

Döntően meghatározzák a vállalat működését az informatikai rendszerek képességei. Ezek átalakítása rendszerint még manapság is komoly beruházásokat igényel annak ellenére, hogy egyre jobban terjednek a saját beruházást felváltó, szolgáltatásként - többnyire a felhőből - igénybe vehető technológiai megoldások. Mindemellett a szabályozói elvárásokból adódó számos változás, például a GDPR-megfelelés is jelentős feladatokat ró a vállalatokra.

- Ahogy az felmérésünkből kiderül, nemzetközi szinten a cégvezetők a kiberfenyegetettséget tekintik az egyik legnagyobb növekedési kockázatnak. Éppen ezért a felsővezetés rendszeresen tárgyalja az ezzel kapcsolatos kockázatokat.

Tapasztalataink alapján ez a téma a magyar nagyvállalatoknál kevésbé van a felsővezetés mindennapjainak fókuszában. Ezen a gyakorlaton jó lenne változtatni. Fontos volna, hogy az IT-biztonság témája a board room asztalára is felkerüljön - hangsúlyozza Kórász Tamás.

A magyarországi informatikai vezetők a technológiai transzformációs korlátokat, valamint a fokozódó adatvédelmi, biztonsági követelményekből adódó megfelelési feladatokat látják a növekedés elsődleges gátjának, ugyanakkor kifejezetten támogatják a növekedéshez szükséges változásokat. Az elsőszámú vezetők jellemzően bizakodóbbak a növekedési képességeket illetően, de a nemzetközi vezetőkkel ellentétben radikális szervezeti transzformációban még kevésbé gondolkodnak, inkább a fokozatosság hívei.

Kisebb cég, nagyobb lemaradás
A KPMG szakértői úgy látják, hogy a hagyományos, nem technológiai fókuszú hazai kis- és középvállalatok rendszerint kevésbé felkészültek a változásokra, mint a nagyvállalatok. A GDPR hatálya, amely a kis- és középvállalatokra is kiterjed, érezhetően meglepetés volt a szektor számára. A technológiai orientációjú cégek kivételével a kkv-k körében általában alacsonyabb szintű az innovatív technológiák és az automatizációs lehetőségek kihasználása. E vállalati kör jellemzően kevésbé tart a kibertámadásoktól, mint a nagyvállalatok.

A kiberbiztonság, az automatizáció, valamint a fogyasztók és a munkavállalók körében egyaránt zajló generációváltáshoz igazodás terén általánosságban azok a szektorok vannak az élen, amelyeknél jellemzően a szabályozói elvárások és az üzleti modell miatt magasabb szinten áll a technológiai felkészültség. Magyarországon ilyen például a pénzügyi és a telekommunikációs szektor. Egyértelmű szektorszintű lemaradásról ugyanakkor nem beszélhetünk, minden szektorban vannak pozitív példák.

Mindemellett az is megfigyelhető, hogy a multinacionális cégeknél, amelyeknél az anyavállalat biztosítja a növekedéshez szükséges mintákat és eszközöket, a vezetők optimistábbak az automatizációs és generációváltásból adódó lehetőségek kihasználása kapcsán, és felkészültebbeknek tartják magukat a kibertámadások kivédésére.

- Ami a növekedési lehetőségeket illeti, a vállalatok itthon sokszor még csak most ismerkednek a digitális transzformáció nyújtotta előnyökkel. Ahogy kialakítják majd jövőképüket, úgy lesznek minden bizonnyal egyre bizakodóbbak. Ezzel párhuzamosan jobban felismerik a globális tanulmányunkban is azonosított kockázatokat, a kiberfenyegetettség, a technológiai lemaradás veszélyét. Ebben a helyzetben az a legfontosabb, hogy a vállalatok kövessék a piaci változásokat, és törekedjenek arra, hogy a generációs változásokból, technológiai eszközökből, illetve globális környezetből adódó lehetőségeket minél inkább megismerjék, és beépítsék stratégiájukba - hívja fel a figyelmet Kórász Tamás.

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.