Hirdetés
. Hirdetés

Stratéga lesz a konzultánsból

|

A manapság igen kiélezett gazdasági versenyben csak azok a szervezetek lehetnek sikeresek, amelyek gyorsan alkalmazkodnak a folyamatosan és intenzíven változó környezethez. A rugalmasságot megalapozó új stratégiákat és üzleti modelleket használó vállalatoknak újfajta vezetőkre is szükségük van.

Hirdetés

Az informatika nyilvánvalóan helyettesíthetetlen elemévé vált az üzleti versenynek, ami az IT-vezetőket (CIO-kat) a klasszikus támogató pozícióból vezető szerepbe helyezte át – állítja a világ egyik legnagyobb fejvadászcége, a Korn/Ferry International. A társaság kutatóintézete nemrégiben tette közzé azt a tanulmányt, amely rávilágít, hogy mára a CIO-k váltak a változások és az üzleti átalakulás letéteményeseivé. Ez merőben új fejlemény, hiszen éveken át a legkülönbözőbb fórumokon másról sem volt szó, mint a CIO-k háttérbe szorulásáról, az esélytelenségükről a C-szintű pozíció elérésére, vagy a szerepkörük szűkülésére, miközben újfajta felsővezetők (például a digitális igazgató, Chief Digital Officer – CDO) szívják el előlük a levegőt.

Mivel az üzleti változások sebessége szakadatlanul gyorsul, a CIO tevékenysége is tovább fejlődik. A holnap CIO-i új feladatokkal fognak küzdeni, sokkal nagyobb felelősséggel megterhelve és nagyobb elvárásoknak kitéve, mint bármikor korábban. A legvilágosabb trend a versenyszféra szervezeteinél, hogy elvárják: a CIO stratégaként és új lehetőségek megteremtőjeként szolgáljon, különösen vállaljon vezető szerepet a termékinnovációban és új piacok megnyitásában.

 

A legjobb példával élenjáró a CIO-kra úgy tekintenek a vállalatok elsőszámú vezetői, mint a megújulás beépített ügynökeire, sőt a sikerüket az bizonyítja igazán, ha a munkájuk értékelési tényezői között megjelenik, hogy képesek vezetni a változásokat. A CIO-k tevékenysége új és izgalmas területre érkezett – állítja a Korn/Ferry. A képzettségük és ismereteik pedig jól fogják szolgálni őket. Egyedülállóan alkalmasak rá ugyanis, hogy megértsék az egész vállalatot érintő üzleti kihívásokat, s felkészüljenek az állandóan változó üzleti környezet igényeinek fogadására, s ebben a technológia számukra eszközként és nem célként jelenik meg.

Azaz az IT-vezetők stratégiai játékosként való megjelenése nem meglepő. A CIO ugyanis – különösen azoknál a szervezeteknél, amelyek átalakították az üzleti folyamataikat és a mögötte álló technológia felhasználását – átlátja a működés minden zegzugát, ezzel egyszersmind az elsők között fedezi fel az új termékek és szolgáltatások, illetve az új piacokon való terjeszkedés lehetőségeit is. Graham Waller, a Gartner elemzője egyenesen azt állítja, hogy a CIO-k gyakran egyedülálló helyzetben vannak a szervezetben, hogy megértsék a való világ átalakulásából származó kihívásokat és meghatározzák vállalat áttörési lehetőségeit.

A tanulmány készítői által megkérdezett CIO-k zöme egyetért Waller álláspontjával. Ez abból is fakad, hogy az IT mindenütt jelenlévősége miatt az informatikai vezetők kénytelenek magukra szedni egy sor különféle szak- és funkcionális területről származó ismeretet, készséget és képességet.

Konszenzusépítés
A CIO gyakran az egyetlen olyan vezető, akinek rendszeres munkakapcsolata van minden egyes szervezeti egységgel. Miközben teljesen normális, hogy az egyes üzleti részlegek vezetői a világot vertikálisan látják, az IT univerzális jellege arra kényszeríti az informatikai vezetőket, hogy horizontálisan közelítsék meg a különböző szervezeti egységeket, és a vállalat egészére tekintettel hozzák meg a döntéseiket. Ez lehetővé teszi, hogy az egyes egységek szempontjait a CIO-k megértsék, ami az első lépés a konszenzusteremtéshez.

Azóta, hogy az IT központi szerepet játszik a vállalati folyamatok fejlesztésére tett összes kezdeményezésben, az informatikai vezetők számos kritikus vezetői és menedzseri készséget szereztek meg, hogy a változás és az üzleti átalakulás motorjaként szolgálhassák a vállalatukat. A projektmenedzsment-ismeretek, a priorizálás és a feladatok jellegüknek megfelelő rendezése gyakori készségeknek számítanak. A hatékonyságjavításra törekvő cégek jelentős része megpróbálja automatizálni a folyamatait, ami eközben megszokottá teszi az új kihívásokkal való szembesülést és felelősségvállalást minden üzleti egységnél. Sőt alapvetően megértik, hogy ezek a dolgok hogyan viszonyulnak egymáshoz.

Annál is inkább, mert a CIO-k egy személyben különböző funkciókban jelenhetnek meg az új szervezeti rendszerekben. Például gondoskodniuk kell a hagyományos infrastrukturális szolgáltatásokról, de foglalkozniuk kell a felhőszolgáltatások használata miatt különösen a különféle tevékenységek outsourcingjával, profittermelő tevékenységek (például a különféle weboldalak fenntartása, kontaktcenterek üzemeltetése, B2B-tevékenységek menedzselése, webáruházak üzemeltetése stb.) működtetésével, s nem utolsósorban az egész vállalat technológiailag megalapozott üzleti átalakulásának levezénylése is a felelősségük lehet.

Ez a széles körű felelősség a mai élenjáró CIO-kat nyilvánvalóan megkülönbözteti a hagyományos informatikai vezetőktől, akik elsősorban a technológia zavartalan működtetésével voltak elfoglalva. A mai CIO-knak szükségük van olyan képességekre, amelyek segítségével érdemben tárgyalhatnak a legkülönfélébb problémák megoldásáról más vezetőkkel. Hidakat kell építeniük a szervezeti egységek között, meg kell találniuk a megfelelő partnereket a változások előidézésére és az együttműködés bátorítására. Ezek az igazán kritikus feladatai a modern CIO-nak. A Korn/Ferry értékelését alátámasztja egy másik HR-tanácsadócég, a Harvey Nash kutatása is, amely megállapította, hogy a CIO-k, ha új feladatkört választhatnának, leginkább ügyvezető igazgatóként (CEO) folytatnák a munkájukat. Ez a pozíció viszonyul ugyanis olyan átfogóan a szervezet- és üzletfejlesztéshez, mint a jelenlegi szerepük.

Üzleti partnerek
A CIO egyik legnehezebb feladata, hogy megtalálja a megfelelő belső partnereket a vezetésben és a szakértői karban az üzleti változások kézbentartásához. Az egész cégre kiterjedő projektek indítása előtt érdemes konzultálni a HR-vezetővel.

Vele meg lehet beszélni, hogy miféle képességű emberekre van szükség a projektben. Ezek a talentumról és a technológiáról folyó beszélgetések rendkívül értékesek lehetnek, mert a HR nagy valószínűséggel látja, hogy egy üzleti változásokat célzó projekt milyen hatással lesz a szervezet különböző részeire. Azaz a HR segíthet előre megmondani, hogy a különböző részlegek hogyan fognak reagálni az informatika vállalati építményének átalakítására.

Ebből már az is látszik, hogy a technológiai változások mindig kiváltanak valamilyen reakciót a felhasználókból, mert ha bármilyen okból kibillennek a komfortzónájukból, azt ellenséges lépésként hajlamosak értékelni. Ezért a CIO-nak képesnek kell lenni az arrogancia legcsekélyebb jele nélkül elmagyarázni, hogy melyik változás miért szükséges technológiai szempontból, s ezeket miféle üzleti igények támasztják alá. A technológiai tudás arra is lehetőséget teremt az igazgatósági üléseken, hogy a CIO rávezethesse a többi döntéshozó figyelmét a cég lehetőségeinek kiszélesítésére a különféle üzleti kezdeményezések új aspektusból való megvilágításával.

Ahogy a CIO elismertsége és befolyása nő, úgy emelkedik a vele szemben támasztott elvárások színvonala is. Ennek biztos jele, hogy az igazgatóságon belül mindinkább stratégiai hozzájárulást várnak el tőle. Azt alapvetőnek gondolják, hogy az IT-infrastruktúra jól működik, az erőforrások elérhetők, az adatok biztonságban vannak. De a mai IT-szervezetek legnagyobb értékét az adja, hogy kapcsolatot teremtenek a stratégiai irányvonalak és megoldások között. Az informatikai vezetők, ha nem a technológiáról beszélnek folyton és elhagyják az informatikai szlenget, egy idő után azt tapasztalják, hogy az üzleti oldal mindinkább stratégiai partnerként tekint rájuk.

A Korn/Ferry által meginterjúvolt összes CIO igen nagyra értékelte, ha üzleti partnerként kezelik, és nem technológiai tanácsadóként. Az első megközelítés a tanulmány szerint nemcsak a CIO lelkének jó, hanem a szervezetnek is segít hatékonyabbá válni. Az informatikai vezetők fókusza is változik. Még néhány évvel ezelőtt is a technológia állt a gondolkodásuk középpontjában, mára azonban az informatikai részlegek értékét az adja, ha megértik az üzleti követelményeket, és hatékony megoldásokkal állnak elő – függetlenül a technológiától.


A Korn/Ferry CIO-kat érintő felméréséből néhány finom részlet is kiderült az üzleti átalakulásban és innovációban betöltött szerepükről, és a számukra megfogalmazott elvárásokról.
• A válaszadók 88 százaléka jelezte, hogy megbízást és forrásokat kapott a működés átalakítására, változások kezdeményezésére és az innovációra, sokkal jelentősebb mértékben, mint valaha.
• A nagy többség (79 százalék) a többi C-szintű vezetőnél jobban képzettnek és jobb pozícióban lévőnek érzi magát az üzleti folyamatok fejlesztésére és az innovációra.
• A válaszadók 100 százaléka állította, hogy a CIO-k számára egyre sürgetőbbé válik, hogy hatékonyabb kommunikátorokká és konszenzusépítőkké váljanak, mert erre van szükség, hogy az átalakulás, a változás és az innováció képviselőjeként léphessenek fel.
• A válaszadóknak csak a 42 százaléka hiszi, hogy újjáéled az új IT-kezdeményezéseket megalapozó informatikai kutatás és fejlesztés a változások és az innováció támogatása érdekében. Sokan (39 százalék) nem bíznak ebben, és 19 százalék bizonytalan maradt.

Hirdetés

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.