Hirdetés
. Hirdetés

IDC - Szolgáltatás a jövő modellje

|

A mindent szolgáltatásként kínáló modellben elérhető termékek és folyamatok, valamint a távolról biztosított technológiai képességek térhódítását tartja az IDC a következő pár év legfontosabb trendjének IT-iparági prognózisában. A beszállítói láncok akadozásától kezdve a digitális szuverenitás problémaköréig a vállalatok számos kihívás elé néznek 2023-ban is, az automatizációba vetett bizalom erősítése pedig döntő sikertényezővé válik.

Hirdetés

A vállalatok alkalmazkodási és túlélési képességét világszerte az egymással összefüggő gazdasági, politikai és társadalmi zavarok újabb hullámai teszik majd próbára a következő néhány évben is - mutat rá az International Data Corporation iparági prognózisában (IDC FutureScape: Worldwide IT Industry 2023 Predictions), amely az előttünk álló időszakot meghatározó információtechnológiai trendek várható alakulását jelzi előre. Az üzleti környezetet tépázó viharok között navigáló vezetők még inkább azon lesznek, hogy vállalatukat gyorsan és rugalmasan alkalmazkodó, állóképes digitális üzletté alakítsák, amely a lendületesen fejlődő, innovatív technológiák alkalmazásával termet új értéket.

- Sikerre akkor számíthatnak, ha az üzlet digitális átalakítását támogató technológiák bevezetésétől tovább tudnak lépni az elsődlegesen, alapértelmezetten digitális megoldásokra építő szervezeti működés szintjére, amely a technológiát összekapcsolja az üzleti eredményekkel - mondta az előrejelzések bejelentésekor Rick Villars, az IDC kutatási csoportvezető alelnöke. - Az informatika és a távközlés a legnagyobb mértékben átalakuló iparágak közé fog tartozni, mivel maga is as-a-service (minden szolgáltatás) működési és szállítási modellre vált, hogy a beszállítói és az értékláncok szélsőséges változásait kezelje, valamint legfontosabb feladataként felhasználói oldalon is hozzásegítse az informatikai igazgatókat és a vállalatokat az adatok megosztásához, használatához, irányításához és a belőlük nyerhető érték növeléséhez.

Kritikusan fontos stratégiák és képességek

FutureScape 2023 jelentésében az IDC egyrészt külső tényezőkre összpontosít, amelyek a következő 12-24 hónapban világszerte a legnagyobb erővel hatnak majd az üzleti ökoszisztémára, másrészt olyan kérdésekkel foglalkozik, amelyekre a technológiákat fejlesztő, a megoldásokat építő, bevezető és működtető IT-csapatoknak választ kell adniuk, hogy vállalatuk érvényesülni tudjon a digitálisan átalakuló gazdaságban. Az elemző tíz legfontosabb informatikai iparági előrejelzése röviden a következő:

Okos termékek és as-a-service folyamatok felemelkedése. Az IDC szerint a világ ötszáz legnagyobb (G500-as listán szereplő) vállalata között öt éven belül megduplázódik a technológia-központú szervezetek aránya. Mind nagyobb hangsúly kerül az olyan szolgáltatásalapú (aaS) komponensek hozzáadására, mint a továbbfejlesztett ügyfélélmény, az intelligens folyamatautomatizálás, valamint és a fizikai és digitális termékek felokosítása. A jövőben ezek a megoldások fogják meghatározni a vállalati IT költségvetés felhasználását.

Távolról biztosított technológiai képességek (tech-by-wire) térhódítása. Az IT iparágban a következő pár év egyik legszembetűnőbb trendjeként a szállítók a technológiai képességek mind szélesebb körét távolról fogják biztosítani többek között olyan megoldásokkal, mint az önműködő rendszerek, a szoftveralapú (software-defined) funkciók, a mesterséges intelligenciával (AI) támogatott vezérlőrendszerek és az adatvezérlet döntéstámogatás. Bár elterjedésüket elsősorban annak köszönhetik, hogy segítenek a költségek csökkentésében, a tech-by-wire megoldások további előnyökkel is szolgálnak, növelik a vállalatok digitális állóképességét, gyorsabb hozzáférést adnak az innovatív technológiákhoz, felhasználói oldalon egyszerűsítik a rendszerek felépítését és segítenek a technológiai adósság, a lemaradás felszámolásában.

A kritikusan fontos képességek hiánya korlátozza az IT beruházásokkal elérhető előnyöket. Sok vállalat küzd a megfelelő képességek birtokában levő munkavállalók toborzásával és megtartásával, ezért a digitális átalakulás követelményeinek teljesítéséhez kénytelen egyre nagyobb terhet rakni meglévő alkalmazottaira. A vállalatoknak szállítói és felhasználói oldalon is többet kell tenniük a képességfejlesztésért a technológia alkalmazása, az együttműködés és a kritikus gondolkodás terén egyaránt. Az üzleti és az oktatási stratégiának kéz a kézben kell járnia a technológiai stratégiával, figyelmeztet az elemző.

A digitális szuverenitás hatással lesz a munkaerőre, a költségvetésre és a működési folyamatokra. A felhőalapú és szolgáltatásként elérhető (aaS) megoldások kerülnek a digitális szuverenitással kapcsolatos fejlemények középpontjába, ezért a rezidenséggel összefüggő követelmények az IaaS és a PaaS munkaterhelések egy részét a helyi felhőszolgáltatók felé fogják terelni. Következésképp a globális felhőszolgáltatók is növekvő érdeklődéssel fordulnak a helyi szereplők felé, hogy velük együttműködve alakítsanak ki szuverenitást biztosító ajánlatokat.

Gyors növekedésével az aaS-költés fokozott ellenőrzéshez fog vezetni. Bár sok vállalat élénken figyeli a költségek alakulását, ez az érzékenység kockázatot is hordoz magában. Háttérbe szorulhatnak ugyanis az aaS megoldások használatából eredő legnagyobb előnyök: a működés korlátainak jelentős mértékű és tartós felszámolása, valamint az innovatív technológiák sokkal gyorsabb elérése. Miközben a költségek csökkentésére törekednek, a vállalatoknak mindig mérlegelniük kell, hogy valójában mely szolgáltatások váltották be a működési hatékonyság és az innovációs erő növekedéséhez fűzött reményeket.

A szolgáltatók mindig nagyobb szakértői tudással és tapasztalattal fogják támogatni ügyfeleiket. A szabványosabb, vezérlősík-alapú aaS megoldásoknak, valamint az AI és az automatizálás kiterjedt alkalmazásának köszönhetően a szolgáltatók - a méretgazdaságosságból adódóan - sokkal kompetensebb szakemberek értékes, például kritikusan fontos iparági és kiberbiztonsági tudását oszthatják meg az ügyfelek szélesebb körében, könnyen hozzáférhető módon.

Hirdetés

Konszolidált vezérlés és automatizálás

Különösen aggasztó marad a technológiai beszállítói láncok állapota. Az IDC előrejelzése szerint 2025-ben több, nagy figyelemmel övezett digitális termék kibocsátását is későbbre kell majd halasztani a hardver és a szoftver globális vagy regionális ellátási láncaiban jelentkező problémák miatt. A csúszások elkerülése érdekében a döntéshozóknak nyomást kell gyakorolniuk felhőszolgáltatóikra, hogy a következményekért számszerűsíthető felelősséget vállaljanak, továbbá nagyobb rálátást kell nyerniük beszállítói láncukra, és szükség lesz arra is, hogy beszerzéseiket több forrásból is biztosítsák. A technológiai ellátási lánc megbízhatóságáért már nem csupán az IT-vezető, hanem a digitálisan átalakuló vállalat teljes felső vezetői kara felelősséggel tartozik.

A vezérlősík-alapú rendszerekre történő átállás nem ígérkezik könnyűnek. Az IT-csapatok számára a következő pár év egyik legnagyobb feladata a vezérlősík-alapú rendszertervezés kiérlelése és a vezérlő alaprendszerek néhány szabványos platformon történő konszolidálása lesz. Az elemző szerint a tech-by-wire megoldások bevezetésével próbálkozó vállalatok több mint felének meggyűlik a baja a silózott vezérlőrendszerek elterjedtségével.

Kritikusan fontosságú sikertényezővé válik az automatizációba vetett bizalom megerősítése. A vállalatoknak ehhez nagyobb figyelmet kell fordítaniuk az emberi és a szervezeti viselkedésre minden kezdeményezés során, amelyben az automatizáció kiemelt szerephez jut. Bár a bizalom teljes hiányából eredő, jelentősebb kockázatokkal aligha kell számolniuk, arra felkészülhetnek, hogy a sikeres elfogadtatás érdekében a bizalom erősítéséhez többször is hozzá kell látniuk.

A gépi látás a fizikai környezetekben látványosan javítani fogja a felhasználói élményt. Azok a vállalatok, amelyek a munkakörnyezet, a számítógépes játékok és a szórakoztatás, valamint más szolgáltatások, például az egészségügyi ellátás digitális optimalizálására a gépi látást is bevetik, hosszú távú előnyökre tesznek szert az ügyfélhűség erősítésében és megtartásában, és az adatok intelligens felhasználásával jobb üzleti eredményeket fognak elérni.

Az IDC Worldwide IT Industry 2023 Predictions jelentés és az előrejelzéseket ismertető előadás az elemző FutureScape webinárium-sorozatának része. A regisztrációt követően igény szerint elérhető tartalom az IT-vezetők jövő évi napirendjétől kezdve a felhőn és a mesterséges intelligencián át a fenntartható stratégiákig több mint negyven témát és területet jár körül.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.