Csajoknak való világ

|

Kevés az informatikus, és különösen kevés közöttük a nő. Nagy szükség volna rájuk nemcsak azért, mert ösztönző a jelenlétük, hanem azért is, mert az ő készségeikkel, attitűdjükkel sikeresebb csapatok kovácsolhatók.

Minthogy immár jó ideje nem kizárólag informatikusok toborzásával foglalkozik, a közelmúltban a JobsGarden nevet vette fel a patinás IT Jobs Kft. IT-ügyfeleik zömmel nagy piaci szereplők vagy multik hazai leányvállalatai. A cég ügyvezetője, Paulovics Éva és az IT-üzletág vezetője, Lupkovics Edit volt a beszélgetőpartnerünk.

Hirdetés

Computerworld: Mint a világon mindenhol, Magyarországon is nagy hiány van informatikusokból, emiatt a munkaadók elég gálánsak a jelentkezőkkel. Melyek az álláskeresők legfontosabb elvárásai?

Paulovics Éva: A legfontosabbak egyike, hogy mennyire trendi az adott terület, milyen eszközökkel, technológiákkal kell dolgozni, illetve hogy mekkora szakmai kihívást jelent az adott munkakör - legutóbbi szektorspecifikus felmérésünkben a válaszadók közel 80 százaléka ezeket jelölte meg legfontosabb motivációként. Ami a béreket illeti, a hazai munkaadóknak nemcsak belföldi cégekkel kell versenyezniük; a versenybe külföldi munkaadók is bekapcsolódnak. Emiatt egyes projekteket már el sem lehet indítani, mert nincs hozzájuk elegendő szakember. Ugyanezért fontos, hogy a cégek jól brandeljék magukat, vonzó képet mutassanak magukról a munkaerőpiacon, és jól lőjék be a bérsávokat. Ez utóbbiak olyan gyorsan változnak, hogy csak friss adatok birtokában lehet pontosan célozni.

Nagyon fontos a lokáció is, az IT-sok ugyanis alapvetően kerülik a sok ingázással járó munkát. Álmaik munkahelye a Google és az Apple főhadiszállásához hasonlít - nem véletlen, hogy a hazai irodakialakítási versenyeket rendre informatikai cégek nyerik. A munkaadók közötti versenyben aduásznak számít a modern, stílusos belső, az önkiszolgáló konyha, a pihenőszoba. Ma már erre is oda kell figyelni. Döntő, mennyire folyamatosak a projektek, mert ha nagy szünetek vannak, a munkavállalók gyorsan új helyet keresnek.

Lupkovics Edit: Érdekes, hogy a munkaadók még nem szokták meg, hogy a jelentkezők válogatnak. Elvárják, hogy a kiválasztási folyamat gyors legyen, korrekt visszajelzéseket kapjanak, magas színvonalú legyen a kommunikáció a jelöltek és a kiválasztásban részt vevő szakemberek között - nemcsak HR-, hanem szakmai szinten is. A cég munkáltatói márkáját is érinti, hogy a jelölt, függetlenül attól, hogy sikeresen vagy sikertelenül pályázott, milyen érzésekkel távozik az interjúról.

Lupkovics Edit, az IT-üzletág vezetője és Paulovics Éva ügyvezető, JobsGarden

CW: Hölgyekkel lehetne segíteni a munkaerőhiányon, de állítólag az ICT szektorban dolgozni nem elég "csajos"…

PÉ: Ezen feltétlenül változtatni kellene. Már a felsőoktatásba kerülő lányok számán látszik, hogy kevesebb nő választ műszaki és informatikusi pályát. Sok cégnél próbálkoznak nők bevonzásával, átképzésével, másutt kötelező kvóta írja elő a női munkavállalók, vezetők arányát, ami néha elég zavarba ejtő helyzetekbe hozza a fejvadászokat. Mindenesetre az informatikai munka épp olyan, amit gyerekszülés után távmunkában vagy részmunkaidőben is el lehet végezni. Nőknek nagyon testhez álló lehet, de ehhez az kell, hogy vonzónak lássák. Nem véletlen, hogy a hölgyek lassan ugyan, de elkezdtek beszivárogni a szektorba.

CW: Munkaadói oldalról milyen előnye van a női munkatársak bevonzásának?

LE: A nőknek általában jobbak a kommunikációs készségeik, jobbak a kompromisszumteremtésben, amit például tervezői és üzleti területeken, projektvezetésben tudnak kamatoztatni.

PÉ: Egyelőre még jönnek a projektek Magyarországra, mert a munkaerő most még itt olcsóbb. Mivel azonban a munkaadók egymástól szipkázzák el a szakembereket, előbb-utóbb megbillen a kényes egyensúly, amelyben jelenleg az álláskeresők is elégedettek, és a fejlesztések is idejönnek. Már most is látszik, hogy a magas szintű angolnyelvtudás elengedhetetlen, és a személyiségjegyeken is sokkal nagyobb hangsúly van a kiválasztásnál. A régi sztereotípiák már nem működnek akkor sem, ha szakmailag egyébként felkészült jelentkezőkről van szó: nem kockás inges informatikusokat keresnek a cégek, hanem valódi specialistákat.

LE: A munkavállalók olyan munkát keresnek, amelyben kreatívnak érezhetik magukat. Az informatika ilyen terület, és ezt az üzenetet építve lehetne további munkavállalókat vonzani. Indiában nagyon sok fiatal férfi és nő képzeli el a karrierjét az informatikában. Fontos feladatunk, hogy ezt a pályát vonzóvá tegyük a lányok számára is; hogy lássák, ez a munka egy lánynak is izgalmas kihívásokat tartogat.

Ami pedig a szervezetet illeti, a nők nagyon sok olyan értéket és attitűdöt tudnak bevinni, amitől a férfiak számára is élhetőbbé válik a szervezeten belüli kultúra.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!