Birtokos eset és a hozzáférés

|

Adatközponttal mélyebb ismeretségbe úgy nyolc éve kerültem. Régen történt tehát, de olyan tisztán emlékszem rá, mintha ma lett volna. Úgy esett, hogy az ország egyik leglátogatottabb hírportálján teljesen váratlanul évekkel korábban publikált hírek kezdtek véletlenszerűen megjelenni - és én voltam éppen az ügyeletes vezető.

Hirdetés

Tisztán emlékszem a pánikra, ami hatalmába kerített engem és illetékes kollégáimat, amikor megbolondult a rendszer. Eleinte ilyen, szakmainak kevéssé mondható módon írtuk le a jelenséget. Hosszú órákba tellett, mire megtaláltuk a hiba valódi okát.

 

A weboldal megjelenítésében kulcsszerepet játszó szerver adta meg magát. Ilyen a legjobb házban is előfordulhat, ezért a rendszer architektje eleve úgy tervezte meg e részegységet is, hogy hiba esetén azonnal vegye át a prímet egy másik gép, amelyen minden mindig ugyanúgy megvan, mint a másikon (ínyenceknek: lásd még failover).

Csakhogy.
Az elszállt szerveren voltaképpen a merevlemez adta meg magát, elérte már a kritikus üzemórát, így aztán minden oka megvolt arra, hogy kilehelje szegény lelkét. Általában ha van tartalék, ilyenkor is zökkenőmentes az üzem, a rendszer bevonja a körbe a tartalékot és megy minden tovább, mintha mi sem történt volna.

Csakhogy.
Amint a későbbi vizsgálatok során kiderült, a tartalék szerveren pontosan annyi időt pörgött a merevlemez, mint a meghibásodottban, ezért aztán ő is úgy vélte, hogy eljött az ideje az örök pihenésnek. Végül napokba tellett, mire visszaállt a normális működés, a mentésekből sikerült fájlról fájlra visszanyerni mindent, ami elveszni látszott.

Ha túléljük, a rendkívüli incidens is értékkel bír, éppen annyival, amennyit okulunk belőle.
Külön adatbázist nyitottak a rendszerüzemeltetők a merevlemezek futási idejének nyilvántartására, és kínosan ügyeltek arra, hogy a kritikus futási idő közelébe kerülő lemezeket újra cseréljék, továbbá arra is figyeltek, hogy az egymás tartalékaiként működő gépekben még véletlenül se legyen azonos korú a lemez.

Ez az eset jutott eszembe, amikor e lapszám egyik írását olvastam. Az IDG-vel egy tőről fakadó nemzetközi cég, az IDC kutatói az adatközpontok szolgáltatásainak (kolokáció, hoszting és hardver- és virtuálisszerver-bérlet) regionális jelenéről és jövőjéről készítettek tanulmányt, amelynek lényegét foglaljuk össze.

Én egy olyan eset elszenvedője voltam, amely a körülményeit tekintve ma már aligha tekinthető tipikusnak. A hírportál informatikai rendszereinek felügyeletét saját informatikusaink látták el, és azt az adatközpontot, amelyben a szervereink nyertek elhelyezést, az anyacégünk működtette. Mondhatjuk tehát, hogy házon belül volt mindenünk, így ha probléma támadt, azonnal érkezett a segítség.

Az IDC kutatását olvasgatva azon merengtem, hogy vajon amikor a szerverünk – hogy úgy mondjam – kolokál vagy éppen hosztingban van, vagy amikor már nincs is szerverünk, hanem valamilyen hatalmas gépen virtuálisan szorítanak nekünk egy kis erőforrást, akkor baj esetén milyen figyelem jut a mi kis gondunkra.

Azon a kis- és közepes vállalkozások vezetőinek fejében, amelyek növekvő számban költöznek be az adatközpontokba, valószínűleg meg sem fordul, hogy az adatközpontban jut-e majd kellő figyelem az adataikat őrző, alkalmazásaikat futtató gépek jó működésére. Nem engedhetik meg maguknak, hogy saját kis adatközpontot létesítsenek, így nem tehetnek mást, minthogy bíznak a szolgáltatóban. És – meglehet – igazuk van. Az adatközpontok működtetői valódi specialisták, rendelkeznek a folytonos működéshez szükséges tapasztalatokkal és erőforrásokkal.

Amikor egy szolgáltatás iránti igény felmerül és igazolódik üzleti szükségessége, a vállalkozás menedzsmentje és informatikai vezetője egyaránt megfogalmazza a kérdést, hogy saját (épített vagy vásárolt) rendszerrel vagy külső szolgáltatóval oldják meg a feladatot.
Ha megtehetik, választanak a birtoklás és a hozzáférés között. Döntésük függhet a konkrét feladattól, attól, hogy a vállalat a fejlődési pályáján éppen hol tart, s attól is, hogy milyen a belső informatikai kultúra.

Ügyfélszolgálati változás!
Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.