A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) évi rendszerességgel méri fel a legalább 10 főt foglalkoztató vállalatok és intézmények telekommunikációs ellátottságát, költéseit, használati szokásait. A legfrissebb üzleti felméréséből kiderült, a 2019 és 2022 között megkérdezett cégek döntéshozói évente átlagosan 3 százalékos kiadáscsökkenésről számoltak be. A legalább 10 főt foglalkoztató vállalkozások távközlési igényeit kiszolgáló piac becsült mérete a 2019. évi 104 milliárd forintról 2022-re 95 milliárdra csökkent. Ez a visszaesés még jelentősebbnek tűnik, ha a növekvő inflációt is figyelembe vesszük.
Hova tűntek a számok?
Reálértéken számolva a 2022-es piacméret csupán 73 százaléka a 2019-es piacnak - derült ki az NMHH-kutatásából. A teljes piac átlagos évi 3 százalékos zsugorodásának hátterében a különböző hírközlési szolgáltatások piacának eltérő dinamikája figyelhető meg. Nem meglepő módon a helyhez kötött telefonra fordított kiadások csökkentek leginkább, évente átlagosan 8 százalékkal. Ezzel a piac bevételeinek csaknem negyede tűnt el három év alatt.
A vezetékes hívások részben a mobilokra terelődtek át. Az NMHH Mobilpiaci jelentésében elemzett szolgáltatói adatok szerint a nem lakossági SIM-kártyák száma és az egy SIM-kártyára jutó hanghívásforgalom átlagosan évi 1 százalékkal növekedett, a mobilinternet igénybevétele pedig jelentősen megugrott. Ennek ellenére a teljes távközlési piac több mint felét kitevő mobilhang-, és a hozzá kapcsolódó mobilinternet-költés átlagosan évente 3 százalékkal csökkent. Tehát mobil esetén nem az igények, hanem a díjak mérséklődhettek. Visszaestek továbbá a vállalatok adatátviteli szolgáltatásokra és a nem mobiltelefonnal használt mobilinternetre fordított kiadásai is.
Egyedül a helyhez kötött internetszolgáltatás piaca nem csökkent
Sőt enyhe, 1 százalékos éves növekedést lehetett megfigyelni. 2019-ben a vállalkozások 82 százaléka fizetett elő vezetékes internetre, és ez az arány évről évre emelkedve 2022-ben elérte a 88 százalékot. Ekkor egy előfizető vállalatra jutó költés 29 és 31 ezer Ft/hó között ingadozott. Ugyanezen időszakban - az egy előfizetőre jutó költés tekintetében - a mobilnál, a vezetékes telefon esetében és az adatátviteli szolgáltatásnál is évről évre jelentős visszaesést tapasztaltak az NMHH szakemberei.
A vállalatok helyhez kötött internetkiadásait leginkább a felhasználók száma és a sávszélesség határozza meg. Ezek közül az előfizetésekre jellemző sávszélesség az, ami leginkább változott a vizsgált időszakban. Míg 2019-ben a vállalkozásoknak csak 26 százaléka használt 500 Mbit/s vagy a feletti gyors internetet, 2022-ben viszont már 42 százalékuk. Ezzel párhuzamosan a 100 Mbit/s-ot el nem érő hálózatot használó üzleti felhasználók aránya jelentősen csökkent. Mindezek alapján feltételezhetjük, hogy a szolgáltatók a sávszélesség növelésével tudták szinten tartani az előfizetési díjakat.
Intenzív szegmensek
Nagyobb az igény a gyorsabb internetre a szolgáltató cégeknél, valamint azoknál, melyek a helyhez kötött internetet intenzíven használják, azaz intranetet, extranetet, webáruházat, honlapot üzemeltetnek, online telefonálnak, videótelefonálnak, konferenciahívásokat bonyolítanak, online csoportmunkát végeznek, objektumvédelmi vagy kamerarendszereket üzemeltetnek.
Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!