Hirdetés
. Hirdetés

Adat és intelligencia

|

Nyártól mesterséges intelligenciával felruházott, önvezérelt analitikai, alkalmazásfejlesztő és integrációs szolgáltatások követik az Oracle felhőplatformján a gyártó frissen bejelentett autonóm adattárház-megoldását - hangzott el a HOUG 2018 konferencián, ahol a résztvevők a legújabb technológiákról és megoldásokról szerzett hazai tapasztalatokat is megismerhették.

Hirdetés

Adat az alapja a ma már mind gyakrabban valós idejű és helytől független kommunikációnak és kollaborációnak, de amilyen nagy lehetőség ez az üzlet világában, olyan nagy kockázatokkal jár - mondta Magyar Gábor, a Magyarországi Oracle Felhasználók Egyesületének (HOUG) elnöke a szervezet április elején megtartott éves konferenciáján. Az egymástól elszigetelten működő rendszerek ideje ezért lejárt, a nagyobb biztonság, hatékonyság és üzleti érték elérése érdekében a szervezeteknek összekapcsolt eszközök, alkalmazások és megoldások ökoszisztémájában kell gondolkodniuk, egységes megközelítésben szabályozniuk az adatok menedzselését, mozgatását és hasznosítását házon belül és a felhőben, hibrid környezetben egyaránt.

Hirdetés

Reményi Csaba, az Oracle Hungary ügyvezető igazgatója az autók megjelenését hozta fel példaként a szállítmányozás területéről, amikor nyitóelőadásában úgy fogalmazott, hogy a rohamosan fejlődő felhasználói igények kiszolgálásához új technológiákra, rájuk épülő, a piacot rövid idő alatt átalakító megoldásokra van szükség, amilyen napjainkban többek között a felhő, a mesterséges intelligencia (AI), a dolgok internete (IoT) és a blokklánc. Mint napjainkban látjuk, ez véget nem érő folyamat, a gépjárművek ezúttal digitális átalakuláson mennek keresztül, elektronikussá, hálózatba kapcsolttá és önvezetővé válnak.

Eric Prevost globális menedzser, ipar 4.0-s megoldások, Oracle

Ezt a fejlődést tükrözi a HOUG-on belüli szakmai közösségek átalakuló struktúrája is. Míg munkájukat az eddigiekben az Oracle termékek alapját képező technológiák mentén szervezték meg, ősztől a felhő- és szolgáltatásorientáció jegyében folytatják, hangzott el a konferencián. Például az analitikai megoldások szakosztálya, amely az adattárházakkal és az üzleti intelligencia eszközeivel foglalkozott, a big data, a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia, valamint az IoT témakörével bővíti palettáját. A HOUG Európában az Oracle-felhasználók egyik legaktívabb szervezete, április elején immár 22. alkalommal tartotta meg éves konferenciáját, amelynek három napjára idén 440 szakember regisztrált.

Önvezérlő adattárház
Nem csupán az autók kiváltsága az önvezérlés, a mesterséges intelligenciából kifejlesztett képesség az adatbázisokban is megjelent. A konferencián Luis Campos, az Oracle regionális igazgatója ismertette, hogy az Oracle Autonomous Cloud Platform miként könnyíti meg ezzel a technológiával az üzleti és az informatikai felhasználók munkáját. A négy - IaaS, PaaS, SaaS és DaaS (data-as-a-service) rétegből felépülő felhőplatform lelke az Oracle tavaly ősszel bejelentett Autonomous Database Cloud adatbázis-szolgáltatása, amely a Database 18c-n és gépi tanuláson (ML) alapuló technológiájával automatikusan frissíti magát, alkalmazza a hibajavításokat, sőt a teljesítmény finomhangolását is elvégzi működés közben, a hozzá kapcsolódó biztonsági alkalmazással pedig még a kibertámadásokat is valós időben észleli és kivédi.

Mindössze négy lépésben új adatbázist hozhatnak létre a vállalatok az Oracle felhőjében, így 30 másodpercnél rövidebb idő alatt indíthatnak el egy-egy új innovációs projektet. Automatikus működésénél fogva az adatbázis rendelkezésre állása rendkívül magas fokú lesz, a leállások összesített időtartama a havi 2 percet sem éri majd el, és az elasztikusan méretezhető erőforrásokkal növelt teljesítménynek köszönhetően az elemzések is 14-szer gyorsabban készülnek el, miközben az adminisztrációs költségek 80 százalékkal csökkennek, mondta Campos.

Az autonóm adatbázis ML-képességei informatikai oldalon a szolgáltatások dinamikus teljesítményhangolásában, szabályalapú menedzselésében és proaktív kibervédelmében érvényesülnek jól, míg üzleti oldalon a mintákat azonosító modellek létrehozásában, a betekintés elmélyítésében és a pontosabb előrejelzésben segítik a felhasználókat.

Februárban indította az Oracle Autonomous Data Warehouse Cloud szolgáltatását, amely a hagyományosan bonyolult és drága adattárház-architektúra kiépítésének és üzemeltetésének terhét veszi le a szervezetek válláról. Önvezérlő képességei mellett a szolgáltatás rugalmasságát növeli, hogy a vállalatok univerzális szoftverkreditekkel és házon belül működő rendszereikhez vásárolt szoftverlicenceikkel is használhatják - ezt az új licencelési és árazási modellt az Oracle tavaly ősszel jelentette be felhőalapú megoldásaihoz.

Idén nyártól az Oracle további szolgáltatásokat is indít Autonomous Database Cloud portfóliójában, így várható a specifikus feladatok ellátására - tranzakciók feldolgozására, a dolgok internetéről érkező nagy adattömegek gyors írására-olvasására, illetve hálózatok elemzésére - tervezett Autonomous Database for Transaction Processing, Autonomous NoSQL Database és Autonomous Graph Database megjelenése. Az önvezérlő képességek kiterjesztését illetően az Oracle tervezi, hogy 2018-ban felhőplatformján elérhetővé teszi az Autonomous Analytics, Autonomous Mobility, Autonomous Application Development és Autonomous Integration szolgáltatásokat is.

Felhő a tűzfalon innen
Az innovációt mind az üzleti, mind az informatikai oldal felhőszolgáltatások segítségével gyorsíthatja fel, de a törvényi megfelelés követelményei, az SLA-kban rögzített válaszidők miatt vagy egyéb okokból nem minden szervezet mehet a nyilvános felhőbe. Számukra marad a magánfelhő, amelynek kiépítése - különösen akkor, ha a technológiai alkotóelemeket a vállalat maga válogatja össze és integrálja - költséges és időigényes, kockázatoktól sem mentes folyamat. Ráadásul az elkészült magánfelhő az esetek többségében csak IaaS szolgáltatásokat ad, sem funkcionalitás, sem költséghatékonyság terén nem versenyezhet a nyilvános felhővel.

Problémájukra az Oracle Cloud at Customer szolgáltatáscsomagja ad megoldást, amely a nyilvános felhő élményét hozza a tűzfalon belülre, mondta előadásában Sárecz Lajos, a szoftverszállító regionális felhőszakértője. A Cloud at Customer ugyanarra a technológiára épül, amelyre az Oracle nyilvános felhője, így azzal zökkenőmentesen együttműködik, és ugyanazokat az IaaS, PaaS és SaaS szolgáltatásokat kínálja. Bár fizikailag házon belül helyezkedik el, a vállalatok úgy használhatják, mint az Oracle hardvert, szoftvert és üzemeltetést is tartalmazó nyilvános felhőszolgáltatásait, azaz a környezet a szolgáltató tulajdona, azt maga menedzseli, miközben az adatok felett a felhasználó rendelkezik, az irányítás a vállalat informatikai osztályánál marad.

Alapváltozata mellett az Oracle Cloud at Customer Exadata integrált rendszeren és Hadooppal telepítve is elérhető adatbázisok, illetve bigdata-alkalmazások futtatásához, és elképzelhető, hogy a jövőben önvezérlő adattárház és más szolgáltatások is megjelennek rajta. A bejelentése óta eltelt évben az Oracle hat kontinens több mint harminc országában vezette be ügyfeleinél a nyilvános és a magánfelhők előnyeit ötvöző megoldást. Térségünkben a román BRD bank például Exadata Cloud at Customer szolgáltatással vitte adatbázisait a felhőbe az alacsonyabb TCO, valamint a nagyobb agilitás és biztonság érdekében. Előnyösnek találta a pénzintézet azt is, hogy a megoldás az Oracle Transparent Data Encryption segítségével titkosítja az adatokat, így a meglévő adatbázisokon nem kellett változtatni, azok továbbra is együttműködnek a házon belüli rendszerekkel.

Digitális ikrek IoT-platformon
Látványos, egyben mélyreható változáson megy keresztül a gyártóipar is, melynek szereplői felhőszolgáltatásokra, mesterséges intelligenciára, dolgok internetére (IoT), blokkláncra, valamint virtuális és kiterjesztett valóságra (VR és AR) épülő megoldásokat vezetnek be. Az ipar 4.0 néven ismert folyamatnak még csupán az elején járunk, de az új digitális üzleti modelleket életre hívó technológiák térhódításával a piaci verseny már most olyan mértékben kiéleződött, hogy alkalmazásukban akár hat hónap lemaradás is behozhatatlan hátránynak bizonyulhat - mondta előadásában Eric Prevost, az Oracle ipar 4.0-s megoldásainak globális menedzsere.

A következő generációs gyártási technológia (OT) digitálisan natív, alkalmazásaiban hálózatba kapcsolt 3D nyomtatók, kobotok és automatikus vezérlésű járművek dolgoznak, hatékonyságukat pedig mesterséges intelligencia növeli, mondta Prevost. Minthogy az ipar 4.0-s innováció forrása az adat, az IT-vel integrált, digitális OT kibervédelmét is vállalati szintre kell emelni. IoT-platformján az Oracle végponttól végpontig ívelő megoldást ad, amelyen a gyártóvállalatok gyorsan és költséghatékonyan fejleszthetik ki és méretezhetik dolgok internetére épülő alkalmazásaikat, az automatizálás támogatására összegyűjthetik a különböző hálózatba kapcsolt eszközökről a szenzoradatokat, optimalizálhatják folyamataikat, és új szolgáltatásokat vezethetnek be, biztosíthatják az adatok védelmét és felhasználásuk törvényi megfelelését, valamint kezelhetik az adatok teljes életciklusát a begyűjtéstől a feldolgozáson át a tárolásig.

Az IoT-platform menedzsmentkonzoljának grafikus kezelőfelületén a felhasználók például egyszerűen összekattintgathatják a monitorozni kívánt vagyontárgyak - gyártógépek, -sorok vagy egész létesítmények - és alkalmazottak digitális ikertestvérét (digital twin), megadva, hogy a telepített érzékelőkről milyen típusú adatokat kívánnak rögzíteni, és figyelemmel kísérhetik működésüket, illetve munkájukat többek között a szűk keresztmetszetek azonosítása és a meghibásodásokat megelőző karbantartás érdekében. Prevost a Bosch Rexroth-tal és a Mitsubishi Electrickel kialakított együttműködésről is beszélt, amelynek keretében az Oracle az adatelemzést és az automatikus válaszadást felgyorsító mesterséges intelligenciát telepít az ipari környezetben működő hálózatok peremére.

Pódiumra léptek a HOUG 2018 konferencián azok a Magyarországon, illetve Közép-Kelet-Európában jelenlévő szervezetek is, amelyek az Oracle felhőalapú megoldásait vezetik be digitális átalakulásuk támogatására. A nemzetközi jelenléttel bíró cseh cipőgyártó, a Bata az Oracle analitikus felhőjében adatbázis-, adatintegrátor- és üzletiintelligencia-megoldásokat használ a napi tervezéshez és költség-előrejelzéshez szükséges riportok gyors elkészítésére. A Magyar Suzuki az Oracle felhőszolgáltatásaira építette új logisztikai alkalmazását, amely a szállítóktól beérkező alkatrészek átvételét támogatja QR-kód formátumú csomagcímkék regisztrálásával. A Magyar Telekom az Oracle Container Cloud felhőszolgáltatásával gyorsította fel és tette rugalmasabbá az alkalmazások fejlesztését és piacra vitelét.

Fontos szerephez jutnak az Oracle hasonló megoldásai a Nemzeti Adó- és Vámhivatal további digitális átalakítását célzó, ötéves futamidejű NAV 2.0 programjában is, amelynek részeként a hatóság idén konszolidálja adattárházait.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.