Alapozás adatkultúrához

|

Jövőre az önkiszolgáló analitikai és üzletiintelligencia-eszközökkel az üzleti felhasználók már több elemzést fognak végezni, mint a kimondottan ezzel foglalkozó adatkutatók, jósolja a Gartner. Az informatikai oldalnak azonban a jól szabályozó és támogató felügyeleti környezetet is meg kell teremtenie ehhez, különben az önkiszolgáló BI az üzleti tudás világossága helyett a megbízhatatlan adatok és rossz döntések sötétségébe borítja a vállalatot.

Tömegével vezetik be az analitika és az üzleti intelligencia (business intelligence, BI) önkiszolgáló módon kezelhető eszközeit a vállalatok, hogy az elemzés képességével ruházzák fel üzleti felhasználóikat a szervezeti hierarchia minden szintjén. Olyan hangsúlyossá vált ez a trend, hogy a Gartner előrejelzése szerint 2019-ben az üzleti felhasználók analitikai kibocsátása már a hivatásos adatkutatókét is túl fogja szárnyalni.

Hirdetés

- A digitális átalakulás hatására a kormányzati és a versenyszféra minden területén rohamosan nő az elemzések iránti igény - mondta Carlie J. Idoine, a Gartner kutatási igazgatója. - A mesterséges intelligencia, a dolgok internetére épülő megoldások, valamint a felhőben, szolgáltatásként elérhető, SaaS (software-as-a-service) modellben működő analitikai és BI-platformok gyors fejlődésével ma már azok a felhasználók is sokkal könnyebben és költséghatékonyabban készíthetnek elemzéseket a döntések hathatós támogatására, akik nem kimondottan analitikai szakemberek.

Mindennek azonban előfeltételei és következményei is vannak, amelyek az adatkultúrától kezdve az informatikai vezető szerepéig sokféleképpen kihatnak a vállalat működésére és fejlődésére.

A technológia láthatárán túl
A piacelemző felmérése (2018 Gartner CIO Agenda Survey) szerint az informatikai vezetők az analitikát és az üzleti intelligenciát azon technológiák közé sorolják, amelyek a leginkább befolyásolhatják vállalatuk üzleti teljesítményét. A válaszadók stratégiai szempontból a legfontosabb technológiai területként emelték ki az analitikát és a BI-t, amelyre új informatikai beruházásaik többsége is irányul.

Kilencvennyolc országból 3160 informatikai vezető vett részt a felmérésben valamennyi jelentős iparágból és olyan vállalatok képviseletében, amelyek éves IT-költése összesítve eléri a 277 milliárd dollárt. A legfontosabbnak tartott feladataikról megkérdezett CIO-k 95 százaléka számít arra, hogy a digitális átalakulás következtében szerepköre is változni fog. Jóllehet továbbra is alapelvárás marad irányukban, hogy az üzletet világszínvonalú informatikai megoldásokkal támogassák, ez munkaidejük egyre kisebb részét köti le. Az informatikai igazgatók úgy látják ugyanis, hogy a továbbiakban mindinkább a változásokat kezelő vezető szerepét kell magukra ölteniük, ami azzal jár, hogy újabb képességekre is szert kell tenniük, és az eddiginél szélesebben meghatározott felelősséget is vállalniuk kell. Elkerülhetetlen, hogy a CIO szerepköre túlnőjön a hagyományos értelemben vett informatikai szolgáltatáson, és kiterjedjen olyan üzleti területekre is, mint például az innovációmenedzsment és a tehetségfejlesztés.

A válaszadók 84 százaléka mondta, hogy már ma is vannak olyan feladatai, amelyek túlmutatnak a szigorú értelemben vett informatikán. Az esetek többségében ezek a feladatok az innováció és a digitális átalakítás üzleti területét érintik. Egyre gyakoribb, hogy a CIO teljesítményét a vállalat már inkább az üzleti kimenetel, mint az informatikai szolgáltatások minősége alapján méri. Az IT-igazgatók szerint az eszményi arány 56:44-hez lenne az olyan üzleti eredményekhez köthető mérőszámok javára, mint a bevételnövekedés, a nyereségesség alakulása vagy a stratégiaformálás segítése - és a legsikeresebb CIO-k közül sok már közel jár ehhez.

Kiderült a felmérésből az is, hogy az informatikai igazgatók ma már munkaidejük nagyobb részét fordítják üzleti vezetői feladataik ellátására, mint három évvel ezelőtt. A Gartner szempontrendszere alapján a legjobban teljesítők csoportjába sorolt vállalatok CIO-i akár 4 nappal is többet ténykednek az üzleti vezető szerepében, mint korábban. Minél előrébb jutott egy szervezet a digitális átalakulás útján, annál valószínűbb, hogy az informatikai vezető közvetlenül a vezérigazgatónak jelent munkájáról.

Változás a korábbi évek felméréseihez képest, hogy a CIO-kat a Gartner most nem az egyes technológiákhoz köthető költés mértékéről, hanem arról kérdezte, megítélésük szerint mely technológiák gyakorolják a legnagyobb hatást vállalatuk fejlődésére. A válaszok alapján az üzleti intelligencia és az analitika megtartotta listavezető helyét, a legjobban teljesítő CIO-k startégiai jelentőségűnek nevezték őket.

- Mindez arra utal, hogy az informatikai vezetők az eddiginél is behatóbban foglalkoznak az üzlet szempontjából meghatározó technológiával - mondta Andy Rowsell-Jones, a Gartner alelnöke. - A digitális gazdaságban az adatokból nyert információk éltetik a termékeket és szolgáltatásokat, a felhasználói interakciók összefüggésében az információk áramlása fonja szorosabbra, teszi tartalmasabbá a felek közötti kapcsolatokat, és serkenti az értékteremtést. Az analitika ezáltal a CIO-t és az irányítása alá tartozó informatikai osztályt is egyre sokrétűbben összeköti a vállalat üzleti területeivel.

Önkiszolgálás lépésről lépésre
A vállalati adatvagyon hasznosításáért felelő informatikai és analitikai vezetők ezért olyan adatkultúra fejlesztésén fáradoznak vállalatuknál, amelyben az üzleti felhasználók könnyen elsajátíthatják az analitikai és BI-eszközök kezelését, és önkiszolgáló módon olyan elemzéseket készíthetnek, amelyek jobb eredményekhez segítik őket munkájukban. A vállalati adatkultúra fejlesztésének fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni - az analitika demokratizálása ugyanis könnyen visszafelé sülhet el.

- Ha az üzleti felhasználók egyszerűen csak hozzáférést kapnak az adatokhoz és az eszközökhöz, akkor az önkiszolgáló üzleti intelligenciát célzó kezdeményezések gyakran nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket - mondta Carlie J. Idoine. - A felhasználók szakmai tudása és tapasztalata ugyanis széles skálán mozog egy-egy vállalaton belül, ezért megfelelő felkészítésre, oktatásra és támogatásra is szükségük van ahhoz, hogy önálló elemzéseikkel valóban értelmes, használható információkat bányásszanak elő.

Az önkiszolgáló analitikai és BI-környezet kialakításával járó feladatok kiterjedése meglepetést okozhat a vállalatoknak, különösen akkor, ha kezdeti próbálkozásaik sikerrel jártak. Nagy szervezetekben ugyanis egy próbaprojektben bevált önkiszolgáló BI-eszköz népszerűsége hamar olyan méreteket ölthet, hogy azzal több száz vagy ezer üzleti felhasználó is dolgozni akar. A káosz elkerüléséhez kulcsfontosságú, hogy a vállalat a szükséges szervezeti és folyamati változtatásokat is felismerje és elvégezze, mielőtt egy-egy kezdeményezést elindítana. Az önkiszolgáló analitika és BI szilárd megalapozásához a Gartner a következőket tanácsolja a vezetőknek:

Önkiszolgáló BI-kezdeményezéseit hangolja össze a vállalati célokkal, és ossza meg a jól mérhető, sikeres használati esetek történeteit - A vállalati adatkultúra fejlesztése szempontjából fontos, hogy az önkiszolgáló analitikai és BI-eszközök hasznossága bizonyosságot nyerjen. Értéküket olyan használati esetek sikertörténetein keresztül lehet hatásosan bemutatni, amelyek az eszközök használatát közvetlenül az elért üzleti eredményekhez kötik. Egyszerre növelhető így az üzleti felhasználók önbizalma és megszilárdítható a megközelítés további támogatása. A sikertörténetek újabb felhasználókat is az eszközök kipróbálására és a bevált gyakorlat követésére fognak bátorítani.

Vonja be az üzleti felhasználókat az önkiszolgáló BI-eszközök megtervezésébe, fejlesztésébe és támogatásába is - A kezdeményezések sikerre viteléhez elengedhetetlen az üzleti felhasználók és a vállalati informatikusok közötti bizalom megerősítése. Technológiai megoldás erre nincs, de az együttműködés jól szervezett, az eszközök teljes életciklusát lefedő folyamatai sokat segítenek abban, hogy a két fél jobban megértse a másik oldal igényeit, és sikerre vigye a közös munkát.

Törekedjen rugalmasabb, támogató adatkormányzásra - Sok múlik azon, hogy a vállalat adatkormányzási modellje elég rugalmas-e az önkiszolgáló analitikai és BI-eszközöket használó alkalmazottak támogatásához. A merev, szigorú és korlátozó keretrendszerek el fogják riasztani az alkalmi felhasználókat. A túl laza adatkormányzás ugyanakkor megbízhatatlan adatokat fog rájuk zúdítani, és a törvényi megfelelés elmulasztásának kockázatát is erősen megnöveli. Az informatikai vezetőknek ezért a két véglet között meg kell találniuk a kormányzás helyes egyensúlyát.

Segítse az üzleti felhasználókat az önkiszolgáló elemzések megkezdésében - A mégoly lelkes üzleti felhasználóknak is szükségük lesz némi támogatásra ahhoz, hogy az önkiszolgáló analitikai és BI-eszközökkel minél hamarabb megkezdhessék a munkát, és azokkal egyedi üzleti problémáikat oldhassák meg. Érdemes a tanulás folyamatát szabványosítani és automatizálni, hogy minél jobban méretezhető és könnyebben hozzáférhető legyen a vállalat egészében.

- Hirdetés
Hirdetés
X
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra » Advertisement

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.