Hirdetés
. Hirdetés

CoVCAP, a segítségnyújtó mobilapp

|

Egy hazai fejlesztésű rendszerrel könnyebben találhatnak egymásra a rászoruló emberek és a segítségnyújtók. A felhőalapú megoldást a járvány után is használhatják az időseket, mozgásukban korlátozottakat támogató szervezetek.

Hirdetés

A koronavírus-járvány első hullámának végéhez közeledve az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (European Institute of Innovation and Technology, EIT) felhívást tett közzé a pandémia okozta válság leküzdését elősegítő innovatív megoldások kidolgozására. Ennek keretében több mint kétszáz kezdeményezés részesül 60 millió euró (mintegy 21 milliárd forint) összegű uniós finanszírozásban. Ezek egyike a CoVCAP projekt.

Elsősorban az idős emberek mindennapi életét segíteni hivatott szoftvert fejlesztett egy magyar részvételű nemzetközi konzorcium. A szoftverhez a rászorulók telefonos megkereséseit fogadó operátorok a rendszer honlapján férhetnek hozzá. A segítségnyújtásra vállalkozó önkéntesek mobiltelefon-applikációval kapcsolódhatnak a rendszerhez.

A CoVCAP (Coordinating Volunteers Supporting Covid-19 Affected Persons) projekt a European Institute of Innovation and Technology programja keretében valósulhatott meg, futamidejét azonban - a járványhelyzetre való tekintettel - az uniós pályázatokban megszokottól eltérően mindössze hat hónapban határozták meg. Hasonlóképpen a pályázatot is nagyon rövid idő alatt kellett a jelentkezőknek elkészíteniük. A konzorciumot a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kara (BME VIK) vezeti, tagja még a németországi Urban Software Institute GmbH, annak hazai partnervállalata, az Urban Institute Magyarország Zrt., valamint a Fővárosi Önkormányzat. A projekt 2020. július 1-jén indult. A fejlesztést gyakorlatilag öt hónap alatt elvégezték, a hatodik hónapot a tesztüzemre szánták.

Új funkciók kipróbált alapokon

Az ötletet az Urban Institute cégek által fejlesztett, Németországban már ötéves múlttal rendelkező Mobisaar nevű rendszer adta, amelynek segítségével elsősorban idősek utaztatásához szervezik a közösségi közlekedés igénybevételében segítséget nyújtó alkalmazottak munkáját. - A modellt alkalmasnak találtuk arra, hogy a szociális ellátó szervezetek munkáját segítő önkéntesek bevonását és a tevékenység szervezését biztosító informatikai rendszert fejlesszünk.

A BME és a cégek elgondolásukkal felkeresték a Fővárosi Önkormányzatot, és az egyeztetés alapján kiderült, hogy itthon, különösen a Covid-19 járvány alatt, számos igény merült fel olyasféle segítségre, mint amilyen a bevásárlás, receptkiváltás, orvosi vizsgálatra kísérés, kutyasétáltatás, hogy csak néhányat említsünk. A pozitív felhasználói visszajelzésen felbátorodva készítettük el azt a pályázatot, amelynek megvalósításához uniós támogatást nyertünk. A fejlesztésben nem a nulláról kellett indulnunk, a cégeknél meglévő technológiát azonban tovább kellett fejleszteni, számos új funkciót kellett beépítenünk a rendszerbe.

Megnehezítette a feladatot, hogy mindezt nagyon rövid idő alatt kellett elvégeznünk, kanyarodik vissza a kezdetekhez Gincsainé Szádeczky-Kardoss Emese, a BME VIK Irányítástechnika és Informatika Tanszék (IIT) egyetemi docense, a BME témavezetője. A szoftverfejlesztést, az új funkciók kialakítását az egyetemi csapat és a cégeknél dolgozó német és magyar kollégák együtt végezték. A fejlesztés keretében arra is alkalmassá tették a rendszert, hogy könnyen lehessen azt más nyelvterületekre átültetni.

A szoftver tesztverziója november végére elkészült, így december elején elkezdődhetett a próbaüzem. Mivel egy ilyen jellegű szolgáltatásnál rendkívül fontos az emberi megbízhatóság, partnerként olyan szervezeteket, önkormányzatokat, szociális ellátó intézményeket kerestek meg, amelyekhez a Fővárosi Önkormányzat adott kontaktokat. Az ő javaslataik alapján választották ki a segítségre szoruló felhasználókat, valamint az önkéntes segítőket. E körön kívül néhány önkéntessel a Műegyetemi Katolikus Közösség is bekapcsolódott a próbaüzembe. A tesztek során az Urban Institute Magyarország Zrt. által biztosított operátor fogadja a rászorulók igényeit.
Annak érdekében, hogy minél több tapasztalat gyűljön össze, az eredetileg 2020. december 31-ig tervezett tesztüzemet 2021. január végéig meghosszabbították.

Használat SaaS-alapon

Ha például egy önkormányzat úgy dönt, hogy idős, rászoruló, mozgásában korlátozott, esetleg karanténban lévő lakosainak önkéntes segítők bevonásával szeretné megkönnyíteni az életét, és a hivatásos segítők munkáját könnyíteni, nincs más dolga, mint szoftverszolgáltatásként igénybe venni a CoVCAP rendszert. Minthogy felhőalapú megoldásról van szó, használatához a szolgáltatást igénylő szervezetnek semmilyen szoftver beszerzésére és informatikai eszközre nincs szüksége, csupán a CoVCAP használatára kell előfizetnie. A szervezet operátorai webes felületen keresztül érik el a rendszert. A felhasználó szervezetek feladata, hogy regisztrálják egyfelől az általuk ellátni kívánt területről a rászorulókat, másfelől a jelenleg is segítő szolgáltatást nyújtó alkalmazottakat, és a vállalkozó önkénteseket. Sem a rászorulóknak, sem az önkénteseknek nem kell fizetniük a rendszer használatáért.

- Nagyon fontos, hogy a segítséget igénylő valóban rászoruló, a segítséget nyújtó alkalmazott vagy önkéntes pedig megfelelően képzett és megbízható legyen. Ezért a személyek regisztrációjára csak a szoftver használatára előfizető szervezet megerősítését követően kerülhet sor. A regisztrált rászorulók a felhasználó szervezet operátori telefonszámán keresztül tudják leadni kéréseiket. Azért döntöttünk a telefonos kapcsolattartás mellett, mert a rászorulók többnyire idősek. Az igényelt segítség paramétereit az operátor viszi be a számítógépes rendszerbe, amelyben az is látszik, hogy az adott időben melyik önkéntes áll rendelkezésre. Az operátor kiválaszt egy szabad önkéntest, majd annak mobiltelefonos alkalmazására kiadja a feladatot. Olyan opció is van, hogy az összes, adott időben elérhető önkéntes megkapja mobilappjára üzenetként a feladatot. Amint valaki elfogadja azt, a többiek mobilalkalmazásából eltűnik a feladat. Noha az önkéntesek oldalán a mobiltelefonos applikáció az általános, arra is mód van, hogy az operátor telefonon adja ki a segítőnek az elvégzendő feladatot, például diktálja le a bevásárlólistát, sorolja a lehetőségeket Gincsainé Szádeczky-Kardoss Emese.

A projektben a CoVCAP rendszer Android-alapú verzióját készítették el. A tervek között szerepel az iOS-alapú megoldás kifejlesztése, továbbá felmerült az is, hogy a rászorulók ne csak telefonon, hanem mobilapp segítségével is igénybe vehessék a szolgáltatást.

További területek kerestetnek

A rendszer méretezhető, jelenlegi üzemelési formájában a főváros és a kerületek igényeinek kiszolgálására konfigurálták. Budapesti bevezetését a Fővárosi Önkormányzat segíti majd. A potenciális felhasználói kört a budapesti kerületi önkormányzatok, illetve az azokhoz tartozó szociális ellátó intézmények képezik. A próbaüzem során a főváros azért élvez elsőbbséget, mert a CoVCAP rendszerbe a BKK Futár útvonaltervezését integrálták. Az önkéntesek az okostelefonjukra letöltött mobilalkalmazásban látják a kéréseket, egy térképen a helyszínt, és a rendszer elemeként a BKK Futár segítségével tervezhetik meg az útvonalat. Természetesen más útvonaltervező is könnyen integrálható.

- A rendszer folyamatos fejlesztését a felhasználói igények alapján a konzorciumi tagok 2021-ben is folytatják. Az egyik önkormányzati szociális ellátó intézetben például felmerült, hogy a járműveik által végrehajtandó feladatok sorrendjét is integrálni lehetne. Konzultációt tervezünk különböző kisebb-nagyobb települések vezetőivel igényeik felmérése céljából, és szívesen fogadjuk az érdeklődőket is. Tovább keressük a felhasználási területeket, és ha találunk ígéreteseket, akkor minden bizonnyal továbbfejlesztjük a rendszert. Ezáltal bővülhet a felhasználók köre. Egyelőre azonban olyan szervezetekben gondolkozunk, amelyek most is hasonló karitatív tevékenységet folytatnak, csak még jellemzően papíron osztják ki a feladatokat, vázolja fel a lehetséges jövőt az egyetemi docens.

Az éles üzem indítási idejét még nem határozták meg pontosan. Tény, hogy a fejlesztéshez közvetlenül a Covid-járvány adta a kezdő lökést, és a szolgáltatást napjainkban fokozottan ki lehetne használni. Ugyanakkor egy ilyen jellegű rendszert a járvány elmúltával is hasznosíthatnak az érintett szervezetek. Különös tekintettel a katasztrófahelyzetekre, amikor a CoVCAP rendszerrel tetemesen csökkenthető a különféle ellátó szervezetek terhelése és üzemelésük költsége.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.