Hirdetés
. Hirdetés

Dressa: Hatékonyabban működünk, mint a pandémia előtt

|

Az előző évhez hasonlóan a 2021-es esztendő is tele van kihívásokkal az e-kereskedelem szereplői számára.

Hirdetés

Csányi Zoltán, a száz százalékban magyar tulajdonú Dressa webáruház ügyvezető igazgatója szerint azok a piaci szereplők, akik állták a sarat, a pandémia után hatékonyabban működhetnek, mint előtte. Még úgy is, hogy a járványhelyzet alapjaiban változtatta meg az emberek vásárlási szokásait, ami egyértelmű hatással volt a webáruházakra is.

Computerworld: Milyen folyamatok mentek végbe a fogyasztókban a koronavírus-járvány hatására?
Csányi Zoltán: Amikor Magyarországon is megjelent a koronavírus, nem volt választási lehetőség. A korlátozó intézkedések, a lezárások alatt, ha valaki vásárolni akart, sok esetben kénytelen volt online megoldást választani. Elsők között a különböző fertőtlenítőszereket, védőeszközöket forgalmazó boltok szembesültek a vásárlók tömeges megjelenésével. Volt olyan webáruház, amely a megnövekedett rendelésszámmal úgy tudott csak megbirkózni, hogy mindössze napi egy-két órára "nyitott ki", a nap többi részében nem lehetett tőlük rendelni, a beérkezett igények feldolgozása, az áruk szállítása minden erőforrásukat felemésztette. A részesedés a teljes kiskereskedelmi forgalomból az előző évi 5-6 százalékról 10 százalék fölé ugrott. Az új vevők, akik elsőként tapasztalták meg az online kereskedelem nyújtotta komfortszintet és frappáns webes megoldásokat, a mai napig kitartanak a vásárlás e módja mellett. Nagyságrendileg 50 és 100 ezer főről beszélünk. Nagyot lépett tehát előre az e-kereskedelem.

Hirdetés

CW: 2021-es év teljesen más kihívásokat hozott.
Csányi Zoltán: Elsősorban az áruhiánnyal és az áremelkedéssel kell megküzdenünk. Az autós iparág több fontos szereplője is arról számolt be, hogy a chipek hiánya miatt időszakosan kénytelen volt leállítani a gyártást. Van olyan márka, amely az idei első negyedévben 100 ezer autóval kevesebbet gyártott le a fennakadások miatt. Ráadásul a chiphiány okozta probléma már a fogyasztói elektronikai cikkek gyártóit is elérte. A Dressánál a ruházati cégek piacával kapcsolatban azt látjuk, hogy egy-egy gomb vagy patent miatt nem tudnak időben szállítani. Esetenként néhány hetes csúszásról van szó, de van olyan partnerünk, amely már most közölte, hogy jövő májusig nem tudja orvosolni a problémát. Ilyenkor alternatív megoldások után szükséges néznünk, ami lehet például a helyettesítő termék megtalálása, de ezek nem minden esetben jelentenek valódi kiutat. Tapasztalataim szerint ez abszolút kiszámíthatatlan, ezáltal tervezhetetlenül képződik a hiány, ami megint csak nehezíti az életünket.
Az áruhiánnyal szorosan összefügg az áremelkedés mértéke. Magából az áruhiányból adódik, hogy esetenként a vásárlók hajlandóak valamennyivel többet fizetni az adott termékért, ha tudják, hogy abból csak egy adott darabszám van készleten, és az utánpótlás bizonytalan. Azt gondolom ugyanakkor, hogy az áruhiány nagyobb része mesterséges folyamat eredménye. Mire is gondolok? Adott kereskedőnek van száz darab áruja raktáron, amiből nyolcvanat kíván értékesíteni, hogy a maradék húsz termék árát felverhesse. Ez a negatív trend átgyűrűzik a szállításra, ami szintén növeli az árakat. Van konténerünk, amely tizenkét napja várakozik a tengeren, mert a hamburgi kikötő munkatársai nem tudják feldolgozni a szállítmányokat a növekvő igények miatt. De van olyan általunk forgalmazott márka is, amely korábban rendszeresen - hetente két alkalommal - szállított nekünk repülővel, az elmúlt hetekben pedig közölték, hogy az idei évben már csak két repülőgépes szállítást tudnak elindítani, annyira nincs több köbméterben számított repülési szállítási kapacitás a világon. Ehelyett választhatjuk a tengeri szállítást, amelynek ideje 60-90 nap. Ráadásul minden termék után 300 forintnak megfelelő centet szükséges fizetnünk szállítási díjként. Persze ezt a többletköltséget sem háríthatjuk át a vásárlóinkra. Összességében tehát azt tudom mondani, hogy nagymértékben felborult az egyensúly, és noha tudjuk, hogy ez a helyzet sem tart örökké, kihívást jelent. Viszont kedvező folyamatokat is látok ennek köszönhetően, hiszen egyre több, a Távol-Keleten gyártó vállalat kapott óriási pofont a közelmúltban, aminek eredményeképpen mind többen fontolgatják, hogy visszahozzák a gyártást Európába. Ebbe a sorba illeszkedik a Dressa is. Többek között egy pályázati támogatásnak köszönhetően nagymértékű technológiai fejlesztést és gyártókapacitás-növelést szeretnénk végrehajtani. Azt gondolom, azok a cégek stabilak, amelyeknél kisebb a kitettség a Távol-Kelet felől.

CW: Milyen eszközökkel, stratégiai megoldásokkal jutottak túl a webáruházak az eddigi pandémiás időszakon?
Csányi Zoltán: Az erősödő forgalomnövekedés megmutatta az e-kereskedelem sebezhetőségét. A piacra egyébként is jellemző az állandó újratervezés, az optimalizálás, de ez még magasabb fokozatra kapcsolt. Talán mondhatom, hogy egy világjárványnak is van pozitív hozadéka, hisz számtalan olyan dolgot hozott ki belőlünk, amire korábban nem is gondoltunk. Ahogy sokan, úgy mi is számos új és innovatív automatizálási megoldást vezettünk be, amelyek eredménye már megmutatkozott: miközben sikerült csökkentenünk a költségeinket, nőtt a volumen. Hatékonyabban működünk, mint a pandémia előtt. Azonnali megoldásokat kellett találnunk például a logisztikai rendszerünk átalakítására, amely normális helyzetben úgy nézett volna ki, hogy egy hónapig tervezzük, egy hónapig írjuk, egy hónapig teszteljük, majd a negyedik hónapban bevezetjük. Ezt most mindössze néhány nap alatt véghez kellett vinnünk, és sikerült.

CW: Mit gondol, milyen fejlettségi szinten állnak a magyar webáruházak a nyugati versenytársakhoz képest?
Csányi Zoltán: Alapvető, hogy az e-kereskedelmi szereplők weboldalai jól működjenek, könnyen lehessen az oldalakon navigálni, keresni a termékek között, hogy legyenek jó képek és leírások. Minél színvonalasabb a szolgáltatás, annál erősebb a fogyasztók márkahűsége.
Nagy megtiszteltetés, hogy 2021-ben MagyarBrands kitüntetést kaptunk, így olyan nagy magyar márkák közé sikerült bekerülnünk, mint a Béres, a Budmil, a Diego, az Extreme Digital, az Unicum vagy a Sport Szelet. A sikerben a vásárlóknak is nagy szerepük van, nélkülük nem sikerült volna. Ezt a kitekintést azért tartottam fontosnak, mert alapvetően belföldön nem sok vetélytársunk van, ezért inkább a kelet-európai piacokat, valamint a nagy világcégeket figyeljük.

CW: Idén a Black Friday hivatalos napja a 2021. november 26-iki péntekre esett, de a legtöbb webáruház egész novemberben akciókat hirdetett, hiszen a kereskedelem legerősebb, legforgalmasabb időszakát minden évben a karácsonyt megelőző hetek jelentik. Milyen kihívásokkal kell szembenézniük az üzemeltetés, a karbantartás szempontjából?
Csányi Zoltán: Az elmúlt évek során igyekeztünk felkészülni a kihívásokra, de persze ettől még minden évben jönnek új lehetőségek, hogy a webshopok még gyorsabbak, pontosabbak és biztonságosabbak legyenek. Ezeket figyeljük, és szükség szerint alkalmazzuk is az innovatív megoldásokat.
Idén érdemes minél hamarabb nekilátni akár már a karácsonyi ajándékok beszerzésének, a már említett készlethiányok és az áremelkedések miatt ugyanis az idei karácsonyi szezon drágább lehet, mint a tavalyi. Szerencsére a vásárlók egyre tudatosabbak, egyre körültekintőbben járnak el.

CW: Vannak slágertermékek, amik nagyon népszerűek?
Csányi Zoltán: Minden évben van valami meglepetés. Tavaly a karácsonyi vásárok elmaradtak, sok téli sapkát tudtunk értékesíteni, ami egyébként a karácsonyi vásárok egyik sikerterméke szokott lenni. Idén is biztosan lesznek slágertermékek, de ma a kihívás, hogy amit majd felkap a piac az elkövetkező hetekben, abból tudunk-e majd kellő mennyiséggel szolgálni. Kaphatóak nálunk Calvin Klein és Tommy Hilfiger fehérneműk, ami azért nagy dolog, mert ezek a világmárkák nem nyitják ki azonnal az ajtókat a viszonteladóknak, de ez így volt évekkel ezelőtt a Triumph esetében is, amely szintén jól teljesít az eladások tekintetében, és amelynek már messze mi vagyunk a legnagyobb online partnere. Sokan vásárolnak Anita és Livia Corsetti márkájú fehérneműket is, amelyek híresek magasfokú precizitásukról, és egyre több magyar hölgy költ nagyobb összeget alsóruházati termékekre.
Családi vállalkozás vagyunk, az építkezés lassú folyamat. Azt szoktam mondani, hogy a munkánk eredménye a munkánk gyümölcse. Számunkra fontos, hogy hozzánk vissza lehet térni.

Keretes
A Dressa.hu elődje, a szegedi központú hdiShop az import harisnyákat és fehérneműket forgalmazó, 2003-ban indult Harisnyadiszkont nevű webáruházból született 2011-ben. A webshopot működtető cég (a ZV-IMPEX Bt. - a szerk.) 1992-ben alakult, és 1995-ben kezdte el minőségi harisnyák importját. 2019 áprilisának elején egyesült a hdiShop és a budapesti székhelyű Dressa.hu, amely minőségi felsőruházati termékeket értékesít. 

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.