Hirdetés
. Hirdetés

E-útdíj: nyártól regisztráció

|

Június közepétől regisztrálhatják járműveiket az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) honlapján a fuvarozók. A kormány több mint tízmilliárd forintos kompenzációs csomaggal segíti az átállást - derült ki a hétvégén rendezett Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének fórumán.

Hirdetés

A használatarányos útdíj megfizetésére kötelezett fuvarozók június közepétől regisztrálhatják járművüket, így egyszerűbb lesz az útdíj fizetése július elsejétől - hangsúlyozta Emőri Gábor, az e-útdíjrendszert egy másik céggel konzorciumban kiépítő I-Cell Kft. ügyvezető igazgatója.

 

Az e-útdíjat július 1-jétől háromféleképpen lehet megfizetni: fedélzeti eszközzel, flottakövetési szolgáltató segítségével; vagy szintén fedélzeti eszközzel európai elektronikus útdíj szolgáltatáson (EETS) keresztül; vagy előre megváltott viszonylati jeggyel.

Emőri Gábor a részleteket ismertetve elmondta: a fizetésre kötelezetteknek az ÁAK-nál kell regisztrálniuk járműveiket, és ott egy számlát nyitniuk; erre fizetik majd az útdíjat. A magyar úthálózat kijelölt részein, összesen 6513 kilométer hosszan áll fenn a kötelezettség, ami több mint 2000 fizetős szakaszt jelent.

Az I-Cell ügyvezető igazgatója elmondta: a rendszer gerince a GPS-es fedélzeti egység segítségével történő bevallás lesz, és az I-Cell úgy alakítja ki a rendszert, hogy a tehergépjárművekben már benn lévő GPS-es flottakövető rendszereket használni lehessen, vagyis ez ne jelentsen pluszberuházást. Akinek van ilyen eszköze, nagyon jó esélye van arra, hogy nem kell újat vennie, hanem az ő GPS-es szolgáltatója fog kapcsolódni az útdíjrendszerhez - emelte ki Emőri Gábor. Akiknek nincs GPS-es flottakövető rendszerük, két eszköz közül választhatnak, amelyek közül a drágábbikat külföldi útdíjfizetésre is elfogadják - mondta Emőri Gábor.

Emőri Gábor kiemelte, hogy a kezdeti időszakra fokozottan készülnek, és mintegy 500 ember segít majd országszerte a vásárlásnál a torlódások elkerülése érdekében. Elmondta: 74 kapunál, ezenkívül 45 autóval ellenőrzik a tehergépjárműveket, 50 bírságoló autó jár majd az utakon, és a határátkelőkön is ellenőrzik az útdíjfizetést.

Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára elmondta, hogy a kormány várhatóan több mint tízmilliárd forintos kompenzációs csomagot dolgoz ki a fuvarozóknak, ami segíti majd a szektort a használatarányos útdíjrendszerre való áttérésben. Az államtitkár szerint a tárgyalások a csomagról még nem zárultak le, a kormány első olvasatban tárgyalta a javaslatot, amelyről várhatóan ezen a héten születik döntés, a parlament pedig már a nyári ülésszak vége előtt elfogadhatja.

Hirdetés

Az államtitkár jelezte: a kormány jelenleg négy intézkedést vizsgál. Az európai uniós minimumra csökkentenék a légrugós járművek adóját, vizsgálják a vagyonszerzési illeték csökkentését is. A tervek között szerepel, hogy az iparűzési adóból leírható lenne az e-útdíj egy része, ezenkívül pedig egy államilag támogatott hitelkonstrukcióval is segítenék a fuvarozókat.

Vereczkey Zoltán, az MKFE elnöke a részletekről annyit árult el: a csomag fő eleme az lenne, hogy a súlyadót az európai uniós minimumra csökkentenék, vagyis a jelenlegi 1240 forintról 850 forintra 100 kilogrammonként évente. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára a fórumon megerősítette, hogy a 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárműveknek kilométerenként 17 és 85 forint közötti összeget kell fizetniük július elsejétől. Jelezte, hogy a tengelyszám, az útvonal típusa (fő- vagy gyorsforgalmi út), valamint a motorok környezetvédelmi besorolása alapján differenciálják majd a fizetendő díjat. Az államtitkár szerint keresik annak lehetőségét, hogy lehetőség legyen az előfinanszírozásra, az új Széchenyi-kártya mintájára.

A fórumon felszólaló fuvarozók hangsúlyozták, hogy a fuvarozói társadalom "ki van véreztetve", nem tudják kitermelni, és előre befizetni az útdíjat, és azt, hogy a megbízóikkal hiába tárgyalnának az útdíj áthárításáról, egyelőre kevés a konkrétum, nem végleges a rendszer, az idő pedig fogy. Hozzátették, hogy a külföldi fuvarozóknak bevált receptjei vannak: elkerülhetik Magyarországot, vagyis a díjnak elterelő hatása van. Ha ugyanakkor nem teljesül az előirányzott bevétel, akkor megint a hazai fuvarozókra hárulhatna több teher, ami "katasztrofális lenne".

Völner Pál reagálásában kifejtette, hogy tisztában vannak az ágazat helyzetével, a Széchenyi-kártya mintájú előfinanszírozást pedig még vizsgálják. Hangsúlyozta, hogy a július elsejei bevezetés előtt 30 nappal kihirdetik a végleges verziót.

Szatmáry Kristóf szólt arról is: a kormány nyitott arra, hogy a jövő évi költségvetés tárgyalásakor, idén október végén, november elején az addigi tapasztalatok alapján újratárgyalják a megállapodást. Az NGM államtitkára elmondta, a kormány komolyan gondolja a közúti fuvarozók és a logisztikai szektor stratégiai jelentőségét és tisztában van az ágazat gazdasági súlyával. Kifejtette, hogy az utóbbi időszakban számos intézkedés - például a visszterhes illetékek és baleseti adó maximalizálása - mintegy 25 milliárd forinttal javította az ágazat versenyképességét.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.