Hirdetés
. Hirdetés

Egy hónap a telefonadóig

|

Július 1-től ketyeg a sarc.

Hirdetés

Az egy(két)kulcsos adóval, az ahhoz való ragaszkodással megterhelt költségvetés nemhogy a strukturális reformokat nem bírja el - amivel nem mellesleg az elmúlt 22 év összes kormányzata adós maradt -, hanem ismételt kiigazításokra (vagy, szimbolika kérdése: reformokra/megszorításokra) van szükség. Noha a kormányzat továbbra is a (multinacionális) vállalatokat igyekszik terhelni, ne legyenek illúzióink, a nagyjából egy hónapja köztudatba dobott új telefonadót az ügyfelek fogják fizetni. Pénteken kiderült, hogy a távközlési cégek javának tiltakozása ellenére az eredeti, forgalomarányos ötlet „ment át”, vagyis ugyan minden hónapban az első tíz perc beszélgetés mentes lesz az új adótól, azon felül percenként nettó 2 forintos adóteher rakódik a beszélgetésekre. Igaz, ezt magánszemélyenként 700, vállalkozásonként (és telefonszámonként) 2500 forintban maximalizálta a kormányzat.

Ám ezt az összeget még egy kisvállalat is már komoly tehernövekedésként érzékelheti. Hiszen egy tízfős mobilflotta esetében, ha annak minden tagja beszél annyit, hogy elérje a fenti plafont, 25.000 forintos havi többletkiadást jelent. Nem véletlenül húzódozik tőle minden érintett, beleértve magukat a szolgáltatókat is. Amint azt a telekommunikációs tanácsadással foglalkozó SciamuS nemrég meg is jegyezte, a pénteken elfogadott telefonadó nagy terhet jelent számukra, hiszen 2012 második felében - legalábbis elméletben - „dupla adó” sújtja őket, a válságadót még fizetniük kell, és már fizetik a telefonadót is. A Telenor egyébként a múlt héten jelezte, hogy ebben az esetben az új sarcot át fogja hárítani ügyfeleire; talán nem véletlen, hogy a törvény értelmében a szolgáltatók rövid távon nem terhelhetik át az új adót az előfizetőkre, a meglévő szerződéseiket nem módosíthatják, de ez hosszú távon elkerülhetetlen. Holott, amint azt a portfolio.hu írja, bizonyos tekintetben már most is hazánk az éllovas a távközlési díjak nagyságát illetően a világban.

telefonadó

Kékre, zöldre adóztatva

A július 1-jétől hatályos törvény értelmében a csoporton belüli hívásokat, a kék és zöld számokat is terheli adó. Hatására a szolgáltatók vagy megszüntetik a csoporton belüli, gyakran 0 Ft-os perdíjat vagy a látványos áremelést elkerülendő, a havi díjat emelik, a SciamuS számításai szerint körülbelül 50%-kal.

Azon intézmények, vállalatok, akik nem használnak vezetékes telefont, hanem csoporton belüli hívásokkal oldják meg a kommunikációt munkaidőben, szintén nem járnak jól. Pedig az esetek többségében ezt azért teszik, mert ez az egyetlen megoldás. A munkavégzés helye változik, gyakran hirtelen, illetve kiemelt jelentősége van annak, hogy minden esetben elérhetőek legyenek a munkatársak. Ebbe a csoportba tartozik jó néhány kórház, akiket kifejezetten hátrányosan érint majd a módosítás, kommunikációs költségeik lényegesen nőnek.

Hátrányosan érinti továbbá a dolgozói és családi csomagokat, vagyis a munkavállalókat és családjaikat, akik eddig ingyen beszélhettek egymással, a jövőben ezt lényegesen drágábban tehetik meg. A kék és zöld számok (vagyis a helyi tarifával, illetve az ingyen hívható számok) szintén adókötelesek, amely azon szolgáltatókat (bankokat, közmű szolgáltatókat) terheli, akik ügyfélbarát ügyfélszolgálatot üzemeltetnek.

Elkerülési trükkök

Amint azt mi is pedzegettük, a Cisco sem bízik abban, hogy a VoIP megoldások széleskörű alternatívát, kiskaput kínálhatnak a telefonadó elkerüléséhez. Az amerikai vállalat szerint azok, akik eddig fontolgatták az átállást az internetes hangalapú beszélgetésekre, ugyan megkapták a végső lökést, de ez tömeges átállást nem fog elindítani. Ugyanakkor az EU-s piacok nyíltsága miatt többen dönthetnek úgy, hogy inkább külföldi szolgáltatónál fizetnek elő, a szintén július 1-étől tovább eső roamingtarifák miatt már egyes esetekben megérheti inkább például osztrák SIM-kártyával telefonálni (ugyanakkor érdemes figyelembe venni, hogy roaming esetén hívásfogadási díjat is fizetni kell).

Noha véleménnyel magunk is rendelkezünk, nem tisztünk eldönteni, a kormány döntése előnyös vagy hátrányos-e ez az országnak. Arra viszont kíváncsiak vagyunk, ön mit gondol - ossza meg velünk véleményét!

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.