Hirdetés
. Hirdetés

Elkészült az óriásmágnes, amely egyik sarokköve a jövő energiatermelésének

|

Az ITER-rel az a cél, hogy 10-szer több energiát termeljen, mint amennyit betáplálnak.

Hirdetés

A héten Kaliforniában egy 24 tengelyes teherautóra helyezték a világ egyik legerősebb mágnesének kulcsfontosságú alkatrészeit. Ez az elektromágnes olyan erős, hogy képes lenne egy repülőgép-hordozót 2 méter magasra felemelni a szárazdokk alapzatáról.

A berendezés végül Franciaországba kerül, ahol az ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor - Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor) nevű szerkezetbe, amelytől a 35 országot tömörítő tudományos-műszaki koalíció azt reméli, hogy képes lesz nukleáris fúzióval előállított energiát termelni az eddigi legnagyobb léptékben. Ha a projekt működik, gyakorlatilag korlátlan energiát termelhet sugárzási kockázatok és szén-dioxid-kibocsátás nélkül.

A most útnak indított alkatrészek a központi szolenoid (relé vagy mágneskapcsoló) részét képezik majd, amely egy hat emelet magas, nagy teljesítményű elektromágnes a tokamak típusú fánk alakú fúziós reaktor szívében. A vákuumkamrában lévő deutérium- és tríciumgáz a Nap magjánál tízszer forróbb, jódos plazmává hevül, majd a fúziós reakció során az atommagok egyesülnek, és hatalmas mennyiségű energiát termelnek. A mágnesek a plazmát egy meghatározott alakban fogják tartani, miközben a folyamat során keletkezett ultra-nagy energiájú neutronok szabadulnak fel, amelyek a kamra falaiba csapódnak, amelyek egy része energiát továbbít kifelé, másik része pedig reakcióba lép a kamrában lévő lítiummal, és újabb üzemanyagot hoz létre a reakcióhoz.

Hirdetés

"Az ITER egy furcsa kísérlet, amely a technológiai kihívások kombinációja miatt semmihez sem hasonlítható a történelemben. Ha egy mérnökkel beszélünk a központi szolenoidról, és megadjuk a méreteket, olyanokat mondanak, hogy: 'Ez elég erős egy repülőgép-hordozó felemeléséhez, vagy egy közel 18 méter magas mágnes, mégis milliméteres pontossággal kell elhelyezni a gép központi tengelye mentén.' Ha ezt őrültségnek nevezik, az jogos" - mondta a Vice-nak Laban Coblentz, az ITER kommunikációs vezetője.

Az alkatrészeket az amerikai General Atomics cég készítette a San Diego melletti Powayben, és végül a franciaországi Cadarche-ban épülő ITER-komplexumba kerülnek. A kereskedelmi célú magfúziós erőművek építése - amelyeket néha "földi csillagokként" emlegetnek, mert ugyanazt a reakciót használják, mint ami a Napban zajlik - évtizedek óta a tudósok álma, mert biztonságos, fenntartható és korlátlan energiaforrás lenne.

Korábbi kísérletek során a tokamakok belsejében sikerült fúziós reakciókat felépíteni, de egyik esetben sem érték el a "nullpontot", ahonnan kezdve a kimenő energia nagyobb, mint a bejövő energia. Ehhez a legközelebb eddig az Egyesült Királyságban található Joint European Torus (JET) állt, amely a kezdeti energiabevitel 67 százalékát állította elő. Az ITER-rel az a cél, hogy 10-szer több energiát termeljen, mint amennyit betáplálnak. A berendezés első működési kísérletei 2025-ben kezdődnek.

"Az ITER-projekt a történelem legösszetettebb tudományos együttműködése. Nagyon nagy kihívást jelent. Az első ízben előállított alkatrészeket három kontinensen, közel 10 éven keresztül gyártják olyan vezető vállalatok, mint a General Atomics. Minden egyes komponens mögött egy-egy kiváló mérnöki csapat áll. E globális részvétel nélkül az ITER nem jöhetett volna létre. De a közös erőfeszítésben minden egyes csapat a saját befektetését azzal hasznosítja, amit a többiektől tanul" - nyilatkozta korábban Dr. Bernard Bigot, az ITER Szervezet főigazgatója.

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.