-

Fintech és a hitelkártyák

|

Ma már az élet minden területén elvárás a digitális hozzáférés lehetősége. Különösen igaz ez a bankokra és a pénzügyi szolgáltatókra.

Amikor pénzügyekről van szó, a minden korábbi generációnál több időt a monitor előtt töltő millenniumi nemzedék tagjai, a fiatal felnőttek számára prioritást élveznek a digitális eszközök. Rég elmúltak már azok az idők, amikor mindent személyesen kellett intézni egy bankfiókban: a millenniumi generáció tagjai háromszor annyit bankolnak mobileszközről, mint a többi nemzedék. Mivel mobilról évről évre egyre több banki művelet intézhető, a digitális eszközök nyilvánvalóan a bankszektor jövőjét képviselik. A csúcstechnológiák alkalmazása nem csupán igény, hanem elvárás ezen a területen.

Hirdetés

Az alábbiakban Philip Kushmaro, a CIO.com munkatársának cikke nyomán tekintjük át, milyen technológiai újdonságokat tartogat számunkra a bankvilág.

Hitelkártya-lehetőségek
Fejlett gazdaságokban elterjedten használják a hitelkártyákat, folyamatosan ajánlják azokat a kibocsátók és a bankok, így nem ritka, hogy valakinek több is lapul a tárcájában. Az Egyesült Államokban több százféle egyedi konstrukciójú hitelkártya közül választhatnak az ott élők, mindegyik szolgáltatásait, kedvezményeit a népesség valamely alszegmensének igényeihez szabták. A 25-34 éves korú amerikai lakosság 83 százalékának van hitelkártyája, a felüknek háromnál is több.

Mindez egyenes következménye annak, hogy a fiatal felnőttek a személyükre szabott termékeket igényelnek. A piacon elérhető legjobb hitelkártyák vonzó szolgáltatásokat, többek között utazási kedvezményeket, hatalmas jutalomcsomagokat és iPhone X-biztosítást kínálnak.

De a bankok nem állnak meg itt: akkor is kaphat valaki rendkívüli kedvezményeket a hitelkártyájához, ha hitelminősítése nem éppen a legjobb. A vonzó juttatások közé tartoznak a pénz-visszatérítési programok, az óriásira duzzasztott hitelkeretek, valamint a perszonalizált fotók a kártyán. Természetesen ez is hozzájárul ahhoz, hogy az Egyesült Államok nemrégiben új hitelkártya-tartozási csúcsot állított fel.

Úgy tűnik, a bankok nem tanultak a 2008-as pénzügyi válságból, mert a rekordméretű eladósodás ellenére amolyan amerikai módon továbbra is egyre többféle hitelkártyát kínálnak a potenciális ügyfeleknek olyan kedvezményekkel, amelyeknek nehéz ellenállni.

Bankok fiók nélkül
Egyre terjednek az online bankszolgáltatások, a pénzintézetek pedig folyamatosan bővítik, és a millenniumi generáció igényeihez igazítják digitális jelenlétüket. Mivel az ügyfelek 46 százaléka már nem látogatja a bankfiókokat, a pénzintézetek igyekeznek kényelmesebbé, hatékonyabbá és biztonságosabbá tenni internetes szolgáltatásaikat. Megjelentek a csak a kibertérben tevékenykedő bankok, amelyek egyáltalán nem rendelkeznek való világbeli fiókokkal, így jelentősen tudják csökkenteni költségeiket, és versenyképesebbekké válnak az ügyfelekért folytatott küzdelemben. Minden szolgáltatásukat online és csakis online kínálják.

Egyértelműen úgy tűnik, ez a bankolás jövője, van azonban egy bökkenő: mivel személyes kapcsolatfelvételre nem nyújtanak lehetőséget, az idősebb generációk idegenkednek tőlük. Ezért a pénzintézetek igyekeznek ötvözni a két megközelítést, és digitálisan optimalizált fiókokat hoznak létre, ahol az ügyfelek használhatják saját eszközeiket (okostelefonjukat vagy tabletjüket) a bejelentkezéshez és sok más művelethez. A banki alkalmazottak tablettel a kezükben azonnali helyszíni segítséget nyújtanak az ügyfelek által kezdeményezett egyszerűbb műveletekhez.

Specialistát igénylő bonyolultabb ügyleteknél (kölcsön- és jelzáloghitel-kérelmeknél) a banki alkalmazottak üzenetet küldenek a szükséges specialistának, aki még az ügyintézés megkezdése előtt megkapja az ügyféladatokat, az ügyfelek pedig a saját eszközükön kapnak információt a várakozási időkről. Amikor a specialista elérhető, a bevezető megkeresés elmarad, és azonnal az ügyfél kérelmére összpontosítanak, ezzel rengeteg idő takarítható meg. Végső soron elmondható, ahogy a bankszektor egyre inkább a kibertérbe költözik, a személyes ügyintézést kínáló bankfiókok elavulttá válnak.

Többfunkciós kártyák
Nemcsak a bankok újítják meg a tevékenységüket, átalakulnak a bankkártyák is. Minek cipelnénk magunkkal sok kártyát, amikor egyetlen multifunkciós kártya mindegyiket helyettesítheti? Már többféle olyan kártya és technológia érhető el a piacon, amely ezt valósítja meg. Az egyik ilyen hitelkártya a Fuze Card, amely legfeljebb 30 kártya (köztük ajándékkártyák) tárolását teszi lehetővé egy EMV lapkával ellátott plasztiklapon. Hasonló elven működik a Visa és a Dynamics által kiadott Dynamics Wallet Card: az összes információt mobiltelefonos lapkába pakolják, amelyet beágyaznak a kártyába. Ennek a megoldásnak része egy gombbal ellátott digitális kijelző is, amelynek segítségével a felhasználók egyszerűen válthatnak a lapkára feltöltött kártyák között. A lapka és a beépített antenna jóvoltából adatok és üzenetek továbbíthatók a kártyára, így a bankok informálhatják ügyfeleiket a frissítésekről, újdonságokról, kuponokról és más szolgáltatásokról.

Azt gondolhatnánk, hogy az univerzális kártya megközelítés mit sem ér, hiszen minden szolgáltatása megvalósítható mobiltárcával. Csakhogy a kiberbűnözés korában, amikor hetente történnek nagyszabású, sok felhasználót érintő adatlopási incidensek, az adatok védelme és a biztonság kiemelten fontos a banki ügyfelek számára. Márpedig a plasztikkártyát sokkal biztonságosabbnak tartják az emberek, mint a mobiltárcát.

Kártya nélküli társadalom
Hiába válnak multifunkcióssá a kártyák, meglehet, hogy teljesen készpénz és kártya nélküli társadalom irányába haladunk. A "tárca" szó elavulttá válhat, vagy a fizikai világban jelenleg használt tárgy digitális reprezentációjára fog vonatkozni. Új fizetési

és okostelefon-használati módszerek forradalmasíthatják majd a pénz- és számlakezelés jelenlegi módjait. A Samsung Pay, az Apple Pay és a Google Pay csupán a kezdetet jelentik. A technológiai óriások által kifejlesztett mobilfizetési és banki appok használatához mindössze egy kompatibilis okoseszközre van szükségünk. A millenniumi generáció technológiákat akar, miért ne adnánk meg nekik ezeket? Ha megvannak a megfelelő eszközök, itt az ideje annak, hogy gyökeresen megújítsuk a fizetési módszereket.

ÍGY BANKOLUNK MANAPSÁG
A pénzügyi technológiai megoldásokat szállító Finserv 2017-es felmérése szerint a bankok weboldalainak felkeresése a leggyakoribb módja annak, ahogy az emberek kapcsolatba lépnek elsőszámú pénzügyi szolgáltatójukkal. A felmérésben résztvevők havonta átlagosan hatszor böngészték számítógéppel és 3,1-szer mobileszközzel bankjuk weboldalát, 2,7 alkalommal használtak ATM-et, 1,7-szer kerestek fel bankfiókot és 0,6 alkalommal hívtak telefonon automatizált ügyfélszolgálati rendszert.

Ám annak ellenére, hogy egyre többen intézik bankügyeiket digitális eszközökkel, még mindig sokan ragaszkodnak a hagyományos módszerekhez. Így például bár csupán a válaszadók 6 százaléka említette meg a csekket, mint preferált fizetési módot, 58 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy váltott be csekket az elmúlt három hónapban.

Azt is megállapította a kutatás, hogy az emberek többsége (76 százalék) elégedett elsőszámú pénzintézetével, ami egyben magyarázatul is szolgál arra, miért használnak még mindig sokan (85 százalék) hagyományos pénzügyi szolgáltatót. Ugyanakkor a millenniumi generáció tagjai körében az elmúlt évhez képest 8 százalékkal nőtt a virtuális vagy csak online működő bankot használók száma. A felmérés szerint a pénzügyi intézmények kiválasztásakor az ügyfelek fő szempontként tekintenek a költségekre és a kényelemre, s odafigyelnek az ügyfélszolgálat minőségére is, igaz, csökkenő mértékben.

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.