Hirdetés
. Hirdetés

Google Zümm? Minek?

|

A Google bejelentését követően a Microsoft és a Yahoo gyakorlatilag kinevette a Gmail új szolgáltatását.

Hirdetés

"Az emberek elfoglaltak, és nincs szükségük még egy közösségi oldalra. Csupán kényelmesen használható, integrált szolgáltatásokra vágynak. Mi már ezt korábban elkészítettük. Így a Hotmail felhasználói fiókjukból már egy ideje elérhetik a Flickr, a Facebook, a Twitter és 75 más szolgáltató megoldását 2008 óta " - olvasható a Microsoft sajtóközleményében, amit a Google Buzz bejelentése után tettek közzé. Később hasonlóan lépett a Yahoo is, amely stílusosan egy Twitter-üzenetben kritizálta a Google lépését, a névválasztást is felróva a keresőcégnek.  Sőt a Yahoo munkatársait még az is bosszanthatja, hogy az új versenytársuk funkcionalitásában kísértetiesen hasonlít a 2 évvel ezelőtt indított saját Buzz szolgáltatásukra.

 

 

 

Google Buzz


Két dudás egy csárdában

"Két évvel az után, hogy a Yahoo elindította a Buzzt, a Google szintén így tett. Érdemes megnézni az eredetit: buzz.yahoo.com" - olvasható a szoftvercég státusz-üzenetében. A Yahoo Buzz rövid tesztelése alapján jogos lehet a felháborodásuk, hiszen a két évvel idősebb szolgáltatás a Google Zümmhöz hasonlóan a Yahoo levelezőrendszerén belül található meg, s habár az emberek többsége leginkább csak a hírek megosztását tudja hozzá kötni, egy éve ezen felül a felhasználóinak lehetőségük van státuszüzenetek publikálására, ismerősök követésére, valamint például a Flickr, Twitter és YouTube fiókok integrálására is. S habár funkcionalitásában talán egy kicsit elmarad a Google szolgáltatásától, de a keresőcég képviselői a névválasztásnál odafigyelhettek volna, hogy a Yahoo már él a Buzz elnevezéssel egy hasonló megoldás esetén. "A Buzz egy általános megnevezés, amit a Yahoo nem védetett le. Nem hinném, hogy ebből probléma lesz" - védekezett a Google szóvivője.

 

yahoo-buzz.jpg

Yahoo Buzz

A Microsoftnak mellettük nincsenek hasonló problémái, hiszen a Google nem vállalt névazonosságot riválisával, illetve a Zümm nem hasonlít a redmondi szoftvercég egyik megoldására sem. Ellenben azt azonban nem állíthatjuk, hogy a Microsoft nem rendelkezik hasonló szolgáltatással. A Windows Live ugyanis nagy vonalakban képes mindarra, amire a Google új kísérleti egere. A különbség csupán annyi, hogy míg a keresőcég a saját határaira belülre kívánja terelni a felhasználóit, elcsábítva a Facebooktól és Twittertől néhányukat, addig a Microsoft elfogadja, hogy a közösségi oldalak terén nagyjából már kialakult a status quo, és így nem merészkedik be e területre. Inkább diplomata módon igyekszik mindenkivel jóban lenni, a felületén összegyűjtve a különböző szolgáltatásoktól érkező információkat. Erre kiváló példát ad a Facebook és a Microsoft napokban kötött megállapodása, amely értelében a redmondi szoftvercég lemond a közösségi oldalon megjelenő hirdetések bevételéről, cserébe viszont a Bing a jövőben hangsúlyosabb szerepet fog kapni a Facebookon belül (ha elfogadjuk azon tézist, mely szerint a közösségi oldalak lehetnek a jövő operációs rendszerei, akkor ez komoly fegyverténynek számít a Google keresőjével szemben).

Szúrja a Live szemét

Vagyis Microsoft nem akar közösségi oldal építeni. Ott van neki a Windows Live, amelynek profiloldala már körülbelül háromnegyed év óta integrálja a felhasználók különböző oldalaknál végrehajtott webes tevékenységeit, hogy azt egyrészt a Live oldalán, másrészt a Live Messenger kliens Újdonságok mezőjében (angolul: What's new) megjelenítse azokat. Feltéve, ha a felhasználó beállítja azt. Ennek köszönhetően pár perc konfigurálás után elérhetjük, hogy például az összes Facebook, Twitter, Flickr és last.fm cselekedetünk megjelenjen a Live oldalunkon is.  Ez így már hasonló a Google Zümmhöz.

live-profil.jpg

Windows Live

Ráadásul az új Live Messenger eddig kiszivárgott képernyőfotói alapján az azonnali üzenetküldő következő verziójában az Újdonságok mező még hangsúlyosabb lesz. A felületnek nagyjából a felén fog elterpeszkedni, így a Microsoft reményei szerint a felhasználóik már nem csak csevegni fognak a kliensen, hanem a webes tevékenységeik beszédtémát is szolgáltatnak majd rögtön a felületen belül.

A redmondi szoftvercég e mellett vadul dolgozik még a 2009-es Professional Developers Conference rendezvényen bejelentett Outlook Social Connector megoldásán, amely a kliens oldali levelezőt gyakorlatilag a Google Zümmhöz teszi majd hasonlatossá - céges megoldások köré csoportosulva. Egyelőre hivatalosan a Windows Live és a SharePoint 2010 üzenetek fogadására lesz felkészülve, de nincs kizárva, hogy idővel itt is felbukkanhatnak külső szolgáltatók. Illetve ha a Windows Live-ról nemcsak az ott közzétett üzeneteket, hanem a hálózat többi tagjának a frissítéseit is le fogják szinkronizálni, akkor rögtön megoldódott például a Facebook és a Twitter integráció is.

Az Orkutra emlékszik valaki?

A Google Zümm érkezésének tehát a versenytársak a jelek szerint nem igazán örülnek (a Facebook még nem szólalt meg az ügyben), ám talán az igazán pikáns mozzanat az, hogy a közösségi szolgáltatás házon belül is kavarhat ellentéteket. Az év elején hatalmas érdeklődéssel beharangozott, a „jövő e-mailjének" szánt Google Wave nem tudni, hogy mennyire rúghat még labdába, illetve a két szolgáltatás hogyan fér majd meg egymás mellett. Míg a Google korábbi közösségi próbálkozása - az Orkut - így valószínűleg kukába kerül majd. Nehéz érveket találni az egyébként még mindig béta címkéjű szolgáltatás maradása mellett.

S az sem kizárt, hogy egyszer a Zümm is az Orkut sorsára jut majd. Elfeledve, peremvidékre kerülve. Ezt majd az idő dönti el, hiszen kérdéses, hogy maga a szolgáltatás mennyire lesz vonzó, és a felhasználók mennyire fogják tűrni, hogy a Google robotjai minden lépésükkel tisztába legyenek. A Gmail felhasználói ha akarják, ha nem megkapják a Zümmöt, már csak az a kérdés, hogy használni fogják-e. Sokaságuk egyelőre azonban még így is kevés, hogy megszorongassák a fő vetélytársakat. A Comscore 2009 végi jelentése szerint ugyanis a Gmail csupán 146 millió felhasználóval rendelkezik, míg a Yahoo Mail 285 millió, a Hotmail 343 millió felhasználót tudhat maga mögött (utóbbi értékhez a Live Messenger profilok komolyan hozzájárulnak). A Facebook pedig a saját közlése szerint több mint 400 millió aktív felhasználóval rendelkezik, vagyis a Zümm e tekintetben egyelőre elmarad a vetélytársaitól.
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.