Hirdetés
. Hirdetés

Harminc éves a Macintosh

|

1984. január 24-én dobták piacra az első grafikus felülettel rendelkező és egérrel irányítható személyi számítógépet.

Hirdetés

Az Apple Computer cég újdonságát a piacra dobás előtt két nappal a legnézettebb tévés esemény, az amerikai futballbajnokság döntőjének szünetében sugárzott reklám harangozta be. A ma már legendásnak számító, Ridley Scott által rendezett klipben egy Macintosht ábrázoló pólóban rohanó lázadó nő, illetve az Apple Macintosh menti meg az emberiséget a Nagy (IBM) Testvértől. A hirdetés az Orwell híres regényére utaló szlogennel zárult: január 24-én kiderül, miért nem lesz olyan 1984, mint "1984". Az egyperces kisfilmet a Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója által vezényelt teátrális bemutatón is levetítették. Jobs a Tűzszekerek című film zenéjének hangjai mellett egy táskából vette elő és kapcsolta be az új számítógépet. A közönséget elkápráztatták a képernyőn megjelenő látványos grafikák, a hangulat akkor hágott tetőfokára, amikor a Macintosh "megszólalt", s e szavakkal köszöntötte a résztvevőket: "Helló, Macintosh vagyok... Szeretnék megosztani Önökkel egy alapszabályt, amelyet akkor fogalmaztam meg, amikor először találkoztam egy IBM-féle nagy vassal. Soha ne bízzanak meg egy olyan számítógépben, amelyet nem tudnak felemelni!"

Hirdetés

Az Apple 1983-ban már elkészítette a Lisa névre keresztelt, grafikus megjelenítővel ellátott gépet, de ennek megvételét a 12 ezer dolláros ár miatt az átlagfogyasztó nem engedhette meg magának. A monitorral egybeépített Macintosh már olcsóbb volt, "csak" 2495 dollárért kínálták, s elkapkodták a vásárlók. Az Apple számítógépeinek azóta is világszerte népes rajongótáboruk van egyszerű használatuk, stabilitásuk és zseniális formatervük miatt.

A Macintosh létrejöttét az innovatív Steve Jobsnak tulajdonítják, de az valójában irányításával, de csapatmunkában készült el Jef Raskin, az Apple minőségbiztosítási felelőse, Dean Hovey tervezőmérnök és a hardvert kifejlesztő Brian Howard részvételével. Raskin ötlete volt például, hogy ellátogassanak a Xerox PARC-hoz, ahol már több tapasztalattal rendelkeztek a grafikus felhasználói felülettel kapcsolatban. Egy bemutatón találkoztak először a számítógépes egérrel, ekkor döntötték el, hogy a Macintosht is ilyennel látják el. Hovey a prototípushoz szükséges alkatrészeket a legenda szerint egy drogériában vásárolta meg: egy szappantartót az egértesthez és egy golyós dezodort a golyóhoz, amelyet a csúszás ellen gumírozott anyaggal vont be.

 

A szigorúan "házon belül" zajló munka folyamán a hardvert a szoftverhez, a szoftvert (elsősorban a Mac OS operációs rendszert) a hardverhez optimalizálták. Az ellentmondást nem tűrő, mindig a tökéletességre törekvő Jobs ragaszkodott a tökéletesen zárt rendszerű számítógéphez, mert úgy vélte: a funkcionalitás kárára megy, ha egy szoftver más számítógépen is futtatható, mint amire tervezték. Bár ez a filozófia kezdetben nem jelentett igazán jó piaci pozíciót, később ez tette különlegessé és egyedivé a Macintosh-termékeket, amelyeken az Apple saját operációs rendszere fut, és a cég boltjából alkalmazások százezreit lehet rájuk letölteni.

1985-ben Jobs összetűzésbe került a cég vezetőségével és leköszönt posztjáról. Az Apple nélküle a kilencvenes évek elején komoly nehézségekkel került szembe, eladásaik csökkentek, veszteségeik hatalmasra duzzadtak elsősorban az alacsony árakkal előretörő IBM, majd Microsoft miatt. A kétségbeesett részvényesek 1997-ben visszahívták Jobst, aki profiltisztítást hajtott végre, az azonnali csődöt elkerülendő pedig pénzügyi mentőövet jelentő stratégiai megállapodást kötött az "ősellenség" Microsofttal.

Az Apple 2001-ben piacra dobta a vállalatot ismét felvirágoztató iPod hordozható zenelejátszót, majd 2007-ben az érintőképernyős iPhone mobiltelefont kamerával, webböngészővel, zenelejátszóval és egyéb élvezetes alkalmazásokkal. Az Apple-re jellemző zseniális formatervű és addig soha nem látott felhasználói élményt nyújtó készülék letarolta a piacot, ma már ötödik generációjánál tart - csak ebből a megjelenés bejelentése utáni 24 órában kétmillió előrendelés érkezett. 2010-ben került forgalomba az új kategóriát teremtő iPad táblagép, amelynek a szakértők nem sok sikert jósoltak, de már az első hónapban egymillió példányt vettek meg belőle, s ma is minden harmadik eladott táblagép az Apple gyártmánya.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.