Hirdetés
. Hirdetés

Intelligens városok

|

Megoldás a közlekedési dugók, áramkimaradások és egyéb infrastrukturális fennakadások problémájára.

Hirdetés

Cikksorozatunkban a jelen technikai fejlődését alapul véve keressük a választ arra, hogyan fog kinézni a jövő. A Network World segítségével megpróbáljuk kitalálni, milyen lesz az Internet, miként fogunk kommunikálni egymással, mekkora teljesítményre lesznek képesek a negyed évszázaddal későbbi számítógépek. Dave Evans, a Cisco jövőkutatója szerint, ha közel végtelen számítási és tárolási kapacitás illetve hálózati sebesség áll rendelkezésre, az igazán érdekes időket fog hozni az ipar, az egészségügy, a várostervezés, az energia-előállítás és -felhasználás, a kereskedelem és a szórakoztatás terén egyaránt. Lássuk, ezúttal mit jósolnak a szakértők 2036-ra!

intelligens város, közúti közlekedés
intelligens város, közúti közlekedés

Problémamegoldás? Probléma-megelőzés!
Napjaink számítógépes rendszerei reaktívan működnek, de a jövő komputerei prediktív és preventív elven üzemelnek majd. Mit is jelent ez a néhány angolszász kifejezés? Nos, mivel a holnap számítógépei jóval nagyobb teljesítményűek lesznek a mai masináknál, egyben jelentősen testesebb adatbázisokhoz férnek majd hozzá, így valósághűbb környezeti szimulációk futtatására lesznek képesek. Ezzel nem csak kezelni tudják majd a problémás helyzeteket, de nagy eséllyel el is lehet kerülni ezeket a szituációkat.

Lássunk egy példát, hogy közérthető legyen az elmélet! A jövő forgalomirányító rendszere nem csak alternatív, közlekedési dugókat elkerülő útvonalra terelheti az autósokat, hanem meg is akadályozhatja a közúti torlódások kialakulását. Például azzal, hogy megváltoztatja a közlekedési lámpák váltásának tempóját, igazodva az aktuális vagy a várható forgalmi helyzethez.

„Megvizsgálhatjuk a járművek sebességét, és azt is, mennyi található belőlük az utakon. Elemezhetjük és modelleket készíthetünk egy tetszőlegesen választott időpont forgalmi helyzetéről. Az aktuális és a prediktív, azaz előre megbecsült adatokkal halálosan pontosan meg lehet jósolni a forgalmi változásokat. Ezzel proaktívan, előrelátóan be lehet avatkozni a forgalom alakulásába, így nem lesz többé dugó az utakon" - állítja az IBM Research-nél dolgozó Bernie Meyerson, a Global Innovations részleg alelnöke.

Meyerson szerint nem csak a forgalmat befolyásolhatják a prediktív és preventív rendszerek, hanem például a víz- és elektromos hálózat működését is. Elterjedésükkel nagymértékben élhetőbbé tehetők a megapoliszok, véli a jövőkutató.

Persze, ha a végletekig optimalizáljuk egy-egy globális rendszer működését, egy apró hiba is óriási káoszt eredményezhet. Ha az emberi hozzáállást éppen senki nem szabályozza, olyan „megadugók" jöhetnek létre, melyekbe a munkahelyükre igyekvők akár órákra is beleragadhatnak...

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.