Hirdetés

Megszületett a magyar eEtikett

|

Elkészült Magyarország legátfogóbb eEtikett gyűjteménye, amely többek között az internet (e-mail, közösségi oldalak) és a mobiltelefonok kulturált használatával foglalkozik. A kezdeményezés Németországból ered.

Hirdetés

Mit illik megosztani a Facebookon? Szükséges-e engedélyt kérnünk, ha egy találkozásról élőben közvetítünk a Twitteren? Hogyan lehet tisztán tartani a virtuális teret? Illik-e SMS-ezni tárgyalás közben? Milyen formai szabályokat érdemes betartani e-mailezéskor? A Magyar Telekom és a tulajdonos Deutsche Telekom kezdeményezésére  elkészült Magyarország legátfogóbb e-etikett gyűjteménye, mely mától elérhető a www.eetikett.hu oldalon.


A Magyar Telekomnál az eEtikett kidolgozását azzal indokolják, hogy az újabb és újabb kommunikációs eszközök megjelenése, és ezek állandó változása új viselkedési szokásokat hívott életre. Ugyanakkor a különböző kommunikációs helyzeteket különbözőképpen értelmezzük, eligazítást pedig a hagyományos ?etikettek" csak a legritkább esetben adnak. "Szüleink azt még megtanították, hogy a telefonban illik bemutatkozni, de tanácsaik jobbára csak a vezetékes telefon udvarias használatára vonatkoztak".

A kezdeményezés célja egy olyan digitális ajánlásgyűjtemény kidolgozása volt, amely segíti az eligazodást az e-világban. Tanácsokat nyújt arra nézve, hogyan használjuk a modern kommunikációs platformokat udvariasan, mások zavarása nélkül, ugyanakkor a technikai lehetőségek adta kényelmi funkciókról történő lemondás nélkül.

A cég kezdeményezésére neves kommunikációs szakemberek, közéleti személyiségek - tudósok, nyelvészek, újságírók, bloggerek, protokollszakértők, színészek - közreműködésével mostanra el is készült az ország legátfogóbb, szinte minden, korunkban használt kommunikációs eszköz és forma, a telefon, az elektronikus levél, a szöveges üzenet, a social media, a videokonferencia, a blogok, chat, stb. használatával kapcsolatos, eligazítást jelentő digitális etikett.

Az ajánlásgyűjtemény kitér arra, hogy mikor célszerű telefonálni és mikor inkább elektronikus üzenetet vagy SMS-t küldeni, milyen napszakokban nem illik egymást telefonhívással vagy SMS-sel zavarni, hogy e-mailben se feledkezzünk el a hagyományos levelezés szabályairól (például megszólítás, elköszönés), vagy hogy hogyan jutassunk el valakinek nagy méretű fájlokat. Szó esik a vicces e-mailek továbbküldéséről és arról is, hogy lehetőleg soha ne feledkezzünk meg kitölteni a tárgy mezőt, és ha hosszabb ideig elérhetetlenek leszünk, akkor az irodán kívül (out of office) funkciót bekapcsolni. De az e-Etikettben arra is találni utalást, hogy mit tegyünk, ha tudomásunkra jutott egy ismerősünk pin kódja vagy jelszava, vagy ha túl sok spam-et kapunk valakitől. A szakértők azt is javasolják, hogy lehetőség szerint kerüljük az olyan tartalmak megosztását a közösségi médiában, amivel kellemetlen helyzetbe hozhatunk valakit, például az ex-párunkat.

Az e-Etikett kezdeményezői a digitális együttélésre vonatkozó ajánlásokat gondolatébresztőnek is szánják, és várják a véleményeket, további javaslatokat a T-Mobile és a T-Home közösségi média felületein.

A szolgáltató anyavállalatának hasonló oldala a www.eetiquette.com címen tekinthető meg.

Az e-Etikett megalkotói:

Dr. Aczél Petra, retorikai és kommunikációs szakértő, Pázmány Péter Tudományegyetem
Bitter Brunó, Director of Possibilities, Next Wave

Dr. Bódi Zoltán, "netnyelvész", főiskolai tanár, Kodolányi János Főiskola, Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék

Dr. Charaf Hassan, egyetemi docens, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Doránszky Dobó Mátyás, blogger; tulajdonos-ügyvezető igazgató, Peer Applications Kft.

Kis Gergely, ügyvezető igazgató, GKIeNET, tanársegéd és doktorjelölt a Budapesti Corvinus Egyetem E-business Kutatóközpontjában

Kismartoni Zsolt, online üzletág vezető, Est Média Group

Dr. Kiss Ferenc, az Információs Társadalomért Alapítvány kutatási és fejlesztési igazgatója

Koi Tamás, újságíró, HWSW

Korsós Judit - "Lola", énekesnő

Liptay Gabriella, marketingkommunikációs ágazatvezető, Magyar Telekom

Molnár György, protokoll szakértő, egyetemi oktató

Nádori Péter, főszerkesztő, Origo.hu

Nemes Attila, a Kitchen Budapest kommunikációs és stratégiai vezetője

Prof. Nyíri Kristóf, filozófus, a MTA rendes tagja

Dr. Ollé János, egyetemi adjunktus, szakcsoportvezető, ELTE PPK Oktatás-Informatikai Szakcsoport

Oroszlán Szonja, színésznő, blogger

Pohly Ferenc, rovatvezető, Origo.hu

Puskás Péter, énekes

Dr. Schiffer Miklós, stílustanácsadó, divattervező

Szalai Balázs, vezető szerkesztő, Kreatív

Szomolányi Katalin, a Vállalati fenntarthatósági osztály vezetője, Magyar Telekom

Szvetelszky Zsuzsanna, hálózatkutató, szociálpszichológus, Darwin's Marketing Evolution

Winkler Nóra, újságíró, televíziós műsorvezető, kulturális és kommunikációs tanácsadó, Budapest Art Fair
Ügyfélszolgálati változás!
--
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.