Hirdetés
. Hirdetés

Merre tovább, Apple?

|

Az Apple-nek nem lesz könnyű átvészelnie a Steve Jobs elvesztését követő időszakot. JP Mangalindan, a Fortune.com publicistája szerint a cég menedzsereinek legfontosabb feladata a rajongók megtartása, a vállalatot körüllengő titokzatosság fenntartása, a vezetői feladatok megosztása és az új piacok meghódítása lesz.

Hirdetés

Steve Jobs

A Steve Jobs alapította Apple ma a világ legértékesebb technológiai vállalata; a cupertinói cég az elmúlt években újításai, termékei, formabontó piaci és marketingstratégiája révén jelentős hatást gyakorolt az iparági trendek alakulására. Sokak szerint elsősorban karizmatikus vezetőjének köszönhette sikerét: nem csoda, hogy Jobs múlt héten bekövetkezett halála óta mindenki azt találgatja, képes lesz-e Tim Cook, az új vezérigazgató megfelelni a nem mindennapi kihívásnak, és megerősíteni a cég piacvezető pozícióját.

JP Mangalidan, a Fortune.com elismert szakírója szerint az Apple-nek mindene - eszközei, szakemberei és tudása - megvan ahhoz, hogy folytassa évtizedes diadalmenetét: csupán néhány egyszerű szempontot kell szem előtt tartaniuk, amikor a „hogyan tovább"-ról döntenek.

Kölcsönös örömszerzés

„Az Apple vállalatként és kulturális jelentőségét tekintve is egyedülálló; ragaszkodunk a cég értékeihez" - nyilatkozta Katie Cotton, a cég nemzetközi kommunikációért felelős alelnöke az AllThingsD-nek. „Továbbra is mindent megteszünk azért, hogy a világ legjobb termékeivel szolgájuk az ügyfeleinket: olyan termékekkel, amelyekre az itt dolgozók is büszkék lehetnek" - hangsúlyozta Cotton.

Mangalindan szerint nem véletlen, hogy a kommunikációs vezető épp a minőséget emelte ki, mint az Apple legfontosabb, megőrzendő értékét. Az esztétikus és felhasználóbarát termékek régóta a cég védjegyének számítanak, marketingeseik pedig remekül értenek ahhoz, hogy felkeltsék és fenntartsák a fogyasztók érdeklődését. Ráadásul a megoldásaik tényleg kivételesen jó felhasználói élményt szavatolnak - ahogy azt a JD Power and Associates fogyasztói elégedettséget vizsgáló listája is bizonyítja, melynek első helyén már hatodik éve folyamatosan az iPhone végez.

Az Apple elsősorban minőségi termékeinek köszönheti kitartó rajongótáborát. És persze a kommunikációs stratégiájának, amely várhatóan annak ellenére sem változik majd, hogy az inkább belbecsében mint külcsínében megújult iPhone 4S bemutatója elég langyos sajtófogadtatásban részesült, és egyesek már arról értekeznek, hogy a cég elvesztette a fogyasztók mozgósítására való képességét.

Az új okostelefon bevezetésével kapcsolatos szakírói csalódottságot paradox módon részben maga a sajtó generálta. Az elmúlt hónapokban ugyanis rengeteg téves információ, találgatás, pofás mockup látott napvilágot a különféle médiumokban, ami alaposan felpiszkálta a várakozásokat. Az AT&T adatai mindenesetre arra utalnak, hogy a fogyasztók kedvezően fogadták a készüléket - legalábbis erről tanúskodik, hogy az első tizenkét órában kétszázezer előrendelést kaptak az iPhone 4S-re.

A titokzatosság mint üzleti érték

Az Apple féltékenyen őrzi a titkait. A cég nem csak a bemutatás előtt álló termékekkel kapcsolatos adatokat védi hatékonyan, de az olyan, részvényesek és spekulánsok számára egyaránt rendkívül értékes információkat is sikerült megóvnia, mint például a Steve Jobs egészségi állapotával kapcsolatos hírek.

Az új fejlesztésekkel kapcsolatos adatokhoz még az Apple alkalmazottainak többsége sem férhet hozzá - nem csoda, hogy az iPhone 4 prototípusával kapcsolatos fiaskón kívül, szinte egyetlen olyan eset sem akadt az elmúlt években, amikor bizalmas információk kerültek volna ki a cégtől.

Egyesek úgy spekulálnak, hogy Jobs halálával az Apple kommunikációjában is új, a korábbinál transzparensebb korszak következik majd. Mangalindan nem ért egyet velük, szerinte a gyártó vezetői jobban teszik, ha fenntartják a céget körüllengő titokzatosság látszatát. Ezzel ugyanis biztosíthatják, hogy a hithű rajongók továbbra is úgy várják az új termékek, szolgáltatások leleplezését, mint kisgyerek a Mikulást, olyan ázsiót és médiajelenlétet biztosítva ezzel a cégnek, amilyet egyetlen riválisa sem remélhet.

Egy sokszereplős sikerdarab

Bár sokan úgy gondolják, Steve Jobs a kilencvenes évek végén egymaga rángatta vissza az Apple-t a csőd széléről, képzett szakemberek segítették abban, hogy újra növekedési pályára állítsa a vállalatot. Sokéves regnálása alatt egész csapatnyi szupertehetséges menedzsert gyűjtött maga köré: utódja az ügyvezetőből vezérigazgatóvá kinevezett Cook mellett az ipari formatervezésért felelős alelnök Jonathan „Jony" Ive-t, az Apple szervezőzsenijeként ismert Jeff Williams-et, az iOS operációs rendszer fejlesztését irányító Scott Forstallt és Phil Schiller termékmenedzsment-gurut is megnyerte a cégnek.

Mangalindan úgy véli, az Apple menedzsmentje részéről bölcs döntés lenne, ha Jobs „személyi kultuszát" követően valamennyi magasan képzett vezetőjét bevonná a termékek népszerűsítésébe. A jelek arra utalnak, hogy a cégvezetés pontosan erre készül: az iPhone 4S bemutatásakor Cook mellett Schiller, Forstall és az internetes szoftverek és szolgáltatások fejlesztéséért felelős Eddie Cue is megjelent a színpadon.

Piacszerzés vagy piacteremtés

Ahogy minden nyereségorientált vállalkozás, úgy az Apple számára is kulcsfontosságú az új piacok meghódítása. Igaz ugyan, hogy a cég hagyományos területein is remekül teljesít - az iPad eladások például 183 százalékkal nőttek az elmúlt negyedévben - a valódi lehetőségeket mégis azok a szegmensek jelenthetik a számára, amelyekben még nem sikerült vezető pozícióba küzdenie magát.

Mangalindan szerint az Apple vezetőinek ebből a szempontból ragaszkodniuk kell a cég jól bevált stratégiájához: újabbnál újabb technológiák kifejlesztésével és piacra vezetésével nem követni, hanem teremteni kell a trendeket.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.