Hirdetés

Mit gondol erről, Watson?

|

Felhőbe költözik és egyre több folyamatot itat át az üzleti analitika a piacelemzők szerint. Az IBM most a szolgáltatás használatát is természetesen egyszerűvé tette - csak kérdezni kell, mármint szóban.

Hirdetés

Napjaink üzleti környezetében a szervezeteknek egyre fejlettebb analitikai képességekre kell szert tenniük, hogy a változatos forrásokból különböző formátumokban és nagy mennyiségben érkező adatokban is gyorsan felfedezhessék az összefüggéseket, a mintákat és a trendeket, vagy éppen az elhajlásokat, a rendellenességeket, továbbá előrejelezhessék az események, döntéseik és lépéseik kimenetelét.

A fejlett analitikai funkciók éppen ezért mindinkább a működést támogató és a döntéshozatali folyamatokba ágyazódnak, mutatott rá a Hurwitz & Associates elemzése (Advanced Analytics: The Hurwitz Victory Index Report 2014). A szervezetek immár nem érhetik be azzal, hogy történeti adatokon végzett elemzések által megértik, mi történt a múltban. Sokkal értékesebb számukra, ha feltehetik a kérdést, mi fog történni a jövőben, és a kapott válasznak megfelelően léphetnek a jobb üzleti eredmény elérése érdekében.

Nagyon megkönnyítheti számukra a kérdezést az IBM felhőszolgáltatása, a szeptember óta tartó bétatesztelését követően novembertől széles körben elérhetővé váló Watson Analytics.

Hirdetés

Emberarcú mesterséges intelligencia
A kérdésekre és válaszokra épülő, interaktív szolgáltatással fejlett analitikai eszközt adunk minden üzleti felhasználó kezébe – mondta Eric Sall, az IBM alelnöke a bétatesztelés indításakor anyalapunknak. – Az üzleti intelligencia hagyományos eszközeit az üzleti felhasználók még mindig nehezen kezelik, az elemezni kívánt adatok összegyűjtése és előkészítése ugyanis megfelelő szakértelmet feltételez, azzal inkább az informatikusok boldogulnak. A Watson Analytics ezt az egész folyamatot gördülékennyé teszi.

Megkezdték térhódításukat az emberi beszédből értő rendszerek, a hangalapú kezelőfelületek, ahogyan azt az Apple Siri, a GoogleNow és a Microsoft Cortana példája is mutatja. Ezek a virtuális személyi asszisztensek már meg tudják válaszolni a felhasználók egyszerűbb kérdéseit. A Watson Analytics annyiban hasonló hozzájuk, hogy az üzleti felhasználók szóban kérdezhetnek tőle, nem kell bonyolult statisztikai szoftverek kezelését elsajátítaniuk, vagy SQL lekérdezést, adat-előkészítő kódot írniuk ahhoz, hogy megtudjanak valamit a rendelkezésükre álló, nagy adatkészletekből.

A szolgáltatás bejelentésével újabb szakaszába lép az IBM 1 milliárd dolláros programja, melynek célja, hogy feltárja a Watson technológia kereskedelmi hasznosításának újabb lehetőségeit. Az IBM Research által kifejlesztett mesterséges intelligencia 2011-ben, az egyesült államokbeli Jeopardy televíziós kvízjátékban aratott, látványos győzelmével lépett a nyilvánosság elé. Azóta Watson többek között az egészségügyi és a pénzügyi szolgáltatások, valamint a bűnüldözés területén is alkalmazásra került. Idén jelentette be az IBM Watson Discovery Advisor szolgáltatását, amely az alapkutatást végző tudósok munkáját segíti olyan területeken, mint a kémia vagy a sejtbiológia. Egy további szolgáltatás, a Watson Engagement Advisor pedig a vevőszolgálatok hatékonyságát növeli a mesterséges intelligencia képességeivel.

Ezeknél általánosabb kérdések megválaszolására hivatott a Watson Analytics, amelyet az IBM a marketing, az értékesítés, a könyvelés és a pénzügy, valamint a HR területén dolgozó üzleti felhasználóknak ajánl, vagyis mindazoknak, akik jelenleg a hagyományos BI-eszközök és táblázatkezelők segítségével készítik el a munkájukhoz szükséges elemzések java részét. Az értékesítési vezető például megkérdezheti Watsontól, hogy a kilátásban levő üzletkötések közül várhatóan melyeket sikerül majd leghamarabb tető alá hozni, a HR igazgató pedig arra is választ kaphat, hogy milyen béren felüli juttatásokkal marasztalhatók a leginkább az alkalmazottak a cégnél.

Hirdetés

 

Figyelemre méltó, hogy a szolgáltatás a prediktív analitikához köthető feladatok közül sokat automatikusan elvégez, például megtisztítja, rendszerezi és formázza az elemezni kívánt adatkészleteket. Becslések szerint ez az előkészítő munka, ha manuálisan kell elvégezni, az idő 60 százalékát is felemésztheti. Az IBM egyébként arra számít, hogy a Watson Analytics szolgáltatással a felhasználók többnyire strukturált, adatbázis-táblákban rögzített adatokat fognak elemezni, de már készülnek azok a konnektorok, amelyeken keresztül a félig strukturált – például a Salesforce.com-ból és más alkalmazásokból, szolgáltatásokból származó – adatok is bevonhatók lesznek az elemzésbe, mondta Eric Sall. A Watson Analytics az adatkészletek vizsgálata alapján azt is eldönti, hogy mely statisztikai algoritmusokat célszerű lefuttatni rajtuk, és az eredmények milyen vizualizációval tehetők a legjobban áttekinthetővé, a felhasználónak így nem kell döntéseket hoznia ilyen technikai kérdésekben.

A Watson Analytics szolgáltatásban az IBM több, nagyon fontos komponenst ötvözött, mondta anyalapunknak Dan Vesset, az International Data Corporation alelnöke. A célcsoportot alkotó üzletágvezetőknek azonban nagyon határozott elképzelésük van a saját területükről, tette hozzá az elemző, az IBM-nek partnereivel együtt ezzel is tisztában kell lennie, hogy a szolgáltatást valóban jól illeszthesse az elvárásokhoz.
Minderről ki-ki maga is könnyen meggyőződhet, mert kisebb elemzésekhez a Watson Analytics ingyenesen is használható az IBM felhőjében.

Tornyosuló analitikai felhő
Ugyancsak a felhőbe tart az IBM két, Watsonhoz képest hagyományosabbnak mondható és széles körben elterjedt analitikai terméke, a Cognos Business Intelligence és az SPSS (Statistical Package for the Social Sciences), ezt a cég múlt hónapban Las Vegasban megtartott Insight 2014 konferenciáján jelentette be.

Hirdetés

– Számos előny származik abból, hogy az analitikai szoftvereket és a futtatásukhoz szükséges infrastruktúrát mi hosztoljuk és menedzseljük – mondta anyalapunknak Eric Sall. – A vállalatok a szoftvercsomag megvásárlásához és házon belüli bevezetéséhez képest a felhőben jóval kisebb beruházás mellett indulhatnak, és sokkal könnyebben méretezhetik analitikai környezetüket.
Összecseng ezzel a Gartner előrejelzése is, amely szerint 2016-ban az újonnan bevezetésre kerülő analitikai megoldások 25 százalékát a vállalatok már felhő szolgáltatási modellben fogják használni.

A Cognos új, online változata, az IBM Cognos Business Intelligence on Cloud, amellyel a házon belül és a felhőben tárolt adatok egyaránt elemezhetők, jelenleg tesztváltozatban érhető el, a szolgáltatásra várhatóan a jövő év elejétől lehet majd előfizetni. A szintén felhőalapú IBM SPSS Modeler viszont, amely a prediktív modellezéshez szükséges összes komponenst tartalmazza, már november vége előtt elérhető lesz.

Idén kötelezte el magát az IBM amellett, hogy kiterjedt szoftverportfóliójának jelentős részét a felhőben is elérhetővé teszi, többnyire Bluemix platformszolgáltatásain keresztül. E stratégia jegyében a cég a Cognos és az SPSS online változata mellett a DataWorks adattisztító és a dashDB adattárház-szolgáltatást is bejelentette Insight 2014 konferenciáján.

Analitikában erősít a Salesforce

Hirdetés

Már jó ideje felrótták a Salesforce-nak, hogy szolgáltatásából hiányoznak a komolyabb analitikai funkciók. A cég a Wave bejelentésével válaszolt a kritikára, amelyet a múlt hónapban San Franciscóban megrendezett Dreamforce konferenciáján jelentett be.

Az új, analitikai szolgáltatás a Salesforce platformján fut, a cég saját CRM, ügyfélszolgálati és más alkalmazásaival, valamint a platformra készült, harmadik féltől származó szoftverekkel is integrálható. A Wave keresőalapú, ami azt jelenti, hogy az üzleti felhasználók gyorsan és közvetlenül indíthatják elemzéseiket, nem kell az informatikusokra várniuk, hogy előkészítsék számukra az adatokat. A szolgáltatás kezelőfelületét a Salesforce dinamikus, többrétegű vizualizációs képességekkel ruházta fel, és a mobileszközökre optimalizálta, így a megjelenítés automatikusan alkalmazkodik az adott okostelefon vagy tablet kijelzőjéhez.

Több mint 30 partner, közöttük az Accenture és a Deloitte támogatásával indította útjára a Wave-et a Salesforce, amelybe a felhasználók olyan alkalmazásokból is importálhatnak adatokat elemzésre, mint az Oracle és az SAP vállalatirányítási rendszerei.

A Salseforce ugyanakkor nem vállalati szintű BI-megoldásként pozicionálja a Wave-et, az elsősorban a cég célcsoportját alkotó értékesítők, marketingesek és ügyfélszolgálatosok analitikai igényeit hivatott kiszolgálni. Partnerei azonban más területek, a HR és a pénzügy számára is készíteni fognak Wave-alapú analitikai megoldásokat.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
--
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.