Hirdetés

Okoseszközzel elsőtől az érettségiig

|

Komoly érdeklődés mutatkozik a világ minden tájáról a hazai fejlesztésű, GeoGebra-alapú digitális tananyagok iránt. A Geomatech és társai jövőjét - itthon és külföldön - számos tényező befolyásolja, így például a további digitális tananyagok fejlesztése, valamint az iskolák és a diákok okos mobileszközökkel való ellátottsága.

Pozitívak a Geomatech digitális tananyagrendszer egyéves teszttanításainak és tanártovábbképzéseinek eredményei. A 2014 januárjában indított, 2,3 milliárd forint értékű fejlesztési projekt Európai Uniós forrásból, az Új Széchenyi Terv keretében valósult meg. Majdnem ezer alap- és középfokú oktatási intézmény kapcsolódott be, a digitális tananyag használatából több mint 2500 pedagógus vizsgázott le. A projekt keretében mintegy 1800, az elsőtől a tizenkettedik osztályig használható matematika és természettudományos, főként fizika digitális tananyag készült el; olyan feladatok és kísérletek, amelyeket mobiltelefonnal, tablettel, laptoppal vagy asztali számítógéppel lehet demonstrálni, illetve elvégezni.

A Geomatech a világon több mint 30 millió felhasználót számláló GeoGebra szoftverre épül. A hazai projekt a BKF Kommunikációs Alapítvány, a Budapesti Metropolitan Főiskola, valamint a GeoGebra Nonprofit Kft. együttműködésében valósult meg.

 

Aktív szerepben a gyerekek

A Geomatech célja, hogy a diákok megszeressék a matematikát és a természettudományokat, kedvvel tanuljanak, a jelenleginél jobb eredményeket érjenek el, majd nagyobb arányban folytassák tanulmányaikat műszaki, informatikai és természettudományos területen.

- A digitális tananyagok felépítése és jól követhető, látványos megjelenítése óriási segítséget jelent a tanároknak, hatékonyabbá teszi a tanítást és felkelti a diákok érdeklődését. A tesztek legfőbb tanulsága a pozitív attitűdváltás, ami mind a tanárokat, mind a gyerekeket jellemzi. A tanárok újra felfedezik a tanítás örömeit, és látván a diákok lelkesedését, motiváltabbakká válnak. A diákok a tanulás során is használhatják azokat a korszerű eszközöket, amelyek már életük részét képezik, azaz a mobiltelefonokat, táblagépeket, laptopokat, számítógépeket, amelyekkel az oktatás aktív résztvevőivé válnak. Jóllehet az egyéves, több mint 1500 diákkal végzett teszttanításaink és tanártovábbképzéseink alapján általánosan érvényes, bizonyító erejű eredményekről még nem beszélhetnünk, a rendkívül pozitív visszajelzések mind a tanárok, mind a diákok részéről egyértelmű sikert jelentenek - mutat rá Juhos István, a Geomatech projekt szakmai vezetője.

 

Hogyan tovább?

Minden bizonnyal nem véletlen, hogy a Geomatech iránt a világ minden tájáról érdeklődnek. Tárgyalások folynak Svédországban, a magyar szakértők együttműködésre készülnek a Cambridge-i Egyetemmel, valamint felvették a kapcsolatot - többek között - kínai, izraeli, francia, argentin, brazil, kazah és kuvaiti partnerekkel.

A további digitális tananyagok fejlesztésének, valamint azok sikeres bevezetésének, használatának természetesen számos feltétele van - mind itthon, mind külföldön. A természettudományos ismeretek lefedettségének növelése, a programozás bevezetése és a közösségi tanulás támogatása, valamint ennek megfelelően a pedagógusok képzésének kiterjesztése is szerepel a jövőbeli tervek között. A Geomatech folytatásaként azt is fontosnak tartják, hogy valamiféle átjárást biztosítsanak a tantárgyak között, azaz kövessék a világban terjedő, úgynevezett STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) irányt. Azt szeretnék ezzel elérni, hogy a diákok egy adott problémát több irányból tudjanak megközelíteni, függetlenül attól, hogy az éppen melyik órán merül fel.

- Bizakodóak vagyunk, ugyanis a Geomatech projekt zárórendezvényén államtitkár-helyettesi bejelentés hangzott el, miszerint az állam nyitott a folytatásra, azaz a külföldi megjelenés mellett Magyarországon is folytatódhat a munka - fogalmaz Juhos István.

 

A tablet lehet a nyerő

További kérdés az iskolák, a diákok végfelhasználói eszközökkel való ellátottsága. Argentínában például több mint 5 millió netbookot osztottak ki a diákoknak. A szakértő szerint a Geomatech esetében alapvetően mobiltelefonokra és tabletekre van szükség, de természetesen használhatóak - sőt szükségesek - az iskola asztali számítógépei, valamint laptopok is. Több digitális tananyagban például a mobiltelefonok és tabletek szenzorainak (mágneses, gyorsulásmérő stb.) mért adatait vizualizálják: egyszerű módon összekötik a számítógépet a mobiltelefonnal, és a szenzorok mért értékeit megjelenítik, elemzik. Így a diákok maguk végezhetik el a kísérleteket. A mobileszközök számos egyéb célra, például interaktív feladatok elvégzésére is alkalmazhatók. A Geomatech használatának alapfeltétele, hogy legalább egy, kivetítővel ellátott számítógép legyen a tanteremben; ezzel a tanár demonstratív órákat tarthat. A cél természetesen az, hogy a diákok, asztali vagy mobileszközökkel, aktívan bekapcsolódjanak az órákba.

- Kialakulóban van egy irány, ahol a diákok hozott eszközökkel, például mobiltelefonokkal próbálnak tanulni az iskolában. A mobiltelefonoknak azonban nagy hátrányuk a kicsi képernyő és kezelőfelület, ezért oktatási célra jelenleg előnyösebbek a tabletek. Laptopokban is gondolkozhatunk, azok viszont túl sok helyet foglalnak el. Nem véletlen, hogy egyre több országban indítanak iskolai tabletprogramokat. A cél tehát a következő: minél kisebb eszköz, minél nagyobb kivetítési felület - ez lehet maga az asztal is -, minél kényelmesebb, intuitívabb használat, minél kevesebb kiegészítő eszközzel (egér stb.) - foglalja össze a Geomatech projekt szakmai vezetője.

 

Első körben 18 tablet

Tablettel támogatott oktatást indított 2015 őszén a kispesti Puskás Ferenc Általános Iskola. Az intézmény a kezdéshez 18 táblagépet vásárolt, amelyet első és ötödik osztályosok vehettek birtokba. Egyelőre nem tabletalapú, hanem tablettel támogatott oktatásról van szó: az eszköz a megszokott óramenetekbe illeszkedik, azaz kiegészíti a hagyományos eszközöket, módszereket. A táblagépekre induláskor 25 mobilalkalmazást telepítettek, többek között játékos oktató appokat, rajzprogramokat, szótárakat, lexikont. Ezeket hat saját fejlesztésű applikáció és virtuális osztályterem egészíti ki. A projekt egy évig tartó előkészítésében az iskola informatikatanára, rendszergazdája, valamint az intézmény vezetése közösen vett részt. Az eszközök megvásárlását és biztonságos elhelyezését, az alkalmazások telepítését, valamint a pedagógusok továbbképzését az iskola saját forrásból és támogatókkal valósította meg. Országos szinten mintegy 15 iskolában használnak tableteket.

 

Ahol oktatják és használják is

A felsőoktatásban, különösképpen a műszaki felsőoktatásban tanulók nagy többsége számára napi rutin az okostelefonokra letölthető - vagy önerőből írt - mobilalkalmazások használata. Az appok, miközben - a szórakozáson kívül - számos területen megkönnyítik a diákok életét (tájékozódását, programszervezését, közlekedését stb.) fokozatosan a tanórákon is megjelennek. Könnyű helyzetben vannak ebből a szempontból azok az intézmények, illetve azok a tanárok, akik saját maguk is szakértői a témának, így a mobilappokat könnyen felhasználhatják óráik színesítése, a tananyag könnyebb elsajátíthatósága érdekében. A Műegyetem egyik oktatója például azzal kísérletezik, hogy másfél órás, tehát meglehetősen hosszú előadásai közben, időről időre kivetít egy kérdést, valamint néhány lehetséges választ az előző 5-10 percben elhangzottakkal kapcsolatban. A hallgatók egy okostelefonos alkalmazással választhatják ki az általuk helyesnek ítélt választ. A mobilapp az összes mobilplatformra ingyenesen letölthető. Néhány perc gondolkodási idő után nemcsak a helyes válasz jelenik meg a terem kivetítőjén, hanem grafikus formában az is, hogy melyik választ hányan választották. Ez egyrészt visszajelzés a hallgatóknak, hogy jól gondolkoztak-e, másrészt visszajelzés az oktatónak, hogy érthetően magyarázta-e el a tananyagot. Megjegyzés: a szóban forgó kurzus minden hallgatójának van okostelefonja.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.