Advertisement

Önvezetés Budapestről

|

A gumiabroncs-gyártási tevékenységből indulva nemzetközi technológiai céggé növekedett hannoveri központú Continental immáron arról is ismert, hogy többek között önvezető autós megoldásaival alakítja a jövő mobilitását.

Beszélgetőtársam, Jens Brüning, a Continental korszerű gépi mélytanulás (deep machine learning) budapesti kompetenciaközpontjának vezetője elmagyarázza, hogy számos eleme van e megoldásoknak, kezdi az érzékelőkkel, majd a körkörösen látó eszközöket, kamerákat említi. A videóframe-eket meg kell értenie az irányító számítógépnek, hogy megtervezhesse a cselekvést, a manővert, amelyet az autónak biztonságosan végre kell hajtania - a vezető közbeavatkozása nélkül. Érzékelés, tervezés, cselekvés. Leegyszerűsítve így írható le, ahogyan a Continental megközelíti az önvezetést. A Continental megoldásaival beszállítója az autógyártóknak, valós környezetben, tesztautókon dolgozzák ki a rendszereiket.

Hirdetés
           

Computerworld: Amikor arról beszélgetnek a megrendelőkkel, hogy milyen megoldást is szeretnének, tapasztalják-e, hogy az egyes autógyártók különféle módon közelítik meg az önvezetést?           

Jens Brüning: Mindegyik meglehetősen sajátos módon fogja fel az önvezetést, és a mi feladatunk az, hogy ezeket az igényeket kielégítsük, mégpedig rendszerszinten, hiszen mi nem komponenseket, hanem egész rendszereket szállítunk a megrendelőinknek, a szenzoroktól a beavatkozó (aktivátor) egységekig - a megrendelővel együtt tesztelve és minősítve a megoldásainkat.           

CW: Ez év elején jelentette be a Continental, hogy létrehoz Budapesten egy fejlesztőközpontot, amely elsősorban a gépi mélytanulás területén végzi tevékenységét. Hol tartanak e központ felépítésében?

Jens Brüning, a Continental budapesti kompetenciaközpontjának vezetője           

JB: Kompetenciaközpontnak nevezem ezt a centrumot, hiszen egy teljes tudásterületet foglal magában, ez a gépi mélytanulás a kameraalapú rendszerek számára. Nagyon fontos egység ez, hiszen az egész Continental csoporton belül az egyetlen ilyen központ. Hangsúlyozom, mi nem egy része vagyunk valami másutt működő kompetenciaközpontunknak, amely egy részfolyamatért felel a fejlesztésben, hanem mi itt Budapesten teljes felelősséget viselünk az egész folyamatért, az alkalmazhatósággal bezárólag. Egy éve született a döntés e központ budapesti felállításáról, amit hivatalosan idén februárban jelentettünk be, és május végétől működünk ebben az irodában. Terveink szerint a jövő év végére érjük el a száz főt, időarányosan egészen jól állunk a csapat építésében.

CW: Könnyen találnak olyan szakembereket, akik jártasak a mélytanulás tudományában?           

JB: Nem könnyű őket megtalálni. Sok más vállalat is keresi ezeket a tehetségeket, de szerencsénkre remek munkatársakat sikerült felvennünk, különféle szintű tapasztalatokkal és vezetői képességekkel. Úgy gondolom, rendkívül inspiráló és kihívásokkal teli környezetbe hívjuk őket. Felelősnek lenni az önvezetés egyik részéért és a technológiai fejlesztések csúcsán dolgozni igen izgalmas a tehetségek számára. Nem papírokat vagy prezentációkat gyártanak, hanem olyan valóságos termékeket fejlesztenek, amelyeket később viszontláthatnak az utakon, és mondhatják a családjuknak, barátaiknak, hogy itt jön egy autó, amelyben benne van az én munkám is. A legkorszerűbb fejlesztőeszközöket és hardvereszközöket használjuk, és természetesen a legkorszerűbb megoldások lesznek azok, amelyek beépülnek majd az autókba.           

CW: Hol ülnek a megoldásarchitektek, itt Budapesten?           

JB: Itt mi a megoldás szoftveroldaláért felelünk, szerte a világban huszonegy helyen folyik a rendszerek más elemeinek fejlesztése. Amit viszont mi fejlesztünk, azokat várhatóan itt is fogjuk tesztelni Budapesten. Tehát megjelennek majd az utcákon a Continental autók, és azt fogjuk tesztelni, vajon a kamerarendszer azt látja-e, amit látnia kell. A rendszer egyébként nem fog beavatkozni a tesztautó vezetésébe.           

CW: A fejlesztés önöknél pusztán az ügyfelek igényei szerint folyik-e, vagy vannak olyan fejlesztéseik is, amelyek inkább a saját kutatás-fejlesztés körébe tartoznak?           

JB: Mindkettő igaz ránk, hiszen vannak olyan projektjeink, amelyekre készülünk, és ilyenkor az ügyfélnek mutatnunk kell olyan megoldásokat, amelyek már nem csupán szimulálva, hanem az autóba beágyazott rendszereknek köszönhetően működnek.           

CW: Milyen tehetségekre vadásznak, szoftverfejlesztőkre, beágyazottszoftver-fejlesztőkre? Hogyan írná le a keresett munkatársak profiljait?           

JB: Elsősorban inspiráló munkahelyi környezetet és kihívásokkal teli munkát keresőket várunk. Ami pedig a profilt illeti, a gépi tanulás szakértőit keressük, akik jellemzően nem számítástechnikusok, hanem inkább matematikusok, fizikusok, olyanok, akik képesek optimalizálni és megérteni a meglehetősen komplex algoritmusokat. Keresünk továbbá bigdata-szakértőket és adattudósokat, akik a kamerás rendszerek által generált hatalmas adatállományok feldolgozásában segíthetnek. Őket persze mások is keresik, a bankok, biztosítók és a többiek, ugyanis minden vállalat predikciókat akar. És igen, szoftvermérnököket, beágyazottszoftver-fejlesztőket is keresünk, mert végül igen kis eszközökön kell futtatni a programokat.

       

- Hirdetés
Hirdetés
X
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra » Advertisement

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.