Hirdetés
. Hirdetés

Ráérünk még a digitalizációra

|

Bár az IT-szolgáltatók Magyarországon is a digitális átalakítás üzenetével igyekeznek eladni portékájukat, azt a magyar vállalatok többsége még mindig nem tartja stratégiai jelentőségűnek. A papíralapú folyamatok kiváltására vagy az üzleti folyamatok feljavítására azonban szép számmal indítanak informatikai projekteket, ezért a piac eddig is bővült, és nem rosszak a további kilátások sem.

Hirdetés

Többet költöttek IT-szolgáltatásokra a köz- és a versenyszféra szereplői is 2017-ben Magyarországon, a kedvező gazdasági légkörben a teljes piac mérete elérte a 897,86 millió dollárt, ami az International Data Corporation (IDC) szerint 13,4 százalékos - forintban számolva 10,5 százalékos - növekedést mutat éves összehasonlításban. A piac szerkezetét elsősorban a projekttípusú szolgáltatások - különösen az egyedi alkalmazások fejlesztése és az ezzel összefüggő tanácsadás, valamint a rendszerintegráció - iránti fokozott kereslet határozta meg.

Hirdetés

Az államigazgatás és a közszféra több új, európai uniós forrásból finanszírozott informatikai beruházást indított, de a vállalatok integrációs és szoftverfejlesztési projektjei is rásegítettek arra, hogy a projekttípusú szolgáltatások szegmense tavaly a teljes IT-szolgáltatási piac csaknem felét, 49,7 százalékát tegye ki. Outsourcing-szolgáltatásokra jóval kevesebbet költöttek a felhasználók, így ez a szegmens a piac 28,7 százalékát adta a múlt évben, míg a támogatásnak és oktatásnak 21,6 százalék jutott.

Ha a vertikális piacok méretét nézzük, akkor 23,3 százalékos részesedésével ugyancsak a kormányzati szektor állt az élen 2017-ben, a második legnagyobb, 17,9 százalékos szelet a pénzügyi szektoré, míg a harmadik helyre befutó távközlés és média 15,4 százalékot ért el.

Analitikusok kerestetnek
Az üzlet digitális átalakítása az utóbbi időben Magyarországon is az IT-szolgáltatók egyik leghangsúlyosabb üzenetévé vált, azt azonban a magyar vállalatok többsége még mindig nem tartja stratégiai jelentőségűnek. Harmaduk egyáltalán nem dolgozott ki külön stratégiát az üzlet digitális átalakításához, helyette a szervezetek jellemzően a papíralapú folyamatok kiváltása vagy az üzleti folyamatok újratervezése és implementálása, optimalizálása érdekében ruháznak be digitális technológiákba. Fennáll ezért a veszély, hogy a digitális átalakítás, mint marketingüzenet kiürül, és süket fülekre talál a döntéshozók körében, ha az IT-szolgáltatók nem töltik meg tartalommal, például ügyfél-specifikus ajánlásokkal és annak bemutatásával, hogy a technológia miként járul hozzá az üzleti sikerhez, figyelmeztet az IDC.

Tavaly az öt legnagyobb IT-szolgáltató - a Magyar Telekom, a NISZ, az MVMI, a Hewlett Packard Enterprise (HPE) és az SAP - együttes piaci részesedése 31,4 százalékra csökkent Magyarországon, elsősorban annak következtében, hogy a HPE nagyvállalati szolgáltatási üzletágát a Computer Sciences Corporation vásárolta fel, aminek nyomán áprilisban új szereplő, a DXC Technology szállt versenybe.

Sok IT-szolgáltató örülhetett annak a múlt évben is, hogy az uniós forrásokból elérhető támogatás lehívásával a köz- és a versenyszférában is szép számmal indulnak informatikai beruházások. A piac szereplői is szembesülnek azonban a szakemberhiány problémájával - különösen az új technológiák, az analitika, a kiberbiztonság és a dolgok internetének területén jártas, speciális kompetenciákkal bíró szakemberek hiányával -, ami a versenyképesség szempontjából máris a legnagyobb kihívássá vált számukra.

A megfelelés béklyójában
Az IDC végfelhasználói felméréseiben a hazai vállalatok jellemzően a hatékonyság, a bevételek és a nyereségesség növelését, valamint a működési és a termékköltség csökkentését említették legfontosabb üzleti céljaik között. Legtöbbjük (59 százalékuk) azonban kiemelte, hogy idén új ügyfelek megnyerésére és a meglévők megtartására kíván összpontosítani. A leggyakrabban megjelölt prioritások listáján a válaszadók 51,1 százalékával második helyre került a működés és a termék-előállítás költségének csökkentése. Harmadik helyre az adat- és kiberbiztonság futott be, ennek fejlesztését a vállalatok 49,1 százaléka sorolta legfontosabb üzleti törekvései közé, amiben a törvényi megfelelés kényszere és a szabályozás változása, a GDPR hatályba lépése is minden bizonnyal közrejátszik.

Sok vállalat számolt be arról, hogy informatikai projektmenedzsereinek többsége - tízből akár kilenc is - megfeleléssel összefüggő IT-projekteken dolgozik, amit a szolgáltatók aligha hagyhatnak figyelmen kívül. Nemcsak az emberi, hanem a pénzügyi erőforrásokat is elvonják ugyanis ezek a projektek az üzleti oldal IT-kezdeményezéseinek megválaszolásától. Noha mind több IT-osztály igyekszik innovatív ötletekkel segíteni vállalatánál az üzlet digitális átalakítását, idejét és erejét nagyrészt a meglévő rendszerek üzemeltetése és a megfelelés fenntartása emészti fel, így jellemzően nem jut vezető szerephez a transzformációban. Az üzletágak befolyása ezzel szemben évről évre nő a vállalaton kívüli IT-költést érintő döntéshozatalban.

Az IDC szerint az IT-szolgáltatások hazai piaca - bár visszavesz valamelyest a tempóból - a következő időszakban tovább bővül. Idén az elemző 6,3 százalékos növekedést vár, amit 2022-ig évente átlagosan 4,8 százalékos bővülés követhet, így a piac mérete akkorra meghaladja majd az 1,13 milliárd dollárt.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.