Robotok az okosraktárban

|

Mindenekelőtt az e-kereskedelem robbanása készteti az ellátási lánc szereplőit folyamataik fokozott automatizálására, ezért a raktárakban egyre intelligensebb és mozgékonyabb robotok gyorsan bővülő serege serénykedik világszerte. Raktára és folyamata válogatja azonban, hogy adott helyzetben milyen rendszer növelheti leginkább az emberi munkaerő hatékonyságát.

Kedvelt lakossági foglalatosság az online vásárlás. A Statista adatai szerint az elektronikus kiskereskedelem piacmérete tavaly 2,304 billió (ezer milliárd) dollár volt világszinten, közel 1 billióval több, mint három évvel korábban, és a bevételek a következő négy évben bőven megduplázódnak. Ezzel párhuzamosan a fogyasztók mindinkább elvárják azt is, hogy online vásárlásaik közben szabadon válthassanak digitális eszközeik és az értékesítési csatornák között, a laptopon indított kereséssel kiválasztott terméket például egy üzletbe személyesen betérve kézbe vehessék, okostelefonjukról kifizethessék, majd a nekik megfelelő helyen és időpontban, megbízhatóan megkaphassák - és a kereskedő vagy gyártó, amelytől vásárolnak, mindvégig tudja, hogy pontosan melyik ügyfelének mely tranzakciójáról van szó, arra milyen kedvezmények érvényesek. Mindez nemcsak a lakosság online vásárlásairól mondható el, mert az e-beszerzés területén a vállalatok és más szervezetek szokásai és igényei is hasonlóan fejlődnek.

Hirdetés

Más szóval a gyártók, a szállítmányozók és a kereskedők is olyan kiélezett versenyhelyzetbe kerültek, amelyben megítélésük jelentős mértékben azon múlik, milyen gyorsan és rugalmasan, mégis pontosan tudják teljesíteni vásárlóik megrendeléseit. A különböző típusú - például házon belüli, intralogisztikai, területi elosztó, disztribúciós vagy az ügyfelek közvetlen kiszolgálására fenntartott, a megrendeléseket teljesítő - raktárakat működtető vállalatok eközben az emberi munkaerő hiányával, a növekvő bérek terhével és a munkavállalók egyre hosszabb betanításának költségeivel szembesülnek. Raktári folyamataik hatékonyságát ezért automatizálással igyekeznek javítani, amit a beérő újgenerációs technológiák minden eddiginél hathatósabban segítenek.

Intelligens dolgok
Egy ellátási lánc jellemzően a természeti források felhasználásának szabályozásával indul, majd a nyersanyag-kitermelésen, az alkatrészgyártáson, az összeszerelésen és a szállításon átívelve a raktározás különböző szakaszain keresztül éri el a vásárlót. Szervezetek elosztott, önszerveződő rendszere, amely a keresletet és a kínálatot igyekszik minél jobban egyensúlyozni, ezért tág teret ad a fejlett analitikára és mesterséges intelligenciára (AI-re), automatizálásra épülő optimalizálásnak.

A Gartner felmérése szerint az ellátási láncot menedzselő szakemberek 65 százaléka egyetért abban, hogy az újgenerációs technológiák alkalmazása versenyelőnyt ad az érintett szervezeteknek. Előrejelzéseiben (Gartner Predicts 2018: Future of Supply Chain Operations és Top 8 Supply Chain Technology Trends for 2018) a piacelemző olyan jövőképet rajzol fel, amelyben az innovatív technológiák - a mesterséges intelligenciától kezdve az együttműködő robotokon át a blokkláncig - szervesen összefonódnak a vállalatok ellátásilánc-kezelő (supply chain management, SCM-) stratégiájával és megoldásaival. A technológia által az eddigiekben csupán támogatott SCM digitálisan átalakul, és gyorsan technológiaközpontúvá válik.

Mesterséges intelligencia segíti majd többek között a változó ügyféligények pontosabb előrejelzését és akár bizonyos döntések automatikus meghozatalát is, továbbá olyan konverzációs rendszereket, csevegőrobotokat hajt meg, amelyek a vásárlói kérdések megválaszolása mellett a tranzakciókat is emberi ügyintézői közreműködés nélkül kezelik. A fejlett analitikai eszközök pedig az ellátási lánc optimalizálását segítik a tervezéstől kezdve a folyamatok monitorozásán át a teljesítmény méréséig, felhasználva a dolgok internetére (IoT-re) csatlakozó érzékelőkről érkező valós idejű és történeti adatokat.

Az SCM elosztott funkcióihoz, közöttük az automatikusan frissülő okosszerződések kezeléséhez, az árucikkek követéséhez, eredetük, hitelességük és törvényi megfelelőségük tanúsításához a blokklánc-technológia ígér hathatós támogatást, míg a virtuális és a kiterjesztett valóságra (VR-ra és AR-re) épülő megoldások már napjainkban is segítik a karbantartók munkáját az iparban, a logisztika és a raktározás területén. A Gartner szerint a VR a következő 2-5 évben, míg az AR 5-10 év távlatában kerülhet a főáramba hasonló alkalmazásokban.

Ugyancsak a raktárak szervezett és felügyelt környezetében terjedtek el elsőként az intelligens, önjáró robotok, amelyek a piacelemző szerint a továbbiakban más termék- és szolgáltatásközpontú területeken is teret hódítanak majd, alkalmat adva a vállalatoknak, hogy dolgozóikat a tárgyak mozgatásánál nagyobb hozzáadott értéket adó munkakörökbe csoportosítsák át.

Sokoldalú, tanulékony gépek
Az Allied Market Research jelentése (Warehouse Robotics Market: Global Opportunity Analysis and Industry Forecast, 2017-2023) szerint a raktári robotrendszerek piacmérete 2,442 milliárd dollár volt 2016-ban, de 2023-ra több mint a kétszeresére, 5,185 milliárd dollárra fog nőni, ami évente átlagosan 11,6 százalékos bővülést vetít előre. Ebben az időszakban változatlanul az e-kereskedelem lesz a raktári robotok legnagyobb felhasználója, a 2016-ban jegyzett 33 százalékos piaci részesedésével legnagyobb régiónak számító Észak-Amerika helyét azonban a gyorsabban növekvő Ázsia veheti át: Kína kereskedelmében a forgalom több mint 19 százalékát már most is az online vásárlások adják.

Minthogy a fogyasztók igényei gyorsan változnak, elvárásaik pedig nőnek, az e-kereskedőknek egyre élesebb piaci versenyben kell teljesíteniük. Jellemző trend, hogy a nagyobb hatékonyság, az árucikkek által megtett útvonal lerövidítése, a gyorsabb és pontosabb kiszolgálás érdekében a webáruházak és más kereskedőcégek raktáraikban összevonják az elosztó és a rendelésteljesítő (a nagy- és kiskereskedelmi) funkciókat, és a munkafolyamatok automatizálására különféle, például darabválogató, csomagkezelő, palettázó és tehermozgató robotokat alkalmaznak.

Az Amazon például a Kiva Systems felvásárlását követően kizárólag saját raktáraiba fejleszt speciális, a megrendelt cikkeket a csomagoláson dolgozó alkalmazottakhoz szállító, rögzített pályán, illetve autonóm módon, szabadon járó robotokat, amelyek kifinomult navigációs képességeik mellett mesterséges intelligenciájukkal felismerik a látómezőjükbe kerülő tárgyakat, és megértik a szóban kiadott utasításokat is. Idén júniusi adat szerint az e-kereskedelem óriásának raktáraiban már 100 ezer robot dolgozik. Az Amazon ugyanakkor több mint 500 ezer embert foglalkoztat, kétszer annyit, mint 2016 októberében, ami jelzi, hogy a robotok, legalábbis egyelőre, nem veszik el az emberek kenyerét, csupán munkavégzésük hatékonyságát növelik.

Hasonló, a kiküldendő csomagokba kerülő árucikkeket a raktári alkalmazottakhoz vivő rendszereket más nagy gyártók is szállítanak, közöttük a raktári robotok piacán kimagasló, 13 százalékos piaci részesedéssel rendelkező SSI Schaefer, vagy a KUKA csoporthoz tartozó Swisslog, amely az egészségügyi raktári automatizálásra szakosodott. A MiR együttműködő mobilrobotjait is változatos módon használják a logisztikában, mivel nemcsak anyag- és alkatrészmozgató polcegységként alkalmazhatók, hanem automata raklapvillával és a megrendelt tételeket összeválogató robotkarral is kiegészíthetők, illetve a szállítószalagok rugalmas kiterjesztéseként is bevethetők.

Többfunkciós raktáraikba a vállalatok egyre inkább az ilyen sokoldalú, nemcsak mobil és rugalmas, hanem egyúttal intelligens és tanulékony, együttműködő robotokat keresnek, amelyek a nagy, rögzített rendszerektől eltérően kisebb beruházással, könnyen és gyorsan munkába állíthatók, és többféle feladatkörben, folyamatban is helytállnak, például különféle (elektronikai, élelmiszer- és ruhaipari stb.) árucikkeket is össze tudnak válogatni, és az összeállított csomagokat is kezelik. Ilyen kifinomult és érzékeny kezű, gépi tanulásra képes raktári robotokat fejleszt többek között a Locus Robotics és a RightHand Robotics is. A LocusBotok például rajban is dolgoznak, nemcsak az emberekkel, hanem egymással is hatékonyan működnek együtt. A szállítók listája egyre hosszabb, mert sorra jelennek meg a start-up cégek, amelyek iránt élénken érdeklődnek a kockázatitőke-befektetők, mivel az elemzők szerint középtávon a robotpiacnak ez a szegmense fog nőni a leggyorsabban.

Raktára és folyamata válogatja azonban, hogy adott helyzetben milyen rendszer növelheti leginkább az emberi munkaerő hatékonyságát, ezért nem könnyű kiválasztani a megfelelő megoldást. A Gartner azt tanácsolja az ellátási lánc szereplőinek, hogy kiindulásképpen mérjék fel, vállalatuk felkészült-e a beruházást kísérő kockázatok kezelésére. Ha kétségeik támadnak, akkor célszerű kisebb próbaprojekteket indítani, és így meggyőződni róla, hogy egyik vagy másik kiszemelt robottechnológia erősítené inkább a versenyképességet, melyik megoldás vállalati szintű kiterjesztésébe érdemes beruházni - vállalva a használatához szükséges új ismeretek elsajátításának költségeit is.

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.