Hirdetés
. Hirdetés

Silverlight - a Flash és a QuickTime új vetélytársa

|

A Microsoft bemutatta Silverlight nevű technológiáját, amely a böngészők interaktív médiatartalmainak lehetőségeit gazdagítja. A rivális Adobe egyelőre nem mutatja a pánik jeleit.

Hirdetés

A Microsoft új technológiája fontos szerepet tölthet be a vállalat stratégiájában, amellyel a különféle webes és grafikus alkalmazások terén versenyre akar kelni az Adobe-hoz hasonló, nagyformátumú riválisaival. Forest Key, a Microsoft Kiszolgálók és Eszközök üzletági igazgatója elmondta, hogy a hétfői, las vegas-i National Association of Broadcasters (NAB) konferencián debütáló Silverlight iránt már olyan tartalomszolgáltatók, mint az Akamai Technologies, a Brightcove, az Eyeblaster, a Major League Baseball vagy a Netflix is érdeklődnek - ezek a szervezetek a technológia megjelenésével rögtön szolgálatukba is állítják majd azt. Az elsőszámú vállalati célcsoport egyébként azokból a cégekből áll, amelyek videókat vagy más, sokoldalú internetes médiaalkalmazásokat (RIA) kívánnak terjeszteni; ezen kívül a Microsoft számít az ezeket készítő dizájnerekre és fejlesztőkre is, és reményeik szerint a felhasználók is kíváncsiak lesznek rá, miben nyújthat többet nekik a Silverlight.

A Vista új grafikus keretrendszerére, a Windows Presentation Foundationra (WPF) épülő technológia (amelynek eredeti munkaneve WPF/E volt) együttműködik a legnépszerűbb böngészőkkel, így nemcsak a Microsoft saját programjával, az Internet Explorerrel, de a Safarival vagy éppen a Firefoxszal is. Forest Key mindezt szemléletes példával támasztotta alá, hiszen a bemutatója során a Silverlight egy IE 7-et futtató Windows Vista operációs rendszer és egy Firefoxot futtató Apple Macintosh gép alatt is ugyanazt a felhasználói élményt nyújtotta. A felhasználók számára talán éppen ez lehet a Silverlight legnagyobb vonzereje: nem kell a külső körülményekhez, például az aktuális OS-hez igazodva újabb és újabb lejátszókat (például a híres-hírhedt QuickTime-ot) telepíteniük egy-egy médiatartalom megtekintéséhez.

A Microsoft törekvései között nagy hangsúlyt kapott az is, hogy saját szoftverplatformja különféle hozzáadott értékekkel gazdagítsa a Silverlightot. Ennek megfelelően a közelgő Windows Server (kódnevén Longhorn) bővítményként tartalmazza majd az IIS7 Media Pack-et, új lehetőségeket és költségcsökkenést ígérve a webes médiatartalmak előállítóinak. A Microsoft Expression eszköze - amelyet a vállalat a frissen megjelent Adobe Creative Suite 3 csomag riválisának szán - szintén lehetőséget ad a tervezőknek, hogy egyenesen a Silverlight technológia alkalmazásával készítsék el munkáikat. A szoftvercég az Expression csomagot egyébként júniusra ígéri.

A Silverlight fogadtatása egyelőre vegyes képet mutat. Scott Stanfield, a Vertigo Software alkalmazásfejlesztő vállalat igazgatója például úgy fogalmazott, hogy "amire eddig a Flash volt az egyetlen válasz, arra mostantól létezik alternatív megoldás is." Stanfield szerint a Silverlight legnagyobb előnye az lehet, ha stabilabbá teszi az asztali alkalmazásokat, hiszen a Microsoft eddigi termékpalettáján tátongó nagy rést foltozza be. Keith Cutcliffe, a ProAssurance IT-fejlesztő és -elemző cég vezetője azonban másképp nyilatkozott: a szakember úgy látja, hogy az Adobe olyan hűséges felhasználói bázissal rendelkezik, amelynek elhódításához ennél sokkal többre van szükség. Szerinte a Silverlight és az Expression egyelőre az olyan vállalati ügyfelek között lehet sikeres, amelyek Microsoft-alapú webes infrastruktúrát futtatnak, és ehhez eddig Flash-alkalmazásokat voltak kénytelenek fejleszteni.

A NAB konferencián való hétfői bemutatása után a Silverlight béta változata az április végi MIX 2007 konferenciára jelenik majd meg, és a Microsoft ekkor jelenti be a végleges változat kibocsátására és terjesztésére vonatkozó pontos terveit is.

Érdekesség, hogy Bruce Chizen, az Adobe vezérigazgatója az IDG News Service kérdéseire válaszolva már kedden, egy Tokióban adott interjú során kommentálta is a Silverlight érkezését. "Története során a Microsoft még sohasem igazolta a keresztplatformos megoldások iránti elkötelezettségét" - mondta Chizen, aki minderre a Windows Media Playert és magát az Internet Explorert hozta fel példaként, mint olyan alkalmazásokat, amelyeket még mindig kizárólag a Windows rendszer alá fejlesztenek. "Azt mondják, a Silverlight keresztplatformos, és az első verziója talán az is lesz. Azonban nem hinném, hogy az ügyfelek (...) különösebben bíznának abban, hogyha a Microsoftot választják, örökké tartó keresztplatformos megoldáshoz jutnak" - fogalmazott az Adobe első embere, aki azért hozzátette: "A Microsoft egy 50 milliárd dolláros, monopolhelyzetben lévő cég, így nagyon is komolyan veszem őket."

chizen01.jpg
Bruce Chizen - lendületben az április 17-i tokiói interjú során

Az Adobe még márciusban tette elérhetővé Apollo nevű technológiáját, amelynek célja, hogy elősegítse az internetes tartalmak offline felhasználását - segítségével a webfejlesztők sokoldalú internetes alkalmazásokat készíthetnek munkaállomásokra. Chizen szerint az egyelőre alfaváltozatú szoftvert eddig 110 ezren töltötték le - az Apollo végleges verziója az év második felében kerül forgalomba.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.