Hirdetés
. Hirdetés

Sok pénz keveseknek: e-commerce

|

A válság úgy tűnik, elkerüli az elektronikus kereskedéssel foglakozókat, s a nehéz helyzetben a gazdaság egyik legjobban teljesítő szegmensévé vált a dinamikusan fejlődő online kereskedelem.

Hirdetés

A PC World szakmai szervezésében, április 14-én rendezett MPL e-Commerce konferencia tanulsága szerint az elektronikus kereskedelem hazai növekedése töretlen. A szektor szereplőit tömörítő szervezet, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK) adatai alapján 2008-ban az internetes vásárlás ugyan csak a teljes kereskedelmi forgalom egy százalékát tette ki, de ez is 63 milliárd forintot jelent. A legfrissebb felmérések azt mutatják, hogy 2009-ben, a neten keresztül bonyolított vásárlás összértéke viszont már elérte a 95 milliárdot. Az adatok kicsit talán félreérthetők, ha nem tesszük hozzá, hogy ebben az összesítésben nincsen benne a repülőjegy, utazás, biztosítás, mozi- és koncertjegy-értékesítés összege. A becslések szerint ez akár duplájára is emelheti a teljes hazai elektronikus kereskedelem forgalmát.

A számok azt mutatják, és Kis Ervin Egon SZEK-elnök is úgy gondolja, hogy az e-gazdaság egyáltalán nincs válságban. Emellett az elemzések szerint a szektorban tevékenykedő vállalkozások többségének van hová fejlődnie, hiszen a teljes árbevétel 80 százalékát a 20 legismertebb és legnagyobb magyar webshop adja, a legnagyobbak éves forgalma átlagosan 3,8 milliárd forint. A középmezőnyt alkotó 400 webáruház a forgalom 19 százalékát viszi el – itt jellemzően átlagosan 45 millió forint az éves bevétel. A maradék 1 százalékon 2000 vállalkozás osztozik, ezek bevétele egy üzleti vállalkozás mércéjével mérve elenyészően alacsony. Az elektronikus kereskedelem szakértője szerint a legnagyobbak közé manapság nagyon nehéz bekerülni, de megfelelő ötlettel és tőkével a középmezőny nem elérhetetlen a kezdő vállalkozásoknak sem.



Már nem olcsó boltot nyitni

Egy e-bolt felfutása tekintetében csak becsülni lehet a költségeket és a megtérülést, hiszen nagyban függ a forgalmazott terméktől, az értékesítési modelltől, illetve a már meglévő konkurenciától. Komoly szolgáltatást ma már nem lehet létrehozni néhány százezerből (csak egy alapszintű dizájn és a webshopmotor belekerülhet ennyibe), a befektetés azonban bőven megtérülhet, ha olyan terméket, szolgáltatást sikerül piacra dobni, amely még nincs a hazai kínálatban. Az internet minden előnyét kihasználó webes üzletek függenek is persze a világháló többi szereplőjétől is, a felhasználók szokásaitól, illetve a divatoktól is. Azoknak, akik most vágnak bele egy ilyen üzletbe, érdemes jól ismerni a vevőiket, ha szeretnék őket megnyerni.

Rendelkezniük kell minden olyan tudással, amelyet mások már korábban kitaláltak, ragaszkodniuk kell bizonyos sablonokhoz, amelyeket a felhasználók már messziről felismernek, s jól láthatóvá kell tenniük oldalaikat, termékeiket. Igazi kereskedelmi stratégia nélkül egyáltalán nem érdemes webáruházat építeni, mert ezen tudás hiányában ma már képtelenség versenyképes szolgáltatást üzemeltetni.



Hatékony értékesítés alapja a vásárlói bizalom megszerzése
Rendkívül fontos, hogy a vásárlók rátaláljanak a webboltunkra, de talán még fontosabb, hogy vásároljanak is benne. Zajdó Csaba, a Webshop-Experts szakértője szerint gondosan meg kell terveznünk az értékesítés folyamatát. A vásárlói bizalom talán az egyik legfontosabb tényező, hiszen az aggodalom különösen gyakori az internetes vásárlásoknál, ahol egy „sosem látott” terméket veszünk meg egy sosem látott, virtuális eladótól. Ha pedig elnyerjük a vevők bizalmát, azok visszatérnek – s a felmérések azt mutatják, a visszatérő vásárlókat sokkal könnyebb újabb és újabb vásárlásra buzdítani, mint az új ügyfeleket.

Az értékesítéssel foglakozó weboldalak egy része elköveti azt a hibát, hogy nem vezeti végig lépésről lépésre a vásárlót azokon a pontokon, amelynek a végén a vevő elégedetten távozik, így sok esetben a reménybeli vásárló még a fizetés előtt meggondolja magát. A nehezen megszerzett látogató így nem válik vásárlóvá, s a marketingre fordított összeg így lesz teljesen felesleges kiadás. A látogatók egy részének célja sokszor az információszerzés, a kíváncsiskodók többsége azonban általában nem szakértője a témánknak, az elvárt információkat éppen ezért érthető módon, a webshopnak kell kínálnia. Ezen hírek, adatok a folyamatos frissesség és a hozzáértés érzetét is keltik a leendő vevőkben, így egyáltalán nem mindegy, hogy mit és hogyan tálalunk a látogatóknak.



A jó webshop megfelelő szolgáltatásokkal megteremtheti a vásárlási kedvet is, a felhasználók többségének megnyugtató az érzés, hogy ha szükséges, akkor felvehetik a boltot üzemeltető céggel a kapcsolatot. Ha az oldalon talált információkat kiegészítve a kereskedő többféle lehetőséget is kínál a kapcsolatfelvételre (telefon, chat, e-mail), az szintén közelebb viheti a látogatót a pozitív döntéshez. A boltok többsége sajnos még nem ismerte fel azt, hogy nem elég értékesíteni egy terméket. A vásárlói bizalom megteremtéséhez hozzátartozik a megfelelő tájékoztatás, az átlátható garanciális feltételek megléte, a biztonságos fizetési lehetőségek kialakítása és a gyors és pontos kiszállítás is.

Komplexitást és kiegészítő szolgáltatások sorát igénylik az e-kereskedelemben

Az e-kereskedelemben tevékenykedő csomagküldő cégek, webshopok számára piaci megítélésük szempontjából kulcsfontosságú, hogy minél több és színvonalasabb szolgáltatást kínáljanak megrendelőiknek. Közülük várhatóan azok számíthatnak több megrendelésre, akik a kiszállítás, ellenérték-beszedés funkciókon túlmenően minél nagyobb számban képesek további kényelmi szolgáltatásokat nyújtani - véli Ráczné Hegedűs Klára, a Magyar Posta Logisztika (MPL) értékesítési vezetője. „A csomagküldő cégek, internetes áruházak kereskedését igyekszünk egyszerűbbé, tervezhetőbbé tenni az elektronikus utánvét-szolgáltatásunkkal, röviden az EUV-val. Az így feladott csomagok kiszállítása során a beszedett utánvételi összegekről a megrendelő igényeinek megfelelően napi, heti, havi bontásban készítünk riportot és teljesítjük a pénzügyi tranzakciót.”

Számukra, de a nem utánvételes csomagot feladók számára is biztosítják a címzett fizet nevű szolgáltatást, a kézbesített csomagokról készített kimutatást és a nyomkövetést. Ez utóbbi igénybe vételével a megrendelő nyomon követheti az általa postázott csomag útját, a címzettnek pedig elektronikus előrejelzést küldenek SMS-ben vagy e-mailben a megrendelt áru érkezéséről és az utánvét összegéről. 24 órán belül az ország egész területére garantáltan kézbesítik a csomagokat, és a kézbesítés során a címzettekkel telefonon egyeztetnek a munkatársaik. „Amennyiben a címzett nem tudja átvenni a megrendelt terméket, akár tíz munkanapig is elérhetővé tesszük számára a földrajzilag legközelebbi postán” – közölte Ráczné Hegedűs Klára.



Az MPL értékesítési vezetője szerint a cég tavaly több mint 600 olyan vállalkozással kötött szerződést, amelyek webes felületen is kínálják termékeiket. „Azt tapasztaljuk, hogy egyre nagyobb az igény a csomagszállítással és kézbesítéssel kapcsolatos feladatok komplex kezelésére. A mintegy tízezer négyzetméteres, fóti raktárunkban a megrendelések összeállításától a készletnyilvántartásig, beleértve a címirat előállítását és a címkézést, mindent megoldunk. Az árukészletet igény szerint a gyártónál is átvesszük. Igyekszünk minden igényt rugalmasan kezelni és maximálisan kielégíteni, hiszen a vevők elégedettsége, bizalma a záloga az újabb megrendeléseknek.”

Ne vágjunk bele átgondolás nélkül

Kis Ervin Egon nyitóelőadása megfelelően összefoglalta az e-kereskedelembe belépni szándékozók (vagy a már azt folytatók) legnagyobb kihívásait, amelyek közül egyértelműen a hagyományos offline vállalkozásban is ugyanúgy jelen lévő átgondolás és tervezés az egyik legfontosabb tényező. A PC World konferenciáján ezenkívül Ormós Zoltán ügyvéd szintén arra hívta fel a figyelmet, hogy nem elég ismernünk az internetes kereskedelem szabályait, hiszen számos általános, nem direkt online kereskedésekre szabott törvény ugyanúgy vonatkozik az e-boltokra, mint hagyományos társaikra.

A tervezési fázisban pedig akár az is kiderülhet, hogy nem feltétlenül van szükség önálló, és nyilvánvalóan magasabb indulóköltséggel bíró saját webáruházmotor beszerzésére vagy fejlesztésére. A Vatera online piacterére például beléphetünk enélkül is, s rögtön vásárlók ezreihez juthatunk el. De ha már saját boltban gondolkozunk, nem szabad megfeledkeznünk az igen népszerű ár-összehasonlító oldalakról: itt nagy sikert érhetünk el például egy újfajta termékkel, hiszen nem lesz másik tucat konkurens webshop, akinek az árával versenyeznünk kellene. Szigetvári József, az olcsobat.hu és a kirakat.hu lapigazgatója szerint az ilyen oldalak is szívesen bővítik a kategóriáikat egy-egy ígéretes jelentkezővel.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.