Hirdetés
Hirdetés

Szűkült a hazai mobilpiac

|

A Pannonnak a nagyobb mobilinternetes forgalommal csak részben sikerült ellensúlyozniaa a készülékeladásból és a hangalapú előfizetői szolgáltatásokból származó bevételek csökkenését.

A Pannon csütörtökön közzétette második pénzügyi negyedévre vonatkozó eredményeit: eszerint az év második három hónapjának árbevétele 44,4 milliárd forint, amely 1,7 milliárd forinttal maradt el a 2008 második negyedévitől, elsősorban azért, mert a hívásvégződtetési díjak 2009. januári csökkentése után visszaesett az összekapcsolási díjakból származó árbevétel. A hangalapú előfizetői szolgáltatások árbevétele enyhén csökkent az alacsonyabb egy előfizetésre jutó átlagos beszédforgalom miatt. Az árbevétel gyengülést részben ellensúlyozta a mobil szélessávú internetes forgalom növekedése.

Mindezek a tényezők negatívan befolyásolták az egy előfizetésre jutó forintban számított átlagos havi árbevétel alakulását, ami 8 százalékkal volt alacsonyabb a 2008 második negyedévi értéknél. A kisebb forgalom miatt a készülékértékesítésből származó árbevétel is mérséklődött. A kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény (EBITDA) egyszeri tételek nélküli, nominális értéke 0,6 milliárd forinttal csökkent 2008 második negyedévéhez képest a működési költségek növekedése miatt.

Az előfizetések száma 17 ezerrel, 3 millió 577 ezerre csökkent a negyedévben. A csökkenés főleg a kártyás szegmensre volt jellemző. A 2009 második negyedév végi 33,59 százalékos piaci részesedés 0,2 százalékponttal haladta meg az előző negyedévit. A számlás előfizetők aránya 44,2% volt 2009. május végén.

Hirdetés

Új beruházások
- A világgazdaság jelenlegi állapota ellenére folytattuk a szolgáltatás- és működésfejlesztési beruházásokat. Mobil szélessávú beruházásaink és új, környezetbarát irodaépületünk jól tükrözik elkötelezettségünket a folyamatos fejlesztés iránt - kommentálta az eredményeket a Pannon vezérigazgatója, Anders Jensen.

A beruházási költség 3,6 milliárd forintot tett ki 2009 második negyedévében, ami 30 százalékkal alacsonyabb a 2008 második negyedévi értéknél. Az év második három hónapjában a Pannon főleg mobil szélessávú technológiára (3G bázisállomásokra és átviteli berendezésekre) és ingatlancélokra költött. A negyedév ingatlancélú beruházásai a júniusban birtokba vett új Pannon Házhoz kötődtek.

Szűkült a hazai mobilpiac
Júniusban folyatódott a magyarországi mobilpiac január óta tartó szűkülése, de míg a korábbi hónapokban a teljes ügyfélszám és a forgalmazásban résztvevő ügyfelek száma is csökkent, addig júniusban a teljes ügyfélszám 23 ezres csökkenése mellett a forgalmazásban résztvevők száma már közel 11 ezres növekedést mutatott - közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH).

2009 első félévében a három szolgáltató forgalmat generáló (előfizetéssel rendelkező, illetve az utolsó három hónapban hívást indító, vagy fogadó) ügyfeleinek a száma 350 ezerrel, az adott hónap végén hívásfogadásra alkalmas SIM-kártyák száma alapján számított teljes ügyfélszám pedig 335 ezerrel csökkent. 2009 júniusának végén a három szolgáltató forgalmat generáló ügyfeleinek a száma 10 millió 646 ezer volt, ami az idei csökkenés ellenére 385 ezerrel haladta meg az egy évvel korábbi szintet.

Hirdetés

2009 első félévében a T-Mobile piaci részesedése 0,35 százalékponttal, a Vodafoné 0,02 százalékponttal nőtt, a Pannoné pedig 0,36 százalékponttal csökkent.

Június végén a teljes ügyfélszám 11 millió 889 ezer volt, 350 ezerrel több, mint egy évvel korábban. A 100 főre jutó előfizetések száma 2008. június végén 114,9 volt, majd 2008. december végére 121,8-ra emelkedett. A mutató május végére 118,9-re, június végére pedig 118,6-ra csökkent.

60 százalék alatt a pre-paid kártyák aránya
2009 első félévében tovább folytatódott a havi előfizetések arányának növekedése, illetve a feltöltőkártyák részesedésének a csökkenése. 2008 első félévének végén a teljes ügyfélszám 62,1 százaléka, év végén pedig 61,2 százaléka használt feltöltőkártyát, 2009 első negyedévének végére ez az arány 60,4 százalékra, 2009 első félévének végére pedig 59,2 százalékra csökkent. Az úgynevezett pre-paid kártyák részesedése 2003 első negyedévében volt a legmagasabb, akkor ezek aránya a teljes ügyfélszámon belül 78,82 százalékos volt.

A három mobilszolgáltató ügyfelei júniusban 4 164 számot, 2009 első félévében 29 852 számot, egy év alatt pedig 56 340 számot hordoztak. A Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint a 2004. május 1. óta igénybe vehető számhordozás eddig összesen 276 025 mobilszámot érintett.

. Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.