Hirdetés
. Hirdetés

Trendek és távlatok - előzetes a CES 2010-ről

|

Kollégánk a fél világot átrepülve rajta tartja ujját az iparág ütőerén, és a helyszínről számol be a 2010-es Consumer Electronics Show (CES) nyitóelőadásáról.

Hirdetés

Hogy miért fontos a CES annyira, hogy a fél világot átrepültük miatta? A videómagnótól kezdve (1974) a Commodore 64-en át (1982) a DVD-ig (1996) vagy épp a Blu-ray-ig (2004) számos új technológiát jelentettek be itt, ezért elmondható, hogy ez az évente megrendezett Las Vegas-i kiállítás a szórakoztatóelektronikai ipar legfontosabb seregszemléje. A felhasználók rácsodálkozhatnak az új technológiákra, míg az üzleti szemmel nézelődők tudomást szerezhetnek az uralkodó trendekről.

 

Bár a CES 2010 igazán csak január 7-én kezdődik, már egy nappal hamarabb bepillantást nyerhettünk abba, hogy az iparág vezető elemzői miképp látják az idei trendeket. Igaz, ezek némelyike kissé marketingízűnek tűnik, de Shawn DuBravac és Ben Arnold előadók elénk tártak néhány igen érdekes meglátást is.

Először is megtudtuk, hogy mely termékek voltak a tavalyi év nagy befutói: a 11 megapixel feletti kamerák piaca például 908 százalékkal ugrott meg, de a netkapcsolattal rendelkező televíziókból is 830 százalékkal többet szállítottak világszerte. Nagy sikere volt még a HD, flash-alapú videókameráknak és a LED TV-knek is, úgyhogy ezek az új technológiák már biztosan nem tűnnek csak úgy el a süllyesztőben.

2010-ben négy fontos trend körvonalazódik: először is a televíziózás újfajta élménye, ami a HD-n is túlmutat. Ennek legfontosabb feltétele természetesen a netképes tévék elterjedése, ami a Távol-Keleten (és persze a Távol-Nyugaton...) már nem annyira elrugaszkodott jóslat, mint a magyar piacon - de persze csak ki kell várni. A "net a TV-n" koncepció persze már megint megbolygatja a PC szerepét is, hiszen immár a tévén is elérünk különféle tartalmakat, zenéket, egyszerűbb úszóalkalmazásokat.

Nagyon fontos lesz a 3D és a TV fejlődése, amivel kapcsolatban a következő néhány nap bizonyára szolgál egy-két meglepetéssel, egyrészt az új kijelzők terén, másrészt a Blu-ray-ben rejlő lehetőségek miatt. Fontos az is, hogy már most születnek olyan megállapodások a tartalomszolgáltatókkal, amelyek az új technológiák fontos hátterét alkotják, például a Discovery Channel és az ESPN sportadó 3D-s adása. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a 3D-s televíziók csak az első lépést jelentik: a 3D ugyanígy megjelenhet a laptopokban, mobilokban, különféle kiegészítőkben és persze a játékokban is - utóbbi már jól is halad, elég csak az NVIDIA aktív 3D-s szemüvegére gondolnunk. Persze a 3D-s tévéket egyelőre aranyáron adják, ami az elemzők szerint csak időleges dolog: a CEA becslése szerint 2013-ra a teljes eladott tévémennyiség negyede már 3D TV lesz.

A következő fontos trendet a különféle offline és webes, de legalábbis netképes tartalmak új csapásirányai jelölik: az új eszközök új szolgáltatásokat igényelnek, a mobiltévé például immár nem egy érthetetlen módon erőltetett mellékvágány, hanem egy lehetőség a sok közül. Ha képes a mobil ellátni ezt a funkciót, miért ne lássa el? De ezek a "csapásirányok" természetes kiválasztódást is jelentenek: amire van igény, az megerősödik, amire nincs, az kihal. A Blu-ray ugyan a vártnál lassabban, de erősödik, és a 3D előretörésével új erőre is kaphat: születnek már olyan új hibridek, amik a legfrissebb technológiák lehetőségeit is képesek kihasználni, mint a 3D-s Blu-ray filmek. A tévéhez már most is rengeteg online tartalom társul (tévéműsorok weboldalai, rajongók Facebook-csoportjai stb.) ezeket csak össze kell kapcsolni. Akárhogy is, ez szokásbeli váltást igényel, és ez a legnehezebb. A CEA adatai szerint akik netképes tévét vásároltak eddig, még azoknak is csak 35 százaléka használja ki valóban az így nyert lehetőségeket.

A következő trendet az elektronikai eszközök által eddig kihasználatlan képernyőméret-tartomány jelentheti, ami alatt a méretben a mobilok, okostelefonok és a notebookok közé eső képernyők értendők. Annyiban sántítónak találtuk az előadó érvelését, hogy a digitális képkeretek és netbookok már eddig is ilyen, 5-10 hüvelykes képátlójú kategóriában indultak. Akárhogy is, elemzőink szerint valami fontos születni fog ebben a szegmensben, gondoljunk mindjárt az e-book readerekre (e-reader), vagyis az elektronikus könyvolvasókra. A karácsonyi szezonban már megdöbbentően jól teljesített néhány e-book olvasó, és ez még csak a kezdet: piacuk várhatóan idén és jövőre is megduplázódik. (A netbookokkal ugyanez történt tavaly, és várhatóan ugyanez fog történni velük idén is.)

A negyedik, és egyben utolsó meghirdetett trendet az applikációk mindenhatósága és a testreszabhatóság forradalma jelenti: az Apple AppStore-ja már bőven bizonyított, több mint százezer alkalmazásával és kétmilliárd letöltésével. Itt nincs sok helye kételynek: mindenki alkalmazásokat igyekszik a felhasználók kezébe adni, a közösségi oldalak apró kis játékaitól kezdve a legnagyobbakig. A felhasználók pedig mit is tehetnének? Felhasználnak.

Az elemzést egy érdekes becslés zárta 2010 legsikeresebbnek ígérkező termékeiről. Várhatóan a legnagyobb mértékben a LED- és OLED-kijelzők erősödnek meg, illetve a netképes tévék és az e-readerek, valamint a 3D TV-k. Idővel persze ez is kiderül - mindenesetre néhány óra múlva már ki is próbálhatjuk ezeket. Hamarosan konkrét termékekről is beszámolunk, és aztán mindenki eldöntheti magában, érdemes-e tűkön ülve várni, amíg a jövő ideér.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.