Hirdetés
. Hirdetés

Véget ér a Google szeplőtlensége?

|

Uniós vizsgálat indult a Google ellen. A vádak elegendőek ahhoz, hogy befeketítsék a keresőt.

Hirdetés

Az Európai Bizottság trösztellenes eljárást indított a Google ellen, amelyben azt vizsgálják, hogy a kereső visszaélt-e piaci dominanciájával, megsértve így a szabad versenyt. A vádakat több kisebb konkurens, úgynevezett vertikális keresőszolgáltató (például árösszehasonlító oldalak) fogalmazta meg. Elmondásuk alapján a piacvezető Google a felületén direkt hátrébb sorolta az organikus, illetve a szponzorált (AdWords) találataikat, hogy így kedvezzen a saját hirdetési rendszerének.

 

 



Besározott AdWords

Az Európai Bizottság emellett vizsgálja azokat a vádakat is, melyek szerint a Google direkt manipulálta az AdWords azon minőségi pontszámát (Quality Score), amely értéket a rendszer minden egyes kulcsszóhoz dinamikusan hozzárendel. Ezen 1-10 pontszámig terjedő skála megmutatja, hogy az egyes kulcsszavak mennyire felelnek meg a hirdetésszövegnek, és a felhasználók keresési elvárásainak. Minél magasabb a pontszám értéke, annál relevánsabb, és így a reklámozónak annál kevesebb pénzt kell fizetnie minden egyes átkattintásnál (CPC - cost per click). Azonban ha alacsony a hirdetés minőségi pontszáma, akkor a hirdetőnek mélyen a zsebébe kell nyúlnia. A vádirat szerint a Google utóbbit érvényesítette konkurenseinél: belepiszkált a hirdetési rendszerébe, hogy lerontsa a minőségi pontszámokat.

Az Európai Unió illetékes hatósága ezen felül megvizsgálja, hogy vajon a Google megkövetelte-e olyan egyedi szerződés aláírását partnereitől, amely limitálta a konkurens hirdetések elhelyezését, valamint  azt is, hogy a keresőcég direkt ellehetetlenítette volna a kampány-adatok lementését, így megnehezítve egy másik hirdetőhöz (például Microsoft adCenter) való távozást. Sőt a vádak szerint a Google a számítógépgyártókkal és a szoftvercégekkel olyan megállapodásokat kötött, amelyekben igyekezett kizárni minden más keresőt, és így egyúttal a többi hirdetési rendszert.

"Amióta elindítottuk a Google-t, azon dolgozunk, hogy a felhasználók és az iparág képviselői számára egyértelműen beazonosítsuk a reklámokat, valamint hogy megkönnyítsük az adatok költöztetését egyik szolgáltatásról egy másikra, így komolyan elköteleztük magunkat a nyílt forráskódú projektek mellett" - idézi a Google szóvivőjét az amerikai PC World. "Persze mindig van hova fejlődni, így szorosan együttműködünk a Bizottsággal, hogy pontot tegyünk az ügy végére" - tette hozzá később, egyúttal hangsúlyozva: formális vizsgálatról van szó, és a Google ellen még semmiféle bizonyíték nem merült fel azt illetően, hogy visszaélne az erőfölényével.

 

 

 

 

 

Ezen felül a Google emlékeztet arra is, hogy a keresési eredmények természetéből fakadóan mindig lesznek olyan oldalak, amelyek elégedetlenek pozícióikkal. S elmondásuk alapján ezen esetben is komoly oka volt annak, hogy miért értek el az érintett oldalak rossz helyezéseket a keresési eredmények között. A Foundem esetében például, amely panasszal élt az Európai Bizottság felé, az oldal tartalmának 79 százaléka más oldalak duplikációja. A Google pedig következetesen tájékoztatta a webmestereket arról, hogy algoritmusaink alapján a duplikált oldalak kedvezőtlenebb helyzetben vannak.

Amerika figyel

A gond csak az, hogy a vizsgálat nem laboratóriumi körülmények között, vákuumban zajlik. Egyrészt nehéz lemosni azt a vádat, amit már kimondtak, még akkor is, ha nincs alapja. Azaz ha bebizonyosodik, hogy a vádak tévesek, akkor is gyanú árnyéka vetülhet a továbbiakban a keresőcégre. Nehéz minden egyes felhasználót meggyőzni. Emellett az amerikai Computerworld beszámolója alapján az amerikai versenyjogi testület is nagyítóval figyeli európai kollégáinak a munkáját. "Az ellenőrök szeretnek ellenőrizni. Főként akkor, ha a vizsgálat tárgya a Föld talán egyik legpatinásabb cége" - vélte Dan Olds, a Gabriel Consulting Group elemzője. "Az a tény, hogy az Európai Bizottságnak elegendő dokumentuma van ahhoz, hogy vizsgálatot indítson, alaposan felkeltheti az amerikai törvényhozók figyelmét" - tette hozzá később. Véleménye szerint amennyiben bármelyik vád bizonyítást nyer az európai vizsgálat során, akkor mérget lehet venni arra, hogy később a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission) is lépni fog.

"Emlékezzünk csak vissza, hogy az IBM és a Microsoft is úgy vélte a saját versenyjogi eljárása alatt, hogy leküzdik ezt a problémát. Jelenleg a Google még arrogánsabbnak tűnik, mint a fenti két cég volt. Véleményem szerint ahogy halad előre a Google, egyre lassabban ismeri fel ezt, és nem érzékeli hamarabb a veszélyt, mint elődei" - nyilatkozta a Computerworld kérdésére Rob Enderle, az Enderle Group elemzője. A szakértő szerint azonban  a Google-t e próba nem fogja komolyan megrengetni, ellenben táptalajul szolgálhat további ellenőrzésekhez.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.