Hirdetés
. Hirdetés

A hiper-digitalizáció a megoldás a válságra a Fujitsu szerint

|

Sokkal gyorsabb digitális átalakulásra képes a világ, mint eddig hittük, derült ki a koronavírus-járvány első hullámában. A vállalatoknak immár ezzel a tempóval kell lépést tartaniuk: a kulcs a felhő, azonban az adatvezérelt működés biztonságához és teljesítményéheza legtöbb szervezetnek hibrid környezetet kell kiépítenie.

Hirdetés

A Fujitsu technológiai jövőképét ismertető tanulmánysorozat idei kiadása (Technology and Service Vision 2020), mint szinte minden az év első felében, lényegesen eltért a megszokottól. Az üzlet szigorúan vett keretein túlmutató, szélesebb társadalmi összefüggésben is jelentőséggel bíró digitális átalakuláshoz, az emberközpontú innovációhoz útmutatást adó jelentés - jóllehet a koronavírus-járvány kitörésének legelején, a múlt év őszén készült - az utóbbi években taglalt témák: a klímaváltozás, a rohamos urbanizáció és a lakosság elöregedése, az álhírek terjedése és az érzékeny adatok védelme mellett a Covid-19 pandémia hatásával is foglalkozik, amely példátlan hirtelenséggel gyökeresen megváltoztatta mindennapjainkat a magánélet és a gazdaság terén egyaránt.

Hirdetés

Meggyőződhettünk ugyanakkor arról is, hogy a digitális technológia segítségével a korábban nem tapasztalt helyzetekre, megrázó erejű változásokra is gyorsabban és rugalmasabban tudunk válaszolni, mint eddig akár legmerészebb előrejelzéseinkben feltételeztük. A további digitális átalakulásról Juan Porcart, a Fujitsu alelnökét kérdeztük, aki a szállító szolgáltatásokat felölelő üzleti csoportját vezeti a közép-európai, közel-keleti, afrikai és indiai régióban.

Computerworld: A Fujitsu szerint a digitális transzformáció útja három szakaszon, a digitális képességek kiépítésén, az üzleti működés átalakításán és a sok fél együttműködésén alapuló ökoszisztéma-modell bevezetésén át vezet a társadalom számára is hasznos értékteremtéshez. Első olvasatra kézenfekvőnek tűnhetnek, de a gyakorlatban ezek a lépések korántsem egyszerűek. Melyek a legnagyobb kihívások és lehetőségek ebben a folyamatban?

Juan Porcar: Újgenerációs vállalatoknak mindez természetes, digitális korunk start-up cégei sem aratnak üzleti sikert automatikusan, de amelyeknek ez sikerül, azok eredményesen szólítják meg ügyfeleiket, jól alkalmazkodnak, méretezik fel működésüket. A korábbi nemzedékhez tartozó vállalatoknak sem kell lemondaniuk arról, hogy felvegyék ezzel a versenyt, mivel ezeket a képességeket a digitális transzformáción keresztül kiépíthetik. Bár újgenerációs technológiákra épülő megoldásokról beszélünk, hangsúlyoznám, hogy a digitális transzformáció nem informatikai projekt, hanem az üzlet folyamatos megújulása az ügyfelek mindenkori igényeivel, a piaci és a társadalmi környezet változásaival összhangban.

Összetett, és vég nélküli átalakulásról beszélünk ezért, amelyet érdemes az ügyfélélményt adó területek és folyamatok, mindenekelőtt az értékesítés és a vevőszolgálat digitalizálásával kezdeni, és a kapcsolattartás minden csatornáját felölelő, azokon következetes kommunikációt lehetővé tevő omni-channel képességeket kialakítani, beleértve a különböző csatornákra jellemző nyelv, érintkezési kultúra elsajátítását, valamint az ökoszisztémák szellemében további szereplők, például közösségi hálók, fizetési és hitelszolgáltatások integrálását is.

Térségünkben iparágakra szakosodott partnereinken keresztül segítjük a vállalatokat digitális átalakulásukban. Az éghajlatváltozás következtében például az Egyesült Királyságban is mind gyakoribb a szélsőséges időjárás. A szigetország kormánya másfél évtizede kiépített egy rendszert, amely a lakosságot a fenyegető árvízveszélyre figyelmeztette, a részben papíralapú technológia azonban mára elavult. A rendszert működtető Környezetvédelmi Ügynökséggel együtt pár hónap leforgása alatt olyan felhőalapú megoldást fejlesztettünk, amely a korábbi félnapos átfutás helyett 20 perc alatt riasztást küld telefonon, e-mailben vagy szöveges üzenetben több millió lakosnak. Norvégiától Romániáig Európa-szerte hasonló, közös innovációra építő digitalizációs projektek sorát valósítottuk meg Digitális Transzformációs Központjainkban (DTC) a bankszektortól kezdve az egészségügyön, a gyártó- és az olajiparon át a távközlésig számos iparágban.

CW: Bár tapasztaljuk, hogy a digitalizáció a korábban reméltnél is gyorsabb lehet, az adatvédelem, a biztonság és az átláthatóság, elszámoltathatóság számos aggasztó kérdése továbbra is megnyugtató válaszra vár. Minthogy a digitális transzformáció alapvetően adatvezérelt folyamat, a fejlett adatmenedzsment a kockázatok kezelésében nélkülözhetetlen képességé vált. A Fujitsu milyen rendszerekkel és eszközökkel segíti a modern adatfelügyeleti környezet kialakítását?

JP: Ügyfelekkel és a partnerekkel közös innováción keresztül, ökoszisztémákban valósítható meg az embert középpontba állító digitalizáció. A szervezetek a fejlett analitikától kezdve a mesterséges intelligenciával felruházott üzleti alkalmazásokon át a gépi tanulással automatizált folyamatokig az ügyfeleik és partnereik adatait is felhasználva fejlesztenek és működtetnek termékeket és szolgáltatásokat. Meggyőző módon be kell mutatniuk ezért, hogy az érzékeny adatok a lehető legnagyobb biztonságban vannak náluk, különben sérül a bizalom, és az ügyfél más szolgáltatóhoz pártol.

Egyértelműen a felhő a közös innováció érintett feleket és technológiákat összekapcsoló platformja, azonban a digitális bizalom erősítéséhez és a törvényi megfelelés tanúsításához sok szervezetnek az adatok egy részét házon belül kell tartania. A milliszekundum alatti válaszidőket követelő, például ipari alkalmazások is házon belüli vagy peremhálózati megoldások bevezetését teszik szükségessé. A vállalatoknak ezért hibrid, adatmenedzsment és -védelem szempontjából is többrétegű környezetet kell kiépíteniük, amely a lépéstartást és a biztonságot egyszerre szolgálja.

A Fujitsu ehhez még az idén újabb szoftveralapú és hiperkonvergens tárolókat és más infrastruktúra-megoldásokat fog bejelenteni. A gyorsabb ütemre váltó digitalizáció, a munkakörnyezet hirtelen átalakulása a végfelhasználói eszközökre is hatással lesz. Az utóbbi egy-két évben még kuriózumként megjelenő, kihajtható kijelzők például, amelyek az irodától távol akár váratlan helyzetekben is lehetővé tehetik a hatékony munkavégzést, a vártnál hamarabb teret hódíthatnak.

CW: A koronavírus-járvány első hullámán túl a vállalatvezetőknek is kicsivel több idejük jut a tervezésre és a felkészülésre. Miként alakíthatnak ki és valósíthatnak meg digitális stratégiát, amelyben a fejlesztések nem pusztán tüzet oltanak, hanem hosszabb távú célokat is szolgálnak?

JP: Mindaz, amit a digitalizációról eddig mondtunk, továbbra is érvényes. A digitális technológiákkal együtt a felhasználói igények is folyamatosan fejlődnek, számos vállalati szerepkörben a mobil munkavégzés kerül előtérbe, a lakosság körében a tartalomfogyasztás, a vásárlás és a kapcsolattartás is digitális platformokra terelődik, birtoklás helyett megosztásra építő üzleti modellek hódítanak, miközben a közvéleményt a klímaváltozás, a fenntarthatóság és persze a biztonság kérdései foglalkoztatják, a hangsúlyok, a célok és az elvárások társadalmi szinten is átalakulnak. A vállalatoknak mindezzel nyilván lépést kell tartaniuk.

A koronavírus-járvány első hulláma azonban megmutatta azt is, hogy a transzformáció rendkívüli helyzetekben valóban sokkal gyorsabb lehet, mint eddig hittük. Az elemzői előrejelzésekben egy-két év távlatában prognosztizált átalakulás esetenként hetek, napok leforgása alatt lezajlott, ahogyan arra Magyarországon is láttunk példát az oktatás terén.

Nem szigorú értelemben vett digitális oktatás állt fel persze ilyen rövid idő alatt, mint amilyet a felsőoktatás korábban már széles körben kiépített, de az általános és a középiskolák - a szülők aktív közreműködését is feltételezve - mégis megvalósították a távolról történő oktatás digitális megoldásokkal támogatott, innovatív formáját. Pár hónappal ezelőtt még sokan kétségbe vonták volna, hogy egy ilyen átalakulás lehetséges.

Ma már tapasztalatból is tudjuk, milyen hirtelen bekövetkező, világszinten is megrázó erejű változásokra kell felkészülnünk. A digitális kor első világjárványa ugyanakkor rávilágított a társadalom rendkívüli transzformációs erejére is, és ezzel nagyon fontos dologra tanított meg mindannyiunkat. Túlélni az fog, aki a legrugalmasabban alkalmazkodik a változásokhoz - a vállalatoknak ezt az ismételten igazolást nyert, értékes evolúciós tudást kell hasznosítaniuk, hogy digitalizációjukat felgyorsítva nagyobb rugalmassággal, ellenálló képességgel, innovációs erővel jöjjenek ki a mostani helyzetből, és magabiztosan nézzenek a jövőbeni események elé.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.