Megfúrnának a tudósok egy vulkánt, ám ezzel beindíthatnak egy katasztrófát

Egy aktív izlandi vulkán szívébe fognak bejutni, ami hatalmas kitörést kockáztathat.

Lehet, hogy végre eljuthatunk a Föld középpontjába egy ambiciózus új projektnek köszönhetően, amely egy óriási alagutat szeretne fúrni mélyen egy vulkán közepébe! A tudósok figyelmeztetnek, hogy a már folyamatban lévő vállalkozás hatalmas kitörés kockázatát rejti magában.

A nemzetközi kutatócsoport azt tervezi, hogy 1,2 mérföld mélyre ás egy lyukat az Izland északkeleti részén található Krafla vulkán olvadt kőzetébe. Ősi kincseket azonban nem keresnek, mint Jules Verne "Utazás a Föld középpontjába" című művében. Azt remélik, hogy megépíthetik a világ első "magma-megfigyelőközpontját", ahol először figyelhetik meg az 1300 Celsius-fokig forró olvadt kőzetet mélyen a föld alatt. A kutatócsoport úgy véli, hogy így új energiaforrást találhatnak, és akár egy korai előrejelző rendszert is kifejleszthetnek a világ kitöréseihez.

A projekt mögött álló csapat úgy véli, hogy ez hatalmas felfedezésekhez vezethet az energiatermelés terén. De kockázatos vállalkozás is lehet, mivel egy-egy elvetemült fúrás véletlenül újabb kitörést válthat ki. Egy kitörés olyasmi, ami miatt "az ember természetesen aggódik" - mondta John Eichelberger, a projekt egyik alapítója. De szerinte ez olyan, mintha "egy elefántot szúrnánk meg egy tűvel". Eichelberger hozzátette: "Tény, hogy eddig összesen ha egy tucatnyi lyuk ütközött a magmába három különböző helyen (a világon), és semmi rossz nem történt".

A projekt 2009-ben kezdődött, amikor egy energetikai vállalat véletlenül egy sekély magmakamrába fúrt. Bár a fúró megsérült, kitörés nem történt, és senki sem sérült meg. A magma, ami földalatti láva, általában legalább 2,7 mérföldre van a föld alatt.

Az energiavállalat által felfedezett magma sekély mélységét azonban a tudósok és a vulkanológusok felkapták, mint lehetőséget arra, hogy testközelből ismerkedjenek meg egy vulkán belsejével.

"Még soha nem figyeltünk meg földalatti magmát, eltekintve a hawaii, kenyai és kraflai vulkánoknál végzett fúrások során történt véletlen találkozásoktól" - mondta Paolo Papale olasz vulkanológus az AFP-nek.

Vordis Eiriksdottir, az energiavállalat geotermikus műveletekért felelős vezetője reméli, hogy ez "új technológiához vezet majd, hogy mélyebbre tudjunk fúrni, és képesek legyünk hasznosítani ezt az energiát, amire eddig nem volt mód". A magma hatalmas mennyiségű, 450 °C-os vulkáni gőzt ad le, amely öt-tízszer több energiát tudna termelni, mint egy normál geotermikus erőmű.

Mint ismeretes, Izland szinte 100%-ban megújuló energiával rendelkezik, köszönhetően a geotermikus erőműveknek, amelyek a vulkánok erejét használják fel a tiszta és olcsó áram előállítására. Az országnak annyi villamosenergiája van, hogy még az Egyesült Királyságba is tervezi az energiaexportot egy hatalmas tenger alatti kábel segítségével.

Izland az "Utazás a Föld középpontjába" eredeti helyszíne is. A Jules Verne által írt történetben a felfedezők az ország Snæfellsjökull sötét szívébe merészkednek, amely egy inaktív vulkán és népszerű turisztikai látványosság.