Hirdetés
. Hirdetés

A CIO szerepe a digitalizációban

|

Felvállalja a feladatot és stratégiaformálóvá válik, vagy átengedi a pozíciót egy újonnan kinevezett digitális főnöknek? Mindkét esetben a hatékony együttműködés a siker kulcsa.

Hirdetés

Informatikai vezetők toborzásával foglalkozó könyvében (Be the Business: CIOs in the New Era of IT) Martha Heller, a CIO.com magazin külső munkatársa a CIO-knak a digitális átalakulásban betöltött vezető szerepéről ír. Anyaggyűjtés közben a szerző számos CEO-t és CIO-t kérdezett meg. A vállalatok üzleti vezetőinek többsége igen pozitívan nyilatkozik az informatikai részlegek irányítóiról, akik segítenek csökkenteni az üzemeltetési költségeket, megvédik a szervezetet a kibertámadásoktól, és magas rendelkezésre állású infrastruktúrát tartanak fenn.

Ugyanakkor az üzleti vezetők egyfajta szorongással küzdenek: attól félnek, hogy nem vagy késve adoptálnak egy-egy ígéretes új technológiát, amelyet a riválisok sikerrel alkalmaznak versenyképességük növelésére. A Heller által kimaradási szindrómának nevezett állapotban lévő vezetők háromféle szcenárió közül választanak a probléma megoldása érdekében. (1.) Hivatalosan vagy informálisan felhatalmazzák vállalatuk CIO-ját, hogy álljanak az innováció élére és vázolják fel a szervezet digitális jövőképét. (2.) Elbocsátják a jelenlegi CIO-t, és felvesznek egy újat, aki a teljes digitális megújulás végrehajtásának ígéretével érkezik. (3.) Az üzemeltetés területére korlátozzák a jelenlegi CIO hatáskörét, és felvesznek egy úgynevezett digitális vezetőt (chief digital officert, CDO-t) a digitális átalakulás megtervezésére és végrehajtására, aki marketing-, stratégiai vagy termékfejlesztési háttérrel rendelkezik.

Szakértők szerint a harmadik megoldás komoly bajba sodorhatja a vállalatot. Sok esetben ugyanis a kiterjedt technológiai tapasztalatokkal rendelkező, nagy reménnyel felfogadott CDO-k komoly nehézségekbe ütköznek a technológiaváltás levezénylése terén, ezért hamar kiégnek, és távoznak a vállalattól, hátrahagyva a romok eltakarításának hálátlan feladatát a CIO számára. Ezért az esetek nagy részében a CIO-t érdemes választani a cég digitális vezetőjének. A digitális átalakulás ugyanis lényegesen több annál, mint egy ragyogó jövőkép felfestése; a digitális transzformáció a back end és a front end összekötéséről szól, ami a CIO-k egyik fő tevékenysége.

CIO-ból digitális főnök

Megállapítható tehát, hogy űr tapasztalható a digitális átalakulás irányítása területén, ami fenyegetést és lehetőséget egyaránt jelenthet a CIO számára, olvashatjuk Heller könyvében. Az egyik opció az új CDO létezésének elfogadása és a vele való hatékony együttműködés kiépítése. Ezt a szerepet korábban eljátszották már a CIO-k a kereskedelmi, marketing- és fejlesztési vezetőkkel való kapcsolattartás során, a nagy különbség az, hogy ezek a partnerek nem vettek részt olyan mértékben a technológiai befektetésekkel kapcsolatos döntéshozatalban, mint a CDO. A másik opció, hogy a CIO él az űr adta lehetőséggel, és felvállalja a digitális átalakulás irányítását, ekkor azonban meg kell győznie a vállalat vezetőjét ez irányú alkalmasságáról. Ez akkor ütközik komoly nehézségekbe, ha a CEO nem stratégiaalkotónak, hanem inkább az üzemeltetéshez értő szakembernek tartja őt.

Ám ha az informatikai vezetőnek folyamatosan alapvető üzemeltetési problémákkal kell küszködnie, nem sok energiája marad a digitális transzformáció stratégiájának kimunkálására, és nagy valószínűséggel fel sem kérik erre a feladatra. Viszont amennyiben az üzemeltetéssel minden rendben van, kötelessége lesz álláspontot kialakítania stratégiai kérdésekben, mivel mindig szükség lesz a hatékonyság növelésére.

Korábban az üzleti vezetés azt kommunikálta az IT-részlegek felé, hogy a vállalat tulajdonolja az informatikai projekteket: az informatikusok feladata a működtetés és a támogatás. A CIO adhat tanácsokat az IT-beszerzési stratégia kialakításához, de a befektetések gondozása az üzleti vezetés hatáskörébe tartozik. Nyilvánvaló, hogy alapvetően meg kell változtatniuk ezt a gondolkodásmódot azoknak az informatikai vezetőknek, akik vállalatuknál irányítani kívánják a digitális átalakulás folyamatát.

A Heller könyvében megszólaltatott egyik CIO vállalatánál erőteljesen hangot adott annak, hogy az ügyfelekkel digitális csatornákon keresztül megvalósított kapcsolattartás az egyedül alkalmazható üzleti modell a túléléshez, melynek eredményeképpen CDO-vá nevezték ki, és megbízták a digitális átalakulás végrehajtásával. Pusztán a kinevezés ténye üzenet volt a teljes szervezet számára, hogy új üzleti modellre kell áttérniük. A CDO pozíció létrehozása önmagában nyilvánvalóvá tette annak elismerését, hogy immár nem folytathatják tevékenységüket az "ipari korszak" módszereivel.

Egy másik megnyilatkozó arról számolt be, hogy a digitalizáció területére való belépése már a CIO pozíció állásinterjújánál megkezdődött, hiszen a beszélgetés az éttermi technológiák átalakulására fókuszált, valamint arra, hogy a vállalatok miképpen különböztetik meg magukat riválisaiktól a digitális technológiák alkalmazásával. Szó esett továbbá arról, hogyan lehet a marketinget, a technológiákat és az üzletekben zajló tevékenységeket összehangolni a kivételes vásárlói élményt nyújtó digitális megoldások kialakítása és megvalósítása érdekében. Egyetértettek abban, hogy bár kritikus fontosságú az érintett részlegek hatékony együttműködése, a felsővezetői csapatban szükség van olyan személyre, aki felel a digitális átalakulás stratégiájának, ütemezésének, valamint befektetési tervének kialakításáért és megvalósításáért.

Szövetség a marketinggel
Ugyancsak hangsúlyozzák a megkérdezett vállalatvezetők, hogy nem lehetnek eredményesek a digitális átalakulás levezénylésében azok az CIO-k, akik nem építenek ki jó kapcsolatot cégük marketingvezetőjével (CMO-jával). Egy vélemény szerint a nem hatékony együttműködés kétségtelen jele, ha a CEO az ellentétek elsimítására egy CDO-t vesz fel. A CIO és CMO együttműködése iránti igény újdonság a vállalatok életében: 15 évvel ezelőtt a marketing egyáltalán nem volt az IT-részleg fókuszában. A marketingesekkel való jó kapcsolat kiépítése érdekében meg kell ismerni a végfelhasználókat. E nélkül nem lehet hiteles az IT a marketing számára, hitelesség hiányában pedig nagyon nehéz betölteni a digitális átalakulás irányítójának szerepét, vélekedik a Hellernek nyilatkozó egyik CIO.

Jöhet a stratégiaformálás
Minden rendben van az üzemeltetéssel, a CIO digitális gondolkodásmódra tért, jó barátságban van a marketingvezetővel, és immár átvette a vállalat digitális vezetőjének szerepét. Függetlenül attól, hogy pozíciójának elnevezésében szerepel-e a digitális szó, itt az idő, hogy a digitalizációt vállalata alapvető képességévé tegye, olvashatjuk Heller könyvében. Ez nem könnyű feladat, mert bár vállalatszerte valósulnak meg innovatív digitális fejlesztések, komoly nehézségeket okoz számára, miképpen tegye a vállalati stratégia kulcsfontosságú elemévé a digitalizációt.

Az informatika ma már nem csupán a back office szolgáltatások nyújtója vagy a tranzakciók támogatója: a világ olyan mértékben digitalizálttá vált, hogy az informatikai részlegeknek vezető szerepet kell betölteniük az ügyfelek kiszolgálásában, megnyerésében és megtartásában, mondja egy 11 milliárd dollár árbevételű iparvállalat CIO-ja. Ennek érdekében digitális gyorsító csoportot hoztak létre az egyik üzleti egységgel közösen, amely felméri a digitális termékekben és folyamatokban rejlő lehetőségeket az egész vállalatnál. Fontos volt, hogy a csoportot ne csak informatikusok alkossák, hanem benne legyenek a fizető vásárlóknak termékeket fejlesztő kollégák is. Így az üzleti vezetők számára is nyilvánvalóvá vált, hogy a digitalizáció nem csupán informatikai technológiák alkalmazásából áll, és a saját üzleti tevékenységükben is ki kell fejleszteniük a digitális képességeket.

Heller könyvének egyik fő tanulsága, hogy az informatika új korszakában a digitális átalakulás nem csupán abból áll, hogy a technológiai vezető szerepet egy újonnan kinevezett személyre vagy a meglévő CIO-ra bízzuk. A digitális gazdaság informatikai vezetőinek meg kell találniuk a módját annak, hogy a technológiát és innovációt a vállalati stratégia központi elemévé tegyék. Mindez teljesen új működési modellben valósul meg, amelyre átfogó perspektívaváltás, valamint a CIO és a fontosabb üzleti vezetők közötti hatékony együttműködés jellemző annak érdekében, hogy a digitalizáció a vállalat alapvető képességévé váljon.

Hirdetés
Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.